Bezhladoveni.cz

Vitamin B a jeho role při hubnutí

Vitaminy B komplexu jsou klíčové pro optimální fungování metabolismu a zdravé hubnutí. Těchto 8 důležitých vitaminů nám však často ve stravě chybí. Které to jsou a jak je doplnit?

reklama

Hubnete? Doplňujte vitaminy skupiny B

Bez dostatečného zásobení vitaminy B nemohou v těle správně fungovat metabolické funkce včetně trávení. Pokud se snažíte shodit nějaké to kilo nebo pravidelně sportujete, máte spotřebu B komplexu o to vyšší. Když do jídelníčku zařadíte optimální množství těchto vitaminů, zvýšíte rychlost spalování energie během fyzické aktivity a hubnutí podpoříte.

Každý z osmi vitaminů B komplexu má v našem těle důležitou roli. Stačí, když chybí pouze jeden jediný a máte zaděláno na zdravotní problémy. Z toho důvodu je potřeba vitaminy skupiny B pravidelně dodávat stravou nebo pomocí doplňků.

reklama

Doporučujeme

FotoPopis
naturhouse

Zhubněte zdravě, trvale a ohleduplně k vašemu tělu.

Bezplatná konzultace zahrnuje: měření % podkožního tuku, rizikového tuku mezi orgány, metabolického věku, atd. Výživový poradce s vámi probere vaše stravovací návyky, sestaví jídelníček a dá vám konkrétní tipy na hubnutí.

Rezervujte si konzultaci dnes 23.6.2021 a navíc získáte 2 kuchařky plné zdravých receptů zdarma.

Prohlédnout si proměny klientů 

Účinky B komplexu na lidský organismus

  • Podporuje nervový systém.
  • Podílí se na správné funkci metabolismu.
  • Zlepšuje psychické zdraví.
  • Snižuje únavu a pocit vyčerpání.
  • Chrání buňky před oxidačním stresem.
  • Přispívá k optimální funkci látkové výměny.
  • Je nezbytný k vývoji zárodečných tkání v těhotenství.

TIP: Mátě často chuť na arašídové máslo? Pak vám pravděpodobně chybí Béčko. Arašídy a ořechy jsou jeho bohatým zdrojem a tělo si samo říká o doplnění.

Proč trpíme nedostatkem Béčka?

Deficit B komplexu se bohužel týká řady lidí. Protože se jedná o látky rozpustné ve vodě, tělo si kromě vitaminu B12 nedokáže vytvořit zásoby na delší dobu a velmi brzy začne trpět nedostatkem B komplexu. Hlavním důvodem, proč nemáme B vitaminů dost, je jídelníček chudý na jeho zdroje.

Nejvíce jsou v tomto ohledu ohrožení vegani, vegetariáni a zastánci makrobiotiky. Stejně tak se může nedostatek týkat lidí, kteří trpí onemocněním trávicího ústrojí a hůře vstřebávají živiny z potravy. Na zvýšený příjem B komplexu by měli dbát také lidé vystavení dlouhodobému stresu, sportovci, těhotné i kojící ženy a malé děti.

Projevy nedostatku vitaminů B

projevy nedostatku vitaminů B
  • Únava
  • Podrážděnost
  • Zhoršená paměť
  • Hubnutí
  • Špatné hojení ran
  • Bolesti hlavy
  • Potíže se spánkem
  • Ekzém
  • Akné
  • Častá tvorba aft a oparů
  • Kardiovaskulární potíže
  • Trávicí problémy

Vitamin B1 (thiamin)

Úlohou thiaminu je přeměna sacharidů ze stravy na energii. Jedná se o tzv. vitamin proti stresu a jeho nedostatek může zapříčinit vznik depresí a duševních poruch.

Nejlepší zdroje: celá zrna obilovin, libové vepřové maso, ořechy a semínka

Doporučená denní dávka: 1,2 mg/den

Vitamin B2 (riboflavin)

Riboflavin je nezbytný pro tvorbu hormonů štítné žlázy, která řídí funkci metabolismu. B2 podporuje imunitu a udržuje oči v dobré kondici.

Nejlepší zdroje: játra, ryby, celozrnné pečivo, vejce, ořechy, mléčné výrobky

Doporučená denní dávka: 1,5 mg/den

Vitamin B3 (niacin)

Niacin uvolňuje energii z potravy, pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a ve větších dávkách snižuje i vysoký krevní tlak.

Nejlepší zdroje: pivovarské kvasnice, fazole, vejce, játra, krůtí maso, tuňák, listová zelenina, slunečnicová semínka

Doporučená denní dávka: 20 mg/den

Vitamin B5 (kyselina pantothenová)

Bez dodávání vitaminu B5 potravou bychom se neobešli. Jeho nedostatek je naštěstí vzácný, protože se vyskytuje téměř ve všech běžných potravinách.

Nejlepší zdroje: celozrnné pečivo, maso a vnitřnosti, luštěniny

Doporučená denní dávka: 6 mg/den

Vitamin B6 (pyridoxin)

Pyridoxin je nezbytný pro metabolismus sacharidů a aminokyselin. Na zvýšený příjem vitaminu B6 by měli dbát především sportovci, celiaci a ženy užívající hormonální antikoncepci.

Nejlepší zdroje: vepřové maso, játra, makrela, celozrnné obiloviny a pečivo, vejce, droždí, ořechy, brambory, kapusta, mrkev, špenát

Doporučená denní dávka: 2 mg/den

Vitamin B9 (kyselina listová)

Vitamin B9 je důležitý pro krvetvorbu a správný vývoj plodu v těle matky. Z toho důvodu by ho ve zvýšené míře měly užívat hlavně těhotné ženy.

Nejlepší zdroje: kvasnice, játra, listová zelenina

Doporučená denní dávka: 200 mcg/den

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Kyselina listová v potravinách má super účinky na imunitu i psychiku

Vitamin B12 (kobalamin)

Kobalamin se podílí na správné funkci krvetvorby a je nezbytný pro nervový systém. Když ho budete jíst v dostatečném množství, zlepšíte si paměť, snížíte riziko vzniku kardiovaskulárních chorob a podpoříte soustředěnost.

Nejlepší zdroje: maso a vnitřnosti, vejce, mléko, sýry

Doporučená denní dávka: 2 mcg/den

TIP: Nejste si jisti, jestli je vaše strava vyvážená a obsahuje všechny vitaminy? Stavte se na konzultaci u zkušeného výživového poradce. Inspiraci najdete i mezi ukázkovými jídelníčky.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Test na COVID, jednorázové rukavice, roušky a respirátory, jednorázové oděvy, obličejové štíty, dezinfekce na ruce, antibakteriální ