BezHladovění.cz

Vitamin B a jeho role při hubnutí

Vitaminy B komplexu jsou klíčové pro optimální fungování metabolismu a zdravé hubnutí. Těchto 8 důležitých vitaminů nám však často ve stravě chybí. Které to jsou a jak je doplnit?

reklama

Hubnete? Doplňujte vitaminy skupiny B

Bez dostatečného zásobení vitaminy B nemohou v těle správně fungovat metabolické funkce včetně trávení. Pokud se snažíte shodit nějaké to kilo nebo pravidelně sportujete, máte spotřebu B komplexu o to vyšší. Když do jídelníčku zařadíte optimální množství těchto vitaminů, zvýšíte rychlost spalování energie během fyzické aktivity a hubnutí podpoříte.

Každý z osmi vitaminů B komplexu má v našem těle důležitou roli. Stačí, když chybí pouze jeden jediný a máte zaděláno na zdravotní problémy. Z toho důvodu je potřeba vitaminy skupiny B pravidelně dodávat stravou nebo pomocí doplňků.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Nutriadapt

Zhubněte pod odborným dohledem až 1,5 kg týdně

Objednejte se na nezávaznou konzultaci ve vašem městě. Konzultace stojí jen 200 Kč a v rámci ní se mimo jiné dozvíte, kolik procent svalů a tuků máte v těle, na kolik let se vaše tělo cítí a mnoho dalších informací.

Rezervujte si konzultaci dnes 6.3.2021 a navíc získáte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Účinky B komplexu na lidský organismus

  • Podporuje nervový systém.
  • Podílí se na správné funkci metabolismu.
  • Zlepšuje psychické zdraví.
  • Snižuje únavu a pocit vyčerpání.
  • Chrání buňky před oxidačním stresem.
  • Přispívá k optimální funkci látkové výměny.
  • Je nezbytný k vývoji zárodečných tkání v těhotenství.

TIP: Mátě často chuť na arašídové máslo? Pak vám pravděpodobně chybí Béčko. Arašídy a ořechy jsou jeho bohatým zdrojem a tělo si samo říká o doplnění.

Proč trpíme nedostatkem Béčka?

Deficit B komplexu se bohužel týká řady lidí. Protože se jedná o látky rozpustné ve vodě, tělo si kromě vitaminu B12 nedokáže vytvořit zásoby na delší dobu a velmi brzy začne trpět nedostatkem B komplexu. Hlavním důvodem, proč nemáme B vitaminů dost, je jídelníček chudý na jeho zdroje.

Nejvíce jsou v tomto ohledu ohrožení vegani, vegetariáni a zastánci makrobiotiky. Stejně tak se může nedostatek týkat lidí, kteří trpí onemocněním trávicího ústrojí a hůře vstřebávají živiny z potravy. Na zvýšený příjem B komplexu by měli dbát také lidé vystavení dlouhodobému stresu, sportovci, těhotné i kojící ženy a malé děti.

Projevy nedostatku vitaminů B

projevy nedostatku vitaminů B
  • Únava
  • Podrážděnost
  • Zhoršená paměť
  • Hubnutí
  • Špatné hojení ran
  • Bolesti hlavy
  • Potíže se spánkem
  • Ekzém
  • Akné
  • Častá tvorba aft a oparů
  • Kardiovaskulární potíže
  • Trávicí problémy

Vitamin B1 (thiamin)

Úlohou thiaminu je přeměna sacharidů ze stravy na energii. Jedná se o tzv. vitamin proti stresu a jeho nedostatek může zapříčinit vznik depresí a duševních poruch.

Nejlepší zdroje: celá zrna obilovin, libové vepřové maso, ořechy a semínka

Doporučená denní dávka: 1,2 mg/den

Vitamin B2 (riboflavin)

Riboflavin je nezbytný pro tvorbu hormonů štítné žlázy, která řídí funkci metabolismu. B2 podporuje imunitu a udržuje oči v dobré kondici.

Nejlepší zdroje: játra, ryby, celozrnné pečivo, vejce, ořechy, mléčné výrobky

Doporučená denní dávka: 1,5 mg/den

Vitamin B3 (niacin)

Niacin uvolňuje energii z potravy, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a ve větších dávkách snižuje i vysoký krevní tlak.

