BezHladovění.cz

Obezita u dospělých: Hrozí srdečními chorobami i depresí

Podle vědců a lékařů je obezita nemoc, jejíž výskyt každým rokem dramaticky narůstá. Zjistěte, kde je příčina a jak se s obezitou vypořádat.

Proč je obezita nebezpečná?

Hlavní nebezpečí obezity tkví v doprovodných zdravotních problémech. Jakmile se obvod pasu u žen dostane nad 88 cm a u mužů za hranici 94 cm, hrozí rizika spojená s vysokou váhou. Největšími strašáky jsou cukrovka, vysoký krevní tlak, ischemická choroba srdeční, bolest zad a kloubů, neplodnost a vznik nádorů.

Podle magazínu The Conversation

jsou obézní lidé vystaveni většímu riziku srdečních chorob, diabetu a předčasnému úmrtí než lidé štíhlí, a to i přesto, že mohou mít nevhodné stravovací návyky.

Další onemocnění spojená s obezitou:

  • žlučové kameny
  • reflux
  • zánět slinivky břišní
  • ztučnění jater
  • arytmie
  • mrtvice
  • psychické problémy
  • ekzém
  • poruchy menstruačního cyklu
  • ztráta menstruace
  • spánková apnoe

NHS Inform poukazuje i na psychosociální problémy obézních:

Obezita může ovlivnit také kvalitu vašeho života a vést k psychickým problémům, jako je deprese a nízká sebeúcta.

Pozor na metabolický syndrom

Obezita jde ruku v ruce s nebezpečným metabolickým syndromem. Jedná se o soubor poruch a onemocnění, které trápí velké množství Čechů.

Významným rizikovým faktorem je nadměrná postava typu jablko, kdy se tuk hromadí převážně v oblasti břicha. Vzniká hrozba zvýšeného cholesterolu, snížené koncentrace HDL (hodného) cholesterolu, vysokého krevního tlaku a hypoglykémie nalačno. To s sebou nese zvýšené riziko kardiovaskulárních nemocí, arteriosklerózy a cukrovky 2. typu.

O metabolickém syndromu píše i výživový poradce Mgr. Martin Jelínek:

Metabolický syndrom (neboli Syndrom X, případně Reavenův syndrom) postihuje až jednu čtvrtinu české populace a představuje přímé ohrožení života. Často se diskutuje o tom, zda je metabolický syndrom dědičný. Bylo zjištěno, že se syndrom vyskytuje více v rodinách, které ve stravě preferují jídla s přebytkem jednoduchých sacharidů a tuků, vysokou glykemickou hodnotou a nedostatkem bílkovin, a současně nemají příliš vřelý vztah k pohybu.

Kritéria metabolického syndromu:

  • zvýšení krevního tlaku nad 130/85 mmHg
  • zvýšení triglyceridů nad 1,7 mmol/l
  • snížení HDL cholesterolu u mužů pod 1 mmol/l a u žen pod 1,3 mmol/l
  • vyšší objem pasu u mužů nad 102 cm a u žen nad 88 cm
  • zvýšení glykémie nad 5,6 mmol/l

Metabolický syndrom vám může lékař diagnostikovat už při výskytu 3 z 5 podmínek.

Obezita u Čechů v číslech

Podle výzkumu z roku 2018 patří Češi mezi nejobéznější obyvatele Evropy. Hůře jsou na tom už jen Malťané, Bulhaři a Britové.

Podle magazínu Denik.cz

obezitou v České republice trpí přes 27 % mužů. Když se k nim připočítají i ti s nadváhou, dostaneme se na 71 % pánů, kteří mají vyšší váhu. U žen je to 57 %. Nejhorší situace panuje na Ústecku a Zlínsku.

Častý výskyt obezity v naší zemi má vliv nejen na zdraví obyvatel, ale také na ekonomiku země. Denik.cz bije na poplach:

Česká lékařská společnost uvádí, že náklady související s léčbou obezity dosahují až 10 % celkových výdajů na zdravotnictví, tedy přibližně 30 miliard korun ročně.

Příčiny obezity

Problém obezity je založený na souhře genetických i zevních faktorů. Velkou měrou se na ní podílí dospívání, těhotenství, menopauza, odchod do důchodu, snížená pohybová aktivita, sedavé zaměstnání, stres, rodinné problémy i nevhodné stravovací návyky.

1. Vyšší kalorický příjem

Kvůli nepoměru mezi příjmem a výdejem energie můžete začít rychle přibírat. Největším problémem je přemíra nezdravých tuků a cukrů v kombinaci s nedostatečným výdejem energie. Nevyužitá energie se v těle začíná hromadit a ukládat ve formě tukových zásob.

Pokud je kalorický příjem vyšší než výdej dlouhodobě, začnete tloustnout.

2. Genetika

Sklony k obezitě jsou dědičné, a to minimálně z 50 %. Nepříznivé geny však můžete významně ovlivnit dodržováním zdravého jídelníčku a dostatkem pohybu.

