BezHladovění.cz

Chia semínka – denní dávka

Receptů s oblíbenými chia semínky najdeme na internetu spoustu. Méně už se mluví o tom, kolik zázračných semen šalvěje hispánské bychom měli denně sníst. Co hrozí, když to „přepískneme“?

Doporučená denní dávka chia semínek

Lékaři zatím nezveřejnili jednoznačná doporučení ohledně minimální ani maximální denní dávky chia. Záleží na tom, co si od konzumace semínek slibujeme – jestli dodání energie, zvýšení příjmu vlákniny, vápníku nebo jiných složek.  15–20 g už u dospělého pokrývá základní potřebu důležitých omega-3 mastných kyselin.

Většina zdrojů se také přiklání k tomuto množství jakožto dennímu optimu:

Věk Denní doporučení
Děti pod 10 let Cca 6 g = ¾ polévkové lžíce
Dospívající 15–18 let Cca 10 g = 1,3 polévkové lžíce
Dospělí Cca 15–20 g = 2 polévkové lžíce

Institut Columbia Health však radí užívat klidně i dvojnásobnou dávku – 20 gramů 2× denně. Přesná doporučení závisejí na vašem věku i celkovém zdravotním stavu. Proto neváhejte vše konzultovat se svým lékařem nebo nutričním specialistou.

Jak poznáme, že jsme to se semínky přehnali?

První známkou „předávkování“ chia semínky bývá lehce nafouknuté břicho. Mohou se objevit i průjmy a další zažívací problémy. Pokud míváte hodně nízký tlak, můžete vnímat studené ruce, nohy a celkově se cítit slabě. Lidé s citlivým žlučníkem nebo slinivkou mohou dostat bolesti břicha.

Nadměrným příjmem stoupá také riziko ostatních vedlejších účinků chia.

domácí müsli s chia a banány

Nutriční hodnoty chia v denní doporučované dávce

Obsah živin v semínkách šalvěje hispánské se liší podle výrobce. Sledujte proto vždy informace na obalu, nebo se ptejte svého prodejce. Pro představu, 15g denní porce, obsahuje tyto hlavní živiny:

Nutriční složka Množství v 15 g Přibližné % denní doporučené dávky pro dospělou ženu
Kalorie 75 kcal 4 %
Vláknina 5,15 g 25 %
Tuky 4,6 g 8 %
·         Z toho polynenasycené mastné kyseliny 4,2 g 25 % (a 100 % omega-3 mastných kyselin)
·         Cholesterol 0 g
Bílkoviny 3 g 5 %
Cukry 0,45 g 2 %
Hořčík 50,25 mg 13 %
Vápník 94,65 mg 12 %
Sodík 16 mg 1,6 %

TIP: Kvalitní chia semínka za příjemnou cenu seženete tady –>

Další zajímavosti o dávkování semínek šalvěje hispánské

  • Odborníci už poznali i první konzumenty závislé na chia. Závislosti předejte tím, že semínka nebudete jít každý den, nebo jen po dobu zhruba 3 měsíců.
  • Pokud užíváte chia jako lék, například na kardiovaskulární potíže, můžete krátkodobě příjem navýšit na cca 33–45 g denně.
  • Neexistují zatím žádné spolehlivé studie ohledně vlivu na miminko u těhotných a kojících žen. Ty by se proto měly větším dávkám semínek vyhnout.
  • Vzhledem k vysokému obsahu vitaminu B17 se nedoporučuje konzumovat chia semínka dohromady s potravinovými doplňky obsahujícími tento vitamin.

Přečtěte si také:

K článku nás inspirovaly magazíny: Livehealthy.chron.com, Newhealthadvisor.com a Just-health.net

Chia semínka – denní dávka
2 (40%) 2 hlasů

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.