Bezhladoveni.cz

Jak posílit imunitu: 1. díl – zdravá strava je základ

Jaro je tu a s ním nastává období plné změn počasí a výkyv teplot. Takové podmínky však svědčí virózám útočícím na po zimě oslabený organismus. Zda se ubrání, závisí na odolnosti imunitního systému. Nedejte nemocem šanci a posilujte imunitu skrze potraviny, které jsou pro zdraví obzvláště přínosné.

reklama

Na imunitní systém a zdraví celkově je nejlepší myslet v průběhu celého roku, nejen na jaře a také na podzim, kdy se o vás pokouší nepříjemné rýmičky, kašílky a chřipečky. Důležitý pilíř pro vybudování silného a odolného organismu představuje vyvážený jídelníček. To, co si každý den naložíte na talíř, má rozhodující vliv na odolnost vůči nemocem. 

Správné stravování s mírou je otázkou dobrého zdraví

Dnes už se všeobecně ví, že strava ovlivňuje celkové zdraví. Však je také špatný a nezdravý jídelníček obsahující minimum základních živin, vitamínů a minerálů příčinou mnoha potíží a chronických nemocí včetně slabého imunitního systému, hlavní ochranné bariéry před viry a bakteriemi útočícími zvenčí.

Nemoci se řeší podáváním léků a doplňků stravy, kterých by při o trochu zdravějším životním stylu často ani nebyly třeba. Léčí se pouze následky a příčiny problémů se ignorují, protože je to pohodlné a nevyžaduje to žádnou změnu :/ 

Přitom by stačilo najít zdravou rovnováhu a vyhýbat se extrémům, které zastupuje nezdravý jídelníček obsahující mnoho cukrů a tuků a téměř žádné živiny na jedné straně a na straně druhé extrémní výživové styly, které vylučují jednu či více složek potravin.

zdravý životní styl
Zdravým životním stylem lze předejít řadě nemocí.

VÍTE, ŽE hlavní problém není v tom “co”, ale “kolik” toho sníte? Vašemu zdraví neškodí ani tak čokoládová tyčinka, hranolky nebo bílé pečivo. Škodí mu to, že si sladká a tučná jídla dopřáváte denně, a že se přejídáte. Problém tak často nespočívá ve výběru potravin, ale v přijatém množství. 

15 extra zdravých potravin pro silnou imunitu

Každodenní jídelníček založte na zdravém jádru, který zahrnuje všechny typy potravin od zeleniny a ovoce přes ořechy, obiloviny a luštěniny až po maso a živočišné produkty. Tak nejlépe svému tělu doplníte všechny potřebné živiny včetně vitaminů a minerálů a dalších důležitých látek.

Některé běžně dostupné potraviny jich dokonce obsahují nadstandardní množství. Do svého jídelníčku proto zařaďte následujících 15 extra zdravých potravin, které mají na imunitní systém velký vliv. 

Jedná se o:

Nečekejte žádnou exotiku. Tyto potraviny většinou máte běžně doma, tak je začněte jíst 😉

1. Jogurty obsahují probiotika pro čistá střeva

Jogurty i ostatní zakysané mléčné výrobky jsou důležitým zdrojem probiotik, které pečují o čistá střeva. Ty představují základ zdravé a silné imunity. Ideální jsou jogurty s přidaným vitaminem D.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Probiotika na střeva: Přizvěte k trávení hodné bakterie

2. Červené papriky

Jedním z nejlepších zdrojů vitamínu C vůbec jsou červené papriky. Céčko je klíčový vitamin v úspěšném boji s infekcemi. Dále obsahuje vitamíny A, E, K1, B6 a karotenoidy s antioxidačními účinky.

3. Citrusy 

Také citrusové plody jsou vynikajícím zdrojem vitaminu C. Dopřejte si každý den pomeranč, mandarinku, grep či alespoň čerstvou šťávu z citronu do ranního šálku čaje.

zdroje vitaminu C
Citrusy patří mezi zdroje vitamínu C, která je pro silný imunitní systém nezbytný.

4. Brokolice

Sytě zelená brokolice představuje koktejl nabitý vitamíny a minerály. Obsahuje vitamíny A, C a E, kyselinu listovou, vlákninu a látky s antioxidačními účinky (glutathion). Vařením v páře si uchová nejvíce živin.