O vlivu genetiky píše i Healthline.com:

Děti obézních rodičů mají k obezitě mnohem větší sklony než děti štíhlých rodičů. To však neznamená, že je obezita zcela předurčená. To, co jíte, má velký vliv na činnost genů a strava, pohyb i prostředí, ve kterém děti vyrůstají, významně ovlivňují jejich váhu.

3. Hormonální výkyvy

Vzácně může mít obezita svou příčinu v hormonální nerovnováze, a to hlavně při snížené činnosti štítné žlázy – tzv. hypotyreóze nebo při onemocnění kůry nadledvin (Cushingův syndrom).

4. Léky

Užívání některých léků zvyšuje apetit a nutí nás konzumovat více jídla. Tuto schopnost mají především antidepresiva, neuroleptika, léky na uklidnění, gestageny pro hormonální léčbu a glukokortikoidy ovlivňující celkový metabolismus.

5. Emoce

Velkou roli hrají u obézních lidí také emoce. V případě smutku, osamělosti, nudy nebo napětí se mohou uchýlit k zobání sladkých, tučných a přesolených jídel. Zakořeněné zvyky se bohužel velmi těžko odstraňují, zvlášť pokud si je lidé nesou už od dětství.

Stupně obezity

Podle výpočtu BMI se obezita rozděluje do 3 stupňů. Otestujte si své BMI a zjistěte, jak jste na tom.

  • Podváha – méně než 18,5
  • Normální tělesná hmotnost – 18,5 – 24,9
  • Nadváha – 25,0 – 29,9
  • Obezita 1. stupně – 30,0 – 34,9
  • Obezita 2. stupně – 35,0 – 39,9
  • Obezita 3. stupně, tzv. morbidní – více než 40,0

5 typů obezity podle rozložení tuků v těle

Difúzní

Lidé s difúzním typem obezity mají štěstí v neštěstí. Tuk se jim totiž ukládá více méně rovnoměrně po celém těle.

Centrální

Tuk se ukládá zejména v oblasti trupu, zatímco končetiny zůstávají štíhlé.

Lipodystrofický

Největší množství tuku se ukládá do dolní poloviny těla. Postižené je tak nejvíce břicho, stehna a hýždě.

Gynoidní

Tuk se hromadí především v oblasti stehen a hýždí.

Androidní

U androidního neboli nitrobřišního typu obezity se tuk ukládá do břicha a postava tak připomíná jablko.

Léčba obezity v moderním pojetí

Boj s obezitou je během na dlouhou trať. Důležité je se nevzdávat a jít si za vytouženým cílem. Jen tak uspějete a budete se těšit ze štíhlého a hlavně zdravého těla. Hlavním klíčem je stanovení rozumných, dosažitelných a postupných cílů. Krok po kroku pak můžete shodit nadbytečná kila a zbavit se některých léků, které musíte kvůli obezitě užívat.

Západní medicína léčí obezitu za pomoci nutričních specialistů, diabetologů, gastroenterologů, psychologů či psychiatrů a někdy také chirurgů. Cílem je vštěpit obéznímu pacientovi zásady zdravého životního stylu, pomoci mu s jídelníčkem a zařazením vhodné pohybové aktivity a také léčit případné přidružené nemoci.

Změňte svůj životní styl

Nezbytná je strava bohatá na základní makroživiny, vitaminy, minerály a vlákninu. Nezapomínejte ani na pitný režim ve formě čisté vody a slabých bylinkových čajů.

Omezte potraviny obsahující živočišné tuky a rafinované cukry a také se vyhýbejte průmyslově zpracovaným potravinám, jako jsou uzeniny, polotovary a konzervované výrobky.

Přidejte pohyb

Při výběru vhodné pohybové aktivity berte v úvahu stav svých kloubů. Obézní lidé by se měli vyvarovat sportům, při kterých dochází k prudkým nárazům a rychlému opotřebovávání kloubů.

Místo běhu, volejbalu, tenisu a klasického aerobiku proto volte raději méně zatěžující aktivity. Vše by mělo záviset na vaší váze, věku, trénovanosti a zdravotnímu stavu.

Odborníci z Masarykovy Univerzity doporučují:

Ideální je chůze na měkkém povrchu, kondiční chůze, nordic walking, plavání, jízda na kole či rotopedu, pomalejší cvičení bez poskoků typu aerobic, cvičení na velkých míčích, běh na lyžích a tanec.

Spalujte tuky pohybem

Abyste hubli správně, udržujte si optimální tepovou frekvenci, při které budete pálit tuky místo cukrů. Optimální tepovku pro hubnutí vám orientačně odhalí naše kalkulačka.

Přejeme vám pevnou vůli a brzkou radost z výsledků 🙂

Obezita u dospělých: Hrozí srdečními chorobami i depresí
5 (100%) 2 hlasů

Mgr. Šárka Zajíčková

Mgr. Šárka Zajíčková

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.