Zácpa: rychlá pomoc v 5 jednoduchých krocích

Bolestmi břicha, nadýmáním a neschopností se vyprázdnit trpí až 30 % naší populace. Jak se zácpy rychle zbavit a vrátit trávení zase do pořádku?

Proč řešit zácpu co nejdřív

70 % naší imunity sídlí ve střevech. Dlouhodobá zácpa mívá neblahý dopad na složení střevní mikroflóry. Tím trpí i celková obranyschopnost našeho organismu. Pokud se zbytky potravy a odpadní látky ze střev pravidelně nevyprazdňují, přes krevní oběh se mohou dostat k životně důležitým orgánům a škodit jim. Výsledkem pak mohou být kožní problémy, nevolnosti, hemoroidy nebo bolesti hlavy. Z dlouhodobého hlediska může zácpa vést v některých případech k zánětům, polypům nebo dokonce rakovině střev.

Nejčastější příčiny zácpy

  • nedostatečný pitný režim
  • přemíra sladkostí
  • konzumace světlého pečiva
  • malý podíl vlákniny ve stravě
  • sedavé zaměstnání
  • nošení těsného oblečení
  • nedostatek přirozeného pohybu
  • dlouhodobý stres
  • užívání antibiotik, antidepresiv, antikoncepce a léků proti bolesti
  • změna prostředí (např. na dovolené)

Zácpa může být doprovodným znakem některých onemocnění, která nemají se střevy na první pohled nic společného. Jedná se například o sníženou funkci štítné žlázy, gynekologické potíže, záněty močových cest a neurologická onemocnění.

Rychlá pomoc od zácpy

1.  Pitný režim

Každý den vypijte alespoň 2 litry tekutin – čisté vody, slabých minerálek a bylinných čajů. Čaj, káva, alkohol ani sladké nápoje se do pitného režimu nepočítají. V případě, že je venku horko nebo se chystáte sportovat, zvyšte příjem vody minimálně na 3 litry.

2.  Vláknina

vláknina

Doporučená denní dávka vychází na 20–35 g pro dospělého člověka. Získáte ji převážně z ovoce, zeleniny, luštěnin a celozrnných obilovin. Na zácpu jsou skvělé hlavně hrušky, kompotované švestky, jablečná šťáva a hroznové víno. Projímavé účinky mají také sušené fíky a datle, kaki, čerstvé zelí a melouny.

TIP: Nedaří se vám získat dost vlákniny ze stravy? Poohlédněte se po doplňcích stravy ve formě psyllia nebo prebiotické vlákniny v prášku. Nezapomínejte ale současně pít hodně vody. Zvýšený příjem vlákniny bez dostatečného pitného režimu totiž zácpu jen zhorší.

3.  Laktobacily

Lepšímu trávení a pravidelnému vyprazdňování pomáhají probiotika. Tyto bakterie, které se běžně vyskytují v našich střevech, najdete v zakysaných mléčných výrobcích a mléčně kvašené zelenině. Ideální jsou jogurty s bifidobakteriemi, kefíry, čerstvé sýry, acidofilní mléko, podmáslí, kvašené zelí a okurky.

TIP: Velmi dobře působí také laktobacily v tobolkách z lékárny. Volte přípravky, které kombinují více druhů živých bakterií.

4.  Aloe vera

aloe vera

Lékem na zácpu i další zdravotní problémy je aloe vera. Díky řadě látek podporuje funkci imunitního systému, působí protizánětlivě, má antioxidační účinky a příznivě ovlivňuje činnost trávicího ústrojí.

TIP: Čistou šťávu z aloe seženete v lékárnách, zdravých výživách a ve specializovaných e-shopech. Důležité je užívat gel z aloe vera pravidelně po dobu alespoň 10 dnů.

5.  Pohyb

Choďte tak často, jak to je možné. Cestou do práce vystupte o zastávku dříve a zbytek dojděte pěšky. Přestaňte jezdit výtahem a schody vycházejte raději po svých. Zkuste také jógu, pilates, jogging nebo jiný sport, který vás baví. Zlepší látkovou výměnu, popožene střeva a zlepší trávení.

Věříme, že se vám nad zácpou podaří zvítězit. Jestliže budou vaše potíže přetrvávat nebo se zhoršovat, navštivte raději lékaře. Udělá potřebná vyšetření a vyloučí závažnější onemocnění, která by se za zácpou mohla skrývat.