BezHladovění.cz

Snadné hubnutí s chia semínky

Semena šalvěje hispánské, známé jako „čija“, zažívají boom. V jídelníčcích ale nejde o žádnou novinku – jako posvátné je uctívali už staří Aztékové. Zjistili totiž, že stačí jedna hrst, aby získali energii na celodenní bitvy i dálkové běhy. A to není vše – díky jedinečným vlastnostem jde i o opravdový hubnoucí zázrak.

Obsah článku

Co jsou chia semínka

Drobná bílá nebo černá semena rostlinky šalvěje hispánské, jejíž domovinou je Latinská a Střední Amerika. Název pravděpodobně pochází z aztéckého slova „chian“, neboli olejnatý. Obsahují až 30 % nejčistšího přírodního oleje. Samy o sobě nemají téměř žádnou chuť, jen jemný ořechový nádech. Díky tomu mají v kuchyni takřka univerzální využití.

Historicky i vědecky ověřené léčivé účinky

Už od dob Aztéků a Indiánů se jim pro životabudící účinky přezdívá „semena běžců“ nebo „jídlo válečníků“. O tisíce let později, na konci 20. století, vědci jejich zázračné účinky potvrdili a katapultovali je mezi superpotraviny 21. století.

Tajemství tkví v superkombinaci obsažených živin od minerálů (vápníku, hořčíku, železa, zinku, manganu…), bílkovinvlákninyvitamínů až po omega-3 mastné kyseliny nebo kyselinu skořicovou. Složení příroda „namíchala“ tak chytře, že většinu z těchto látek tělo dokáže efektivně využít.

A hlavně: Hodí se pro všechny – pro vegetariány i vegany, sportovce, těhotné ženy i alergiky na lepek.  Výborné jsou také pro správný vývoj dětí.

TIP: Kvalitní chia semínka si můžete zakoupit přímo tady. >

Doporučená denní dávka a vedlejší účinky chia semínek

Doporučená denní dávka jsou zhruba 2 lžíce. Známky předávkování zatím nebyly popsány. Mohou se projevovat například lehkými zažívacími problémy. Vedlejších účinků není moc, ale přesto existují – především pro rizikové skupiny osob. Denní příjem by si raději měli hlídat například lidé užívající léky na ředění krve a trpící na žaludeční potíže.

chia-seed-699962_1280

Chia semínka a hubnutí

Klíčová je schopnost semínek vázat na sebe vodu. Při reakci s ní zvětší svůj objem až 12×, vytvoří v trávicím systému jemný gel, který zevnitř hydratuje a upravuje metabolismus.

  • Díky rozpínání semínek v žaludku se cítíme dříve a na dlouho sytí, aniž bychom toho museli jíst víc nebo přidávat kalorie.
  • Vzniklý gel prodlouží přeměnu sacharidů, což zajistí delší výdrž a účinnější zpracování dodané energie. Cukr se do krve dostává postupně, nedráždí tak slinivku a nás „nehoní“ chuť na sladké.
  • Gel hydratuje sliznici trávicího systému a vláknina rozproudí střeva.
  • Pomáhají trávit bílkoviny.
  • Díky svým jedinečným vlastnostem mohou zdravě nahradit některé suroviny: vejce do pečení nebo jíšku do omáček a polévek.

7 dalších argumentů, proč je vyzkoušet

Chia semínka byste měli vyzkoušet, protože:

  1. vám díky nim vydrží energie na dlouhé hodiny.
  2. dodají 5× více vápníku než mléko. Díky boru se navíc skvěle vstřebá. Proto jsou výborná nejen pro děti, ale i jako prevence osteoporózy u aktivních sportovců nebo žen v průběhu menopauzy i po ní.
  3. díky 20% podílu hodnotného rostlinného proteinu vám pomohou nabrat svaly bez umělých potravinových doplňků.
  4. díky vysokému podílu antioxidantů bojují proti předčasnému stárnutí až 3× efektivněji, než čerstvě natrhané borůvky.
  5. pomáhají upravovat hladinu krevních cukrů a krevní tlak. Už po 3 měsících pravidelného pojídání významně snižují riziko cévních příhod.
  6. potlačují záněty a zlepšují celkovou imunitu. Ulevují také při bolestech svalů a kloubů, urychlují regeneraci po úrazech a operacích.
  7. díky fosforu podporují nervový systém: od koordinace pohybů přes paměť až po soustředění.

TIP: Kvalitní chia semínka si můžete zakoupit přímo tady. >

susi

A teď to hlavní: Jak je použít?

Použití chia v kuchyni je takřka univerzální. Na rozdíl třeba od lněných semínek jsou měkká, takže vám nebudou vadit na skus v salátech a vychutnáte si je i jen tak. Pěstovat si můžete i klíčky šalvěje a uždibovat je jako řeřichu. Naše další tipy jsou:

Do pečiva

Zvláční a zjemní jakékoli těsto. Nemusíte tak používat tolik vajec. 1 vajíčko nahradíte cca polévkovou lžící nabobtnalých semínek. 3 lžíce pomohou udržet pecen chleba déle čerstvý až o několik dní. Jak na to? Lžíci semínek zalijte cca 4 lžícemi vody a za občasného zamíchání nechte 20 minut bobtnat. Vzniklý gel přidejte do těsta.

Do sushi

Rozmíchejte semínka s vodou v poměru 1:10 a nechte 20 minut pracovat. Pak smíchejte 2 díly rýže ku 1 dílu gelu a získáte tu pravou „lepivou“ konzistenci na přípravu sushi. Lépe si pochutnáte a vaše sushi bude zase o něco zdravější.

Energetizující nápoj „chia fresca“

3 lžičky semen smíchejte se sklenicí vody. Nechte cca 20 minut odstát. Pak nápoj dochuťte medem nebo stévií, limetkou a mátou. Důkladně zamíchejte a popíjejte třeba před nebo po náročném dni. Další tipy najdete mezi našimi smoothie recepty.

Zdravý pudink z chia semínek bez vaření

Miluje vaše rodina pudink, ale nefandíte práškovým řešením? Pokrájejte jablko nebo banán, zalijte jej hrnkem rostlinného (třeba rýžového či datlového) mléka a přidejte ½ lžičky mleté skořice. Je-li potřeba, trochu doslaďte a rozmixujte. Na konec přidejte 2 lžičky semínek a nechte cca 20 minut pracovat. Dejte odpočinout aspoň na hodinku do lednice.

Náš tip! Chtějí-li vaše děti raději čokoládový pudink, nahraďte ovoce vrchovatou lžící kvalitního kakaa.

Tak co, už víte, jak vyzkoušíte „čija“ napoprvé? Odborníci se shodují na tom, že podobně skvělé účinky mají i lněná nebo slunečnicová semínka. Dopřejte si je každý den!

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

reklama