BezHladovění.cz

Vitamin C a hubnutí

Význam vitaminu C pro lidský organismus

Vitamin C, nebo-li kyselina askorbová, je pro tělo velmi významnou složkou potravy. Patří mezi vitaminy rozpustné ve vodě.

Optimální denní dávka pro dospělého se pohybuje okolo 75 – 100 mg na den. Vitamin C má antioxidační účinek a plní řadu dalších funkcí.

Díky své antioxidační aktivitě se uvádí jako ochranný faktor proti vzniku nádorového onemocnění, protože působí proti volným radikálům v těle.

Udržuje dobrý stav kostí, chrupavek a zubů. Snižuje negativní následky kouření.

Jeho účinky jsou protizánětlivé a proti-infekční, čímž napomáhají zvýšit odolnost organismu.

Nedostatek vitaminu C

Nedostatek vitaminů, označovaný termínem hypovitaminóza, se konkrétně u vitaminu C projevuje únavou, ospalostí a zvýšenou náchylností k běžným nemocem jako je chřipka.

Nejčastěji k ní dochází na začátku jara z nedostatečného přísunu ovoce a zeleniny a nevyváženého stravování.

Úplné chybění vitaminu je již dnes poměrně vzácné. Způsobuje onemocnění zvané kurděje, jejíž projevy jsou zhoršené hojení ran, krvácením dásní a poruchy pojivých tkání (chrupavky, vazivo, kost).

Kde ho najdeme?

Vitamin C je obsažen v téměř každém ovoci a zelenině. Nejvíce tedy v citrusových plodech, kiwi brusinkách, malinách, ostružinách, jablkách a šípku.

Ze zeleniny dominují z důvodu vysoké konzumace brambory, dalším druhem je například brokolice a květák. Nejen to, vitamin C je uměle přidávám do mnoha výrobků. Výrobci si jsou dobře vědomi zvýšení atraktivnosti výrobku.

Náš organismus má pouze minimální zásoby, proto je jeho příjem ve stravě podstatný.

Vitamin C je velmi citlivý na tepelnou úpravu, světlo a vlhko. Jeho množství v potravině se snižuje vařením, ohříváním i sterilováním. Při dlouhodobém skladování, např. ovoce, jeho obsah také klesá.

Proto je nejlepší především v zimních obdobích, kdy bývá nižší přísun potravin bohatých na vitamin C, jíst ovoce a zeleninu v čerstvém stavu. Jedině tak do sebe dostaneme největší množství.

TIP: Kvalitní přírodní vitamin C koupíte tady ->

Hubnutí s vitaminem C

Jelikož je vitamin C přirozeně přítomen ve zdraví prospěšných potravinám a je přímo nezbytný k zajištění naší dobré imunity a psychického stavu, je logické, že je samozřejmou součástí diet směřujících k redukci hmotnosti. I sportovcům se doporučuje mírně zvýšený příjem tohoto vitaminu, protože hraje roli při léčení a hojení.

Adekvátní příjem vitaminu C posiluje obranyschopnost, a pokud se cítíme jak subjektivně tak fyzicky v pohodě, naše tělo daleko lépe funguje.

Pod větším okolním tlakem, se metabolismus začne chovat jako při jakékoliv stresové situaci. Hubnutí pak může jít stěží, nebo je navozen tzv. stresový metabolismus, při kterém navenek vypadá vše v pořádku, ale ve skutečnosti dochází v těle k rozvratu.

K prevenci nedostatku vitaminu C ve stravě se vhodné konzumovat 5 porcí ovoce a zeleniny za den. Respektive v rámci redukce váhy 2 porce ovoce a 3 zeleniny za den. Ovoce méně pro velký obsah jednoduchých cukrů. Navíc disponují velkým obsahem vlákniny.

Vláknina rozpustná ve vodě, která se nachází právě v ovoci je schopná vodu nasávat a zvětšovat tak svůj objem, tím i více naplňuje žaludeční obsah a poskytuje větší pocit sytosti.

Bez vyváženého přísunu všech základních živin a mikronutrientů, ke kterým se řadí vitaminy a minerální látky, by hubnutí šlo špatnou cestou a tělo by v každém případě strádalo.

Vitamin C a hubnutí
5 (100%) 1 hlasů

Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.