Bezhladoveni.cz

Vitamin B2 neboli riboflavin: Význam pro zdraví a nejlepší zdroje v potravinách

Do B-komplexu pod číslovkou dva patří vitamin s názvem riboflavin. Je nezbytný pro nervovou soustavu, energetický metabolismus, vývoj i stav kůže a sliznic. Navíc se podílí na buněčných funkcích, které tělu dodávají potřebnou energii. 

reklama

Co je vitamin B2 a k čemu všemu je důležitý

Riboflavin, také lactoflavin, je vitamin potřebný pro normální průběh celé řady tělesných procesů. Stejně jako celá skupina vitaminů B i on je rozpustný ve vodě a v těle se neukládá. Proto byste měli dbát na jeho pravidelný příjem, ke kterému bohatě stačí zdravý a vyvážený jídelníček.

Zajímavé na tomto vitaminu ze skupiny B je vlastnost, že se na světle rychle rozkládá, ale vůči vyšším teplotám je naopak velmi odolný.

Hlavní význam riboflavinu pro lidský organismus:

  • podporuje správný vývoj a stav pokožky, sliznic a také zraku, 
  • je důležitý pro normální činnost nervové i kardiovaskulární soustavy,
  • podílí se na mnoha metabolických reakcích, zejména metabolismu mastných kyselin a aminokyselin a rovněž metabolismu dalších vitaminů ze skupiny B (B6 a B9),
  • při dostatečném příjmu významně snižuje míru únavy a vyčerpání,
  • podílí se na metabolismu železa a podporuje přirozenou produkci červených krvinek,
  • díky antioxidačním účinkům pomáhá chránit organismus před působením škodlivých volných radikálů.

Doporučená denní dávka vitaminu B2

Výše denní doporučené dávky riboflavinu u zdravé dospělé osoby se pohybuje okolo 1,5 mg. V případě vyššího příjmu si tělo není schopné nadbytek vitaminu B2 uložit do zásoby a vyloučí jej v moči. Proto je důležitý pravidelný a průběžný příjem nejlépe každý den. 

Vyšší doporučené denní dávky vitaminu B2 jsou vhodné u osob užívajících antibiotika, dále u alkoholiků, jejichž spotřeba vitaminů i minerálů a dalších živin je všeobecně vyšší.

Pohlaví a věk DDD
Novorozenci a kojenci do 6 měsíců 0,3 mg
Kojenci 7 až 12 měsíců 0,4 mg
Děti 1 až 3 roky 0,5 mg
Děti 4 až 8 let 0,6 mg
Děti 9 až 13 let 0,9 mg
Dospívající 14 až 18 let 1 a 1,3 mg
Ženy od 19 let 1,1 mg
Muži od 19 let 1,3 mg
Těhotné a kojící ženy 1,4 a 1,7 mg

Jak se nedostatek riboflavinu v těle projevuje

Nedostatek vitaminu B2 je výjimečný jev. Nachází se totiž téměř ve všech potravinách a jeho zdroje najdeme jak v živočišné, tak i v rostlinné “říši”. 

Nejčastěji se hypovitaminóza riboflavinu objevuje u lidí, kteří ze svého jídelníčku úmyslně vyloučili maso, mléko a mléčné výrobky jakožto jeden z hlavních zdrojů tohoto vitaminu. 

Problém může vzniknout rovněž u osob s celiakií nebo Crohnovou chorobou, jež negativně ovlivňují vstřebávání různých živin. Spotřebu riboflavinu taktéž zvyšuje užívání některých léků, nadmíra stresu či každodenní “popíjení” alkoholických nápojů a kouření.

K hlavním projevům dlouhodobě nízkého množství vitaminu B2 v těle patří zánětlivé změny kůže (dermatitidy) a sliznic. Enormní nedostatek vitaminu B2 může vést až ke vzniku  hypochromní anemie.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Vitamin B a jeho role při hubnutí

Hlavní příznaky nízkého příjmu vitaminu B: 

  • rozpraskané koutky rtů, 
  • afty, 
  • bolest v krku, 
  • záněty ústní sliznice (stomatitida) a jazyka,
  • mastící se vlasy, 
  • suchá a drsná kůže, 
  • pálení očí, 
  • záněty spojivek, změny na rohovce či zákal čočky,
  • světloplachost,
  • zvýšená únava,
  • ospalost, 
  • nevolnost,
  • jasně žlutá barva moči.
popraskané rty
Nízký příjem vitaminu B2 se často projevuje bolestivě popraskanými koutky rtů.

Osoby, které by měly nejvíce dbát na doplňování vitaminu B2:

  • lidé, kteří konzumují málo nebo méně mléčných produktů (zejména vegani),
  • dospívající (adolescenti),
  • ženy dlouhodobě užívající hormonální antikoncepci
  • těhotné ženy,
  • starší lidé.

Riboflavin v těhotenství a u novorozenců

Na příjem riboflavinu by měly myslet budoucí maminky. Nedostatek vitaminu B2 u těhotných žen totiž může mít za následek zvýšení rizika vzniku závažného stavu označovaného jako preeklampsie, které představuje ohromné zdravotní riziko pro dítě i matku.

Pozor je třeba dávat také u novorozenců. Kvůli vyšší citlivosti na světlo může standardně používaná světelná terapie podporující léčbu žloutenky u novorozenců a kožních poruch způsobit významný nedostatek riboflavinu.

Jak vysoké existuje riziko předávkování riboflavinem

Ani přebytek vitaminu B2 není nijak častý. Lidský organismus si tento vitamin neukládá a je schopen jeho nadbytek bez problémů vyloučit z těla. Podle odborníků je tudíž předávkování riboflavinem prakticky nemožné a dosud nebyly popsány žádné nepříznivé dopady na zdraví.

Hypervitaminóza vitaminem B2 tak teoreticky hrozí pouze v případech extrémně vysoké konzumace potravin bohatých na tento vitamin a současným překračováním dávek doplňků stravy.  

Pokud by k něčemu takové došlo, nadbytek neboli toxicita B2 by mohla vést k poškození jater.

předávkování vitaminem B2
Předávkování riboflavinem není běžný jev a způsobit by jej mohly pouze přehnané denní dávky vitaminu B2.

Kde všude se vitamin B2 nachází

Riboflavin přirozeně obsahuje celá řada potravin živočišného i rostlinného původu. Má však jednu velkou nežádoucí vlastnost. Je citlivý na světlo a rychle se kazí. 

To znamená, že než se například takový chléb dostane na stůl, obsah vitamin B2 se značně sníží. Z tohoto důvodu se vitamin B2 do vybraných potravin přidává.

Nejlepší zdroje vitaminu B2 v potravinách:

  • mléko a mléčné výrobky: i některé druhy sýrů (zejména camembert a ementál),
  • kvasnice,
  • maso: nejbohatší je červené maso a zvěřina,
  • hovězí játra,
  • vaječné žloutky,
  • ryby: losos, tuňák, treska, makrela
  • ořechy: zejména mandle,
  • houby,
  • sója,
  • obilné klíčky a obiloviny: celozrnné produkty, rýže,
  • zelená zelenina: brokolice, špenát, růžičková kapusta  a další.

VÍTE, PROČ byste měli skladovat mléko zásadně na tmavém místě? Skladujete-li mléko na vhodném místě, tedy bez přístupu světla, pohybuje se úbytek vitaminu B mezi 30 a 50 %,  zatímco při skladování na světlém místě je až 90 %.

zdroje vitaminu B2
Za hlavní zdroj vitaminu B2 je obecně považováno mléko a mléčné výrobky jako tvarohy, sýry, jogurty a další.

Tipy na recepty obsahující vitamin B2

Závěrečné shrnutí: Jezte zdravě a o vitamin B2 nebudete mít nouzi

  • napomáhá zdravému vývoji pokožky a také sliznic,
  • je důležitý pro normální vidění,
  • podporuje přirozenou tvorbu červených krvinek,
  • snižuje míru únavy a podílí se na doplňování energie,
  • působí jako antioxidant a zbavuje tělo přebytečných volných radikálů.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Monika Šaríková

Když jsem před léty studovala historii a literaturu, nenapadlo by mě, že se nakonec budu živit psaním. Jednoznačně nejradši se věnuji psaní o zdravém životním stylu. Miluji dobré jídlo, ráda vařím, ujetá jsem zejména na českou a asijskou kuchyni, zbožňuji přírodu a pohyb. Mezi mé velké sportovní lásky patří zejména běh, kolo, turistika a jóga :)

Nenechte si ujít

reklama
reklama