Nejlepší zdroje: pivovarské kvasnice, fazole, vejce, játra, krůtí maso, tuňák, listová zelenina, slunečnicová semínka

Doporučená denní dávka: 20 mg/den

Vitamin B5 (kyselina pantothenová)

Bez dodávání vitaminu B5 potravou bychom se neobešli. Jeho nedostatek je naštěstí vzácný, protože se vyskytuje téměř ve všech běžných potravinách.

Nejlepší zdroje: celozrnné pečivo, maso a vnitřnosti, luštěniny

Doporučená denní dávka: 6 mg/den

Vitamin B6 (pyridoxin)

Pyridoxin je nezbytný pro metabolismus sacharidů a aminokyselin. Na jeho zvýšený příjem by měli dbát především sportovci, celiaci a ženy užívající hormonální antikoncepci.

Nejlepší zdroje: vepřové maso, játra, makrela, celozrnné obiloviny a pečivo, vejce, droždí, ořechy, brambory, kapusta, mrkev, špenát

Doporučená denní dávka: 2 mg/den

Vitamin B9 (kyselina listová)

Vitamin B9 je důležitý pro krvetvorbu a správný vývoj plodu v těle matky. Z toho důvodu by ho ve zvýšené míře měly užívat hlavně těhotné ženy.

Nejlepší zdroje: kvasnice, játra, listová zelenina

Doporučená denní dávka: 200 mcg/den

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Kyselina listová v potravinách má super účinky na imunitu i psychiku

Vitamin B12 (kobalamin)

Kobalamin se podílí na správné funkci krvetvorby a je nezbytný pro nervový systém. Když ho budete jíst v dostatečném množství, zlepšíte si paměť, snížíte riziko vzniku kardiovaskulárních chorob a podpoříte soustředěnost.

Nejlepší zdroje: maso a vnitřnosti, vejce, mléko, sýry

Doporučená denní dávka: 2 mcg/den

TIP: Nejste si jisti, jestli je vaše strava vyvážená a obsahuje všechny vitaminy? Stavte se na konzultaci u zkušeného výživového poradce. Inspiraci najdete i mezi ukázkovými jídelníčky.

reklama
Popis

Udělejte první krok pro úspěšné hubnutí ještě dnes

Rezervujte si nezávaznou konzultaci s výživovým poradcem, na které získáte:

  • Diagnostiku těla na přístroji typu InBody / Tanita
  • Posouzení jídelníčku a tipy, jak ho upravit, aby šla vaše váha dolů
  • Doporučení, co dělat pro lepší zdravotní stav i kondici
  • Motivaci a návrh postupu pro úspěšné a trvalé hubnutí
Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Nenechte si ujít

Reklama

První krok pro úspěšné hubnutí – nezávazná konzultace s výživovým specialistou

Nezávazná konzultace je bezplatná nebo za 200 Kč, zálěží na poradně. V rámci nezávazné konzultaci získáte:

ikonkaPopis
free-consultation-list-2

Přesnou bioimpedanční analýzu vašeho těla

Výživový specialista vás změří na přístroji typu InBody / Tanita. Získáte detailní přehled o stavbě svého těla: % podkožního tuku, množství rizikového viscerálního tuku, hmotnost svalové hmoty a kostry, množství vody, metabolický věk, atd. 

free-consultation-list-1

Zjistíte, proč se vám nedaří zhubnout

Specialista vám ihned předá a vysvětlí výsledky diagnostiky. Pro ucelenější pohled se vás poté zeptá na zdravotní historii a váš běžný jídelníček. Na základě všech těchto dat vyhodnotí, jaké jsou vaše největší problémy, a poradí, jak nejlépe dosáhnete vysněné váhy.

Vyberte si město pro více informací

Pokud v seznamu nenajdete to vaše, nezoufejte. Vyberte nejbližší město, přečtěte si všechny informace, podívejte se na zkušenosti klientů, rezervujte si nezávaznou konzultaci a s asistentkou se domluvíte na konzultaci po telefonu či online.

reklama

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům