BezHladovění.cz

Chia semínka – vedlejší účinky

Chia semínka se zdají být nyní tak věhlasnou potravinou, až je to podezřelé. Možná právě proto se kolem nich zvedá vlna zvědavosti. Opravdu nemají vedlejší účinky?

Žádný strach, nejedná se o alarmující zprávu, která by hlásala „chia semínka jsou zdraví nebezpečná“. Když si ohlídáme množství, přinesou nám mnoho užitku. A proč je tedy potřeba být obezřetný?

Vedlejší účinky chia semínek, aneb čeho je moc…

Vysoká energetická a kalorická hodnota

Chia semínka mají nemálo pozitivních vlastností, kterými vynikají. Ovšem, jak to bývá u téměř všech sebevíce skvělých potravin, i příjem chia si musíme hlídat.

Dávkování je podle internetových zdrojů dost nejednotné. Faktem ale zůstává energetická hodnota cca 209 kJ a 49,83 kcal na 10g dávku. Nadměrná konzumace chia proto výrazně zvyšuje náš energetický příjem a není vhodná k účelné redukci váhy.

Alergie

Alergie je dalším pomyslným otazníkem u chia semínek. Alergie vznikají  z lecčeho a je jistá možnost, že vytváříme antigeny také proti nim. V tomto období, kdy vše okolo nás kvete, můžeme objevit řadu zkřížených alergií.

Nicméně, opět je dobré řídit se střídmým množstvím a pravděpodobnost alergické reakce se zmenší na minimum.

Zažívací potíže

Vyšší dávky (nad 2 lžičky denně) mohou u citlivých jedinců vyvolat zažívací obtíže – nadýmání, nebo v horším případě průjem. To bývá poměrně ojedinělé a špatně detekovatelné. Důvody těchto problémů mohou být ve výsledku zcela jiné.

chia semínka

Kdo by měl být s konzumací chia opatrný

  • Lidé trpící problémy se žlučníkem a slinivkou by měli konzumovat opatrně jakákoli semena. Ideálním řešením je si semínka umlít na mouku, nebo je konzumovat v podobě nápoje.
  • Pacienti užívající léky na ředění krve – semínka si dopřávat můžete, ale příjem si opravdu hlídejte.
  • Osoby s nízkým krevním tlakem – semínka tlak mírně snižují, proto pokud máte tento problém, nejezte celou denní dávku semínek naráz, ale rozdělte si ji.

Kvalitní chia semínka jsou rozhodně zdravá a nemusíte se jich bát. Do 2 lžiček za den mohou náš jídelníček jedině obohatit a příjemně zpestřit.

Vždy však poslouchejte své tělo. Umí si samo říct a dává signály, že už má dost nebo mu něco schází.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend