BezHladovění.cz

Trápí vás křeče v nohách? Zkuste tyhle potraviny

Úporné křeče v dolních končetinách dokážou pořádně znepříjemnit život. Zvlášť, když vás probudí uprostřed noci nebo se ohlásí během důležité schůzky. Co křeče způsobuje a jak se jich zbavit?

Kde se otravné křeče berou?

Křeče v nohou nás mohou potrápit v jakémkoliv věku. Nejčastěji na ně trpí osoby starší 50 let, těhotné ženy a dospívající děti. Signalizují buď nedostatek některých minerálů či vitaminů nebo přetížení či rychlý růst svalů. Častou příčinou křečí bývá i nesprávné sezení, dlouhé stání nebo nadměrné popíjení alkoholu.

V drtivé většině případů ale za těmito potížemi stojí nevhodně sestavený jídelníček, který nezajistí optimální rovnováhu draslíku, hořčíku a vápníku v krvi. Křeče postihují obvykle lýtka a chodidla, někdy i stehenní svaly. Bolestivé stažení může trvat pouhých pár vteřin, výjimkou však není ani 15minutová křeč, během které prosíte všechny svaté, aby sval konečně povolil.

Zaměřte se na doplnění:

Pokud zvýšíte příjem draslíku, hořčíku, vápníku a vitaminu B2, křeče by měly odeznít. Sáhnout můžete po doplňcích stravy z lékárny nebo do svého jídelníčku zařadit potraviny bohaté na tyto zdraví prospěšné látky.

Nejlepší potraviny a nápoje k boji proti křečím v nohou

nejlepší potraviny proti křečím

Voda

Hydratace je naprostý základ. Proto zaujala v našem pomyslném žebříčku první místo. Nedostatečný pitný režim může kromě srdečních chorob, osteoporózy, kloubních a ledvinových onemocnění přispět i k přivolání křečí.

Denně byste měli pít minimálně 0,5 l vody na každých (i načatých) 15 kg váhy. V horku nebo v případě náročné fyzické aktivity na tekutinách ještě přidejte. Zaměřte se hlavně na pití čisté nesycené vody. Zavlažovat tělo můžete i slabými bylinnými čaji a zeleninovými či ovocnými šťávami bez přidaného cukru. Naopak je třeba vyřadit nápoje s obsahem alkoholu a kofeinu. Tělo byste jen zbytečně odvodňovali.

Fazole

Fazole i ostatní luštěniny můžeme právem řadit mezi superpotraviny, které dokážou s křečemi pořádně zatočit. Mají totiž vyvážený obsah hořčíku, draslíku i vápníku, a navíc vám ještě dodají velké množství bílkovin.

Vyhýbáte se luštěninám kvůli špatnému trávení? Pak je zařazujte do jídelníčku postupně a v malých dávkách, aby si trávicí trakt lépe navykl. Lepší stravitelnosti dosáhnete tím, že je na několik hodin namočíte do vody. Luštěniny po několika hodinách přecedíte, do hrnce nalijete čistou vodu, a než se pustíte do vaření, přidáte trochu mořských řas.

Hořká čokoláda

Nechceme vás nabádat k čokoholismu, protože vysoké dávky cukru nejsou pro naše tělo ani trochu prospěšné. Pokud si ale chcete občas zahřešit, sáhněte místo po sáčku s bonbóny po kostičce vysokoprocentní hořké čokolády. Je totiž přímo napěchovaná hořčíkem, jehož nedostatek způsobuje nepříjemné křeče v nohou.

Banány

Vysoký obsah hořčíku mají také oblíbené banány. Vychutnejte si je jen tak, v čerstvém smoothie nebo třeba zdravých muffinech. Pokud sportujete, zařaďte banán po tréninku. Doplníte tak nejen hořčík, ale i potřebné sacharidy.

Sušené meruňky

Dodají vám draslík potřebný k udržení dostatečného množství tekutin v buňkách. Pokud nemáte potřebnou hladinu draslíku, tělo hromadí škodlivé látky a dochází k nepříjemným zdravotním problémům.

TIP: Sušené meruňky vám kromě prevence křečí dopomohou také k ostrému vidění a krásné pokožce.

Slunečnicová semínka

Dodají vám hořčík, fosfor, měď, selen, mangan, vápník, železo a vitaminy B1, B5 a E. Kromě toho jsou plná antioxidantů, esenciálních mastných kyselin a mají v sobě i kyselinu linolovou a bílkoviny. Díky vysokému množství vápníku a hořčíku jsou výborným pomocníkem v boji s křečemi.

TIP: Konzumace slunečnicových semínek navíc podporuje krevní oběh, produkci červených krvinek, snižuje riziko srdečních chorob a pomáhá předcházet rakovině.

Celozrnné obiloviny

Obiloviny zbavené vnějších částí zrn na naše tělo moc příznivých účinků nemají. Dáte-li však přednost celozrnným produktům, vaše nohy vám za správnou volbu poděkují. Celozrnné obiloviny obsahují komplexní sacharidy, fosfor, hořčík a vitaminy skupiny B. Zkrátka perfektní koktejl proti svalovým křečím.

Mandle

Pokud chcete účinně a rychle doplnit hořčík, vsaďte na mandle. Tyto ořechy jsou bohaté nejen na hořčík, ale i draslík, železo, zinek, měď a mangan. Z vitaminů do sebe dostanete především E, B1 a B6. Pravidelné pojídání mandlí přispívá k udržování síly ve svalech a snižování nervového napětí. Posílíte tak své svaly a nervy a budete mnohem lépe zvládat fyzickou i psychickou únavu.

Okurka

Čerstvé okurky obsahují až 95 % vody, vlákninu, fosfor, měď, mangan, křemík, vitamin C, E a K. Pokud trpíte křečemi v nohou, bude vás zajímat hlavně vysoký obsah draslíku, hořčíku a vitaminů skupiny B. Velkou výhodou okurek je jejich velmi dobrá dostupnost. V obchodech je najdete po celý rok, a to za pár korun.

Do jídelníčku zařaďte také:

  • Mořské ryby
  • Špenát
  • Borůvky
  • Fíky
  • Kešu ořechy
  • Mrkev
  • Brambory
  • Kvasnice
  • Kysané zelí
  • Citrusy
  • Brokolici
  • Květák

Pokud problémy přetrvají i přes úpravu stravy, poraďte se raději se svým lékařem.

Co dalšího pomáhá?

A jaké fígle proti křečím fungují vám? Podělte se třeba na Facebooku. Rádi je do článku doplníme.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Share via
Send this to a friend