BezHladovění.cz

Cholesterolová dieta

Cholesterolová dieta neboli dieta se snížením obsahem cholesterolu je vhodná pro všechny, kdo mají se zvýšeným cholesterolem problémy. Vysoký cholesterol dnes trápí velkou většinu lidské populace a zejména v Čechách se s ním potýká čím dál více lidí.

Přitom je tento ukazatel jedním z největších rizikových faktorů obezity a kardiovaskulárních onemocnění, které jsou na prvním místě v příčinách úmrtí v naší republice.

Nízko cholesterolovou dietu můžete využívat jako podpůrný prostředek k léčbě vysoké hladiny cholesterolu, ale i preventivně. Jen málo lidí trpí tímto problémem dědičně, většina si ho způsobila sama nezdravým životním stylem a nevhodným stravováním.

Podstata cholesterolové diety

Jak vás již určitě napadlo, nízko cholesterolová dieta je založená zejména na omezení cholesterolu ve stravě, který se vyskytuje výhradně v tučných živočišných produktech jako je masoa mléko.

Tato dieta však nespočívá v úplném omezení tuku, jak by se někteří mohli domnívat, nýbrž v nahrazení nezdravých tuků těmi zdraví prospěšnými. Které to jsou?

Co by měla obsahovat dieta na snížení cholesterolu?

  • Rostlinné oleje (řepkový, olivový, lněný)
  • Ovoce a zelenina
  • Celozrnné výrobky
  • Libové maso (králičí, krůtí)
  • Ryby (zdroj omega-3 mastných kyselin)
  • Zakysané mléčné výrobky

Na co naopak zapomenout v dietě při vysokém cholesterolu?

  • Tučné maso a mléčné výrobky (tučné mléko, sýry, šlehačka, smetana, uzeniny)
  • Sádlo
  • Máslo
  • Cukrovinky – pokud vás kromě cholesterolu trápí i nadváha, omezte co nejvíce jednoduché cukry
  • Omezte alkohol
  • Omezte sůl
reklama

Doporučujeme

FotoPopis
cholesterolmetr-easytouch-3v1

Cholesterolmetr EasyTouch (3v1)

Při měření cholesterolu, glukózy a kyseliny močové přístroj využívá jedinečné měřící amperometrické technologie Biosensor, díky které jsou výsledky známy během krátké chvíle - díky této nejnovější technologii stačí pouze malé množství krve, proto je měření bezbolestné, příjemné a jednoduché.

Pro koho je dieta vhodná/nutná?

Pokud chcete vylepšit svůj jídelníček a zařadit více zdravých potravin, můžete se i vy vydat cestou nízko cholesterolové diety. Pravděpodobně se již po několika týdnech budete cítit mnohem lépe a jako bonus zhubnete nadbytečná kila.

Pro lidi trpící diagnostikovaným zvýšeným cholesterolem je však tato dieta nutná jako prevence před obezitou a kardiovaskulárními onemocněními. Pokud je to nutné, lékař vám k dietě předepíše i léky na snížení cholesterolu, jejichž braní je stejně jako dodržování diety, velmi důležité.

Nízko cholesterolový jídelníček na jeden den

Snídaně: Celozrnný chléb namazaný nízkotučným tvarohovým sýrem, libová krůtí šunka, paprika

Svačina: Pomeranč a hrst ořechů dle výběru

Oběd: Steak z lososa s vařeným bramborem bez másla, brokolice

Svačina: Nízkotučné kefírové mléko

Večeře: Celozrnný kuskus grilovanou zeleninou zakápnutý panenským olivovým olejem

TIP: Inspirujte se dalšími vzorovými jídelníčky pro zdravější cévy:

Recept pro vás: Salát s tuňákem a pomeranči pro zdravé srdce a cévy

Připravte si

  • Steak z tuňáka
  • Listový salát, polníček
  • 2 lžíce panenského olivového oleje
  • 1 pomeranč
  • Hrst mandlí
  • 1 lžíce hořčice

Postup

  1. Příprava salátu je velmi jednoduchá. Tuňáka opečte na pánvi s minimem tuku a dejte dopéci do předem předehřáté trouby na 180 stupňů.
  2. V míse smíchejte natrhaný salát a vytvořte zálivku z připraveného olivového oleje a hořčice, kterou do salátu zamíchejte.
  3. Pomeranč oloupejte a nakrájejte na drobné kousky, poté rovněž přidejte do salátu.
  4. Hotového tuňáka položte na lůžko ze salátu, polejte trochou hotové zálivky a posypte mandlemi. Váš salát je hotový!

Proč zkusit nízko cholesterolovou dietu?

A nevýhody?

  • Pravděpodobně vám bude chybět tučnější maso, které si my Češi rádi dopřáváme.

Diskutujte s námi

Aktuální tipy a zkušenosti ostatních najdete v naší skupině Jak snížit cholesterol přírodní cestou na Facebooku. Přidejte se k nám!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend