BezHladovění.cz

Cholesterolová dieta

Cholesterolová dieta neboli dieta se snížením obsahem cholesterolu je vhodná pro všechny, kdo mají se zvýšeným cholesterolem problémy. Vysoký cholesterol dnes trápí velkou většinu lidské populace a zejména v Čechách se s ním potýká čím dál více lidí.

Přitom je tento ukazatel jedním z největších rizikových faktorů obezity a kardiovaskulárních onemocnění, které jsou na prvním místě v příčinách úmrtí v naší republice.

Nízko cholesterolovou dietu můžete využívat jako podpůrný prostředek k léčbě vysoké hladiny cholesterolu, ale i preventivně. Jen málo lidí trpí tímto problémem dědičně, většina si ho způsobila sama nezdravým životním stylem a nevhodným stravováním.

Podstata cholesterolové diety

Jak vás již určitě napadlo, nízko cholesterolová dieta je založená zejména na omezení cholesterolu ve stravě, který se vyskytuje výhradně v tučných živočišných produktech jako je masoa mléko.

Tato dieta však nespočívá v úplném omezení tuku, jak by se někteří mohli domnívat, nýbrž v nahrazení nezdravých tuků těmi zdraví prospěšnými. Které to jsou?

Co by měla obsahovat dieta na snížení cholesterolu?

  • Rostlinné oleje (řepkový, olivový, lněný)
  • Ovoce a zelenina
  • Celozrnné výrobky
  • Libové maso (králičí, krůtí)
  • Ryby (zdroj omega-3 mastných kyselin)
  • Zakysané mléčné výrobky

Na co naopak zapomenout v dietě při vysokém cholesterolu?

  • Tučné maso a mléčné výrobky (tučné mléko, sýry, šlehačka, smetana, uzeniny)
  • Sádlo
  • Máslo
  • Cukrovinky – pokud vás kromě cholesterolu trápí i nadváha, omezte co nejvíce jednoduché cukry
  • Omezte alkohol
  • Omezte sůl
reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Nutriadapt

Pomůžeme vám snížit riziko cévních onemocnění úpravou stravy

Naučíme vás jíst tak, abyste snížili riziko cévních onemocnění a zlepšili si zdraví. Přijďte na nezávaznou konzultaci ve vašem městě. Konzultace stojí jen 200 Kč.

Rezervujte si konzultaci dnes 6.6.2020 a navíc získáte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Pro koho je dieta vhodná/nutná?

Pokud chcete vylepšit svůj jídelníček a zařadit více zdravých potravin, můžete se i vy vydat cestou nízko cholesterolové diety. Pravděpodobně se již po několika týdnech budete cítit mnohem lépe a jako bonus zhubnete nadbytečná kila.

Pro lidi trpící diagnostikovaným zvýšeným cholesterolem je však tato dieta nutná jako prevence před obezitou a kardiovaskulárními onemocněními. Pokud je to nutné, lékař vám k dietě předepíše i léky na snížení cholesterolu, jejichž braní je stejně jako dodržování diety, velmi důležité.

Nízko cholesterolový jídelníček na jeden den

Snídaně: Celozrnný chléb namazaný nízkotučným tvarohovým sýrem, libová krůtí šunka, paprika

Svačina: Pomeranč a hrst ořechů dle výběru

Oběd: Steak z lososa s vařeným bramborem bez másla, brokolice

Svačina: Nízkotučné kefírové mléko

Večeře: Celozrnný kuskus grilovanou zeleninou zakápnutý panenským olivovým olejem

TIP: Inspirujte se dalšími vzorovými jídelníčky pro zdravější cévy:

Recept pro vás: Salát s tuňákem a pomeranči pro zdravé srdce a cévy

Připravte si

  • Steak z tuňáka
  • Listový salát, polníček
  • 2 lžíce panenského olivového oleje
  • 1 pomeranč
  • Hrst mandlí
  • 1 lžíce hořčice

Postup

  1. Příprava salátu je velmi jednoduchá. Tuňáka opečte na pánvi s minimem tuku a dejte dopéci do předem předehřáté trouby na 180 stupňů.
  2. V míse smíchejte natrhaný salát a vytvořte zálivku z připraveného olivového oleje a hořčice, kterou do salátu zamíchejte.
  3. Pomeranč oloupejte a nakrájejte na drobné kousky, poté rovněž přidejte do salátu.
  4. Hotového tuňáka položte na lůžko ze salátu, polejte trochou hotové zálivky a posypte mandlemi. Váš salát je hotový!

Proč zkusit nízko cholesterolovou dietu?

A nevýhody?

  • Pravděpodobně vám bude chybět tučnější maso, které si my Češi rádi dopřáváme.
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.