Bezhladoveni.cz

Minerál měď a zdraví: Účinky a hlavní zdroje v potravinách

Spolu se železem a zinkem tvoří trojici nejvíce zastoupených minerálů v lidském organismu. Ve stopovém množství je nezbytná pro správné fungování metabolismu, nervového systému a mozku, imunitního systému i zdravých kostí. Nedostatek mědi i její nadbytek může být příčinou mnoha zdravotních obtíží.

reklama

Co je měď a jaký vliv má na zdraví?

Patří mezi základní minerály a stopové prvky, které přijímáme ze stravy. Z potravy putuje rovnou do jater, odkud je rozvedena do těla. Lidský organismus využije zhruba 25 až 60 %. Nevyužitou část vyloučí. 

Tělo dospělého člověka by mělo obsahovat přibližně 100 mg mědi. Ačkoliv se jedná o malé množství, nedostatek může způsobit vážné zdravotní potíže. To samé však platí i pro její nadbytek. Důležitá je rovnováha a zdravé stravování

Pozitivní účinky mědi na lidský organismus 

  • posiluje imunitní systém,
  • podílí se na tvorbě červených krvinek,
  • je nezbytnou součástí kolagenu,
  • podílí se na stavbě kostí a udržuje je pevné a zdravé,
  • zmírňuje známky stárnutí, tvorbu vrásek a stařeckých skvrn,
  • má prospěšné účinky na vlasy a pokožku,
  • je nezbytná pro tvorbu barviva melaninu v kůži,
  • posiluje činnost mozku a jeho funkce,
  • podporuje vstřebávání železa,
  • má antioxidační účinky a chrání buňky před volnými radikály,
  • má protizánětlivé účinky a pomáhá zmírnit křeče,
  • působí preventivně proti prostatě u mužů,
  • napomáhá formování mozku a nervové soustavy u plodu nenarozeného dítěte.

Vliv mědi na léčbu neurologických chorob a rakoviny 

Některé vědecké studie naznačují, že správné podávání mědi může mírnit projevy a podpořit léčbu degenerativních neurologických chorob, jako je Alzheimerova a Parkinsonova nemoc a méně známá Creutzfeldt-Jakobova choroba.

Další studie se zabývaly vlivem mědi na vznik a léčbu rakoviny. Výsledky jsou však značně nejisté. Zatímco některé studie naznačují, že by měď mohla podpořit léčbu podobně jako běžně používaný lék cisplatina (např. u léčby rakoviny tlustého střeva by údajně měla být až třikrát účinnější), jiné se obávají, že by mohla rakovinu naopak způsobit.

Měď a její vliv na hubnutí

Touto otázkou se zabývali vědci z kalifornské univerzity v Berkeley v roce 2016. Dle výsledků jejich studie měď podporuje spalování tuků i v klidovém stavu a její nedostatek tak může podle vědců vést i ke vzniku nadváhy.

„Zjistili jsme, že měď je nezbytná pro štěpení tukových buněk, aby mohly být použity pro energii. Působí jako regulátor. Čím více mědi je, tím více se tuk rozkládá. Myslíme si, že by stálo za to studovat, zda by nedostatek této živiny mohl souviset s obezitou a nemocemi souvisejícími s obezitou,” uvedl vedoucí výzkumu Chris Chang, vědecký pracovník a profesor chemie na UC Berkeley.

potravinové zdroje mědi
Potraviny bohaté na měď obohatí jídelníček a podpoří zdravý životní styl.

Denní doporučená dávka mědi

Lidské tělo vyžaduje pouze stopové množství. U dospělé osoby je to 900 mikrogramů. Zvýšenou potřebu mědi mají těhotné a kojící ženy.

Denní doporučené dávky dle pohlaví a věku:

Věk Muži Ženy
Děti do 12 měsíců 200 mcg 200 mcg
Děti 1 až 3 roky 340 mcg 340 mcg
Děti 4 až 8 let 440 mcg 440 mcg
Děti 9 až 13 let 700 mcg 700 mcg
Děti 14 až 18 let 890 mcg 890 mcg
Dospělí od 19 let 900 mcg 900 mcg
Těhotné ženy 1000 mcg
Kojící ženy 1300 mcg
denní doporučená dávka mědi
Těhotné a kojící ženy by měly příjem mědi zvýšit, jelikož představují hlavní zdroj živin pro své miminko.

Jak se projevuje nedostatek mědi

Nedostatek nepatří k běžným problémům a ohrožuje hlavně osoby, které trpí narušeným vstřebáváním živin (např. celiakie a záněty střev). Nedostatek mědi může způsobit nadměrný příjem zinku, který brání jejímu vstřebávání.

Nejčastější projevy nízkého příjmu mědi:

Jak poznat předávkování mědí

Nadbytek mědi v organismu nejčastěji způsobuje zvýšený příjem potravin bohatých na měď a předávkování hrozí obzvlášť tehdy, je-li jídelníček obohacený o doplňky stravy obsahující měď. 

Velkým problémem se zpracováním mědi trpí osoby trpící tzv. Wilsonovou chorobou, jejichž organismus není měď schopen zpracovat a ta se pak hromadí v tkáních (játrech). Nemoc se vyskytuje zejména u dětí.

Projevy nadbytku mědi v těle:

  • nevolnost a zvracení,
  • bolesti břicha,
  • průjem,
  • stolice černé barvy,
  • křeče,
  • třes,
  • bolesti hlavy,
  • dušnost,
  • nepravidelný srdeční tep,
  • poškození jater a ledvin,
  • demence.

Kdy hrozí otrava mědí

Nadměrný příjem může vést až k otravě mědí, která je ve vyšších dávkách toxická, a vážně ohrožuje zdraví. Z potravy se však otrávit nelze, alespoň ne snadno. Otravu způsobuje konzumace kontaminované vody či potravy. 

otrava mědí
Dbejte, abyste vždy pili čistou a nezávadnou vodu. Kontaminována voda může způsobit otravu mědí.

Kde se měď vyskytuje

Nejlepšími zdroji jsou játra, mořské plody, luštěniny, obiloviny, ořechy a semena, sušené ovoce a některé druhy zeleniny

K doplnění tak postačí pestrý jídelníček, doplňky stravy nejsou u zdravého člověka potřeba.

Nejlepší zdroje mědi v potravinách

  • hovězí játra: 14 mg ve 100 g,
  • hořká čokoláda: 0,90 mg v 1 čtverečku,
  • sušené meruňky: 0,69 mg v 1 šálku,
  • sušená rajčata: 1,42 mg ve 100 g,
  • slunečnicová semena: 0,63 mg v ¼ šálku,
  • sezamová semena: 2,47 mg ve 100 g,
  • pšeničné otruby: 0,99 mg ve 100 g,
  • čočka: 0,50 mg v 1 šálku,
  • mandle: 0,40 mg v ¼ šálku,
  • kešu ořechy: 0,19 mg v 1 lžíci,
  • houby: 0,43 mg v 1 šálku,
  • vařený tuřín: 0,36 mg v 1 šálku,
  • chřest: 0,25 mg v 1 šálku,
  • kapusta: 1,49 mg ve 100 g,
  • mořské řasy: 0,42 mg v 1 lžíci,
  • ústřice: 2,39 mg v 6 ks

Tipy na recepty bohaté na měď

lehký salát s pohankou, sušenými rajčaty a mandlemi
Pohankový salát se sušenými rajčaty a mandlemi vám dodá nejen měď, ale také další důležité vitamíny a minerály.

Závěrečné shrnutí: K doplnění mědi postačí pestrý jídelníček

Zapamatujte si především to, že:

  • dostačujícím zdrojem je běžná strava obsahující potraviny bohaté na tento minerál,
  • nedostatek minerálu může vyvolat slabost, anémii a osteoporózu, přebytek zase škodí játrům a ledvinám,
  • případný nedostatek či přebytek odhalí pouze lékařské vyšetření, neupravujte si dávky a nejezte doplňky stravy pouze na základě svých pocitů.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Monika Šaríková

Když jsem před léty studovala historii a literaturu, nenapadlo by mě, že se nakonec budu živit psaním. Jednoznačně nejradši se věnuji psaní o zdravém životním stylu. Miluji dobré jídlo, ráda vařím, ujetá jsem zejména na českou a asijskou kuchyni, zbožňuji přírodu a pohyb. Mezi mé velké sportovní lásky patří zejména běh, kolo, turistika a jóga :)

Nenechte si ujít

reklama
reklama