5. Česnek

Zejména v syrové podobě se česnek vyznačuje silnými účinky proti bakteriím, virům a infekcím. Rovněž pomáhá regulovat hladinu cholesterolu. Obsahuje látku alicin, která dle některých studií snižuje riziko nachlazení.

6. Bezinky

Drobné tmavé bobule jsou nabité živinami, vitamíny a minerály, které zvyšují odolnost organismus. Díky antioxidačním účinkům účinně bojuje s oxidačním stresem zvenčí.

7. Houby

Vynikajícím zdrojem vitamínů A, C a D jsou hřiby, hlíva ústřičná ale také obyčejné žampióny, které obsahují hned tři látky pro silnější imunitu: selen, niacin a riboflavin.

8. Zázvor

Kdysi exotická, dnes už běžně dostupná potravina, která díky vysokému obsahu účinných látek s antioxidačními účinky zázvor posiluje imunitní systém a podporuje léčbu nachlazení a chřipky. Navíc snižuje cholesterol v krvi a ulevuje při žaludečních nevolnostech.

9. Sladké brambory (batáty)

Batáty obsahují vitamin C, B6, draslík a beta karoten, z něhož organismus tvoří důležitý vitamín A. Ten posiluje imunitní systém, likviduje škodlivé radikály a navíc má omlazující účinky. 

10. Kuřecí vývar

Když je nejhůř, uvařte si silný a výživný kuřecí vývar. Doma připravený vývar má ohromnou sílu, která mírní příznaky a urychluje uzdravení. Může za to látka karnosin, která tělo chrání před chřipkou.

kuřecí vývar
Dokonalý lék i převence před nachlazením a chřipkami.

11. Borůvky

Malé modré plody obsahují vysoké množství flavonoidu antokyanin, který má antioxidační vlastnosti a podporuje imunitní systém. Jedna vědecká studie naznačila, že chrání horní dýchací cesty před nachlazením. 

12. Hořká čokoláda 

Kvalitní čokolády s vysokým obsahem kakaa jsou vynikajícím zdrojem dalšího z antioxidantů theobrominu, který imunitní systém chrání před volnými radikály. Pozor je třeba dávat si na množství kvůli vyššímu obsahu cukrů a tuků.

13. Špenát

Podobně jako brokolice je špenát jedinečným zdrojem vitamínů a minerálů nezbytných pro odolný imunitní systém. Jedná se zejména o vitamíny C a E, flavonoidy a karotenoidy.

14. Voda

Obyčejná voda je pro zdravý přirozený obranný systém naprosto nezbytná a měla by tvořit základ pitného režimu. Doplnit ji můžete o bylinné, zelené a bílé čaje, minerálky a čerstvé ovocné a zeleninové šťávy.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Potraviny s vysokým obsahem vody: Doplňte zdravě pitný režim

15. Zelený čaj

Na rozdíl od ostatních druhů zelený čaj obsahuje minimum kofeinu a spoustu účinných látek včetně flavonoidů, které posilují imunitu a brání nachlazení. Zelený čaj skvěle doplní zdravý pitný režim.

Závěrečné shrnutí: Silnou imunitu pomohou vybudovat správné potraviny

Jak nejlépe zvýšit odolnost organismu před virózami a nemocemi? 

  • Dodržujte zásady zdravé výživy.
  • Do svého jídelníčku zařaďte potraviny posilující imunitní systém.
  • Choďte ven na čerstvý vzduch a věnujte se aktivitám, které vás baví.
  • Udržujte se v psychické pohodě – radujte se, bavte se a občas si zahřešte. 😉

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Monika Šaríková

Když jsem před léty studovala historii a literaturu, nenapadlo by mě, že se nakonec budu živit psaním. Jednoznačně nejradši se věnuji psaní o zdravém životním stylu. Miluji dobré jídlo, ráda vařím, ujetá jsem zejména na českou a asijskou kuchyni, zbožňuji přírodu a pohyb. Mezi mé velké sportovní lásky patří zejména běh, kolo, turistika a jóga :)

Nenechte si ujít

reklama
reklama