BezHladovění.cz

Věřte nebo ne, ale nejlepším zdrojem imunity je jídlo!

Vlastní význam imunity je schopnost organismu bránit se před škodlivými látkami jak z vnějšího prostředí, tak i z prostředí vnitřního a také odstraňovat buňky poškozené či jinak abnormální.

Imunita vlastně představuje takový sbor policejních příslušníků, ve skutečnosti jsou to různé typy bílých krvinek (leukocytů), který nad námi neustále bdí. Imunita je zajišťována prostřednictvím tzv. imunitního systému.

Pokud funguje vše jak má, náš imunitní systém je v rovnováze a bez problémů likviduje možné hrozby v podobě infekcí, alergií atd.

Problém nastává, jestliže je naše imunita nějakým způsobem podlomena.

Jak si udržet dobrou imunitu?

Přetížený imunitní systém je velmi nezdravý. Náš organismus se stává oslabenější a my lehce podlehneme onemocnění. Abychom takovým situacím předešli, musíme se o sebe starat a nepodceňovat prevenci.

Prevence ve formě zdravé stravy je ta nejlepší možná varianta, a když k tomu přidáme vhodnou pohybovou aktivitu, děláme pro sebe maximum.

Hojně spekulovaná „onemocnění s vysokým výskytem“ v naší populaci, jako například cukrovka, vysoký krevní tlak, obezita a další, imunitní systém velmi zatěžují a mohou navodit hlubší selhání imunity, protože se zřídka kdy vyskytují odděleně.

Naopak jedna doprovází druhou, a ani se nenadějeme a už máte v ruce k práškům na vysoký cholesterol prášky na vysoký tlak.

Jedinci s nadváhou či obezitou mají v zimním období dokonce prokazatelně vyšší náchylnost k chřipce a nachlazení.

Jak spolu souvisí imunita a výživa?

Ne nadarmo se ujalo rčení: “Jste to, co jíte“. Jíme-li nezdravě, trpí tím i naše střevní sliznice, která má klíčový význam pro rozvoj imunitního systému. Tenké střevo je zároveň bránou vstupu cizorodých látek do organismu, proto je tam přítomnost látek zajišťujících imunitu žádoucí a v podstatě nutná.

Je-li střevo ve špatném stavu, imunitní odpovědi mohou být nesprávné, vznikají ekzémy, rány se hojí pomaleji, atd.

Pro udržování dobré kondice tenkého střeva, zvláště významného pro zajištění imunitních pochodů, se doporučuje konzumace výrobků s probiotickými kulturami! Ty mají na svědomí růst užitečných baterií.

Odkazovat se zde na genetickou náchylnost k určitým onemocněním rozhodně nemá cenu, každému byla dána do vínku jiná výbava a musíme s tím zkrátka pracovat. Někdo se více nadře, někdo méně, ale proto přeci nevzdáme vlastní zdraví! Děláme to pro sebe a můžeme sloužit jako dobrý příklad pro ostatní!

Stravou ke zlepšení imunity

Proděláme-li nějaké onemocnění, střevo potřebuje nějaký čas na regeneraci a strava tomu může výrazně pomoci! Potravinami první volby jsou takové s velkým množstvím vlákniny.

Vláknina svým průchodem střevem s sebou bere usazené nečistoty a zamezuje tak jejich zahnívaní. V zimním období podpoří naší imunitu zvýšený přísun ovoce a zeleniny.

Zbytečně nejezme potraviny s velkým obsahem přídatných látek (např. konzervantů) a živočišných tuků. Lepší je preferovat potraviny čerstvé. A nezapomínat zařadit nějaký ten sport!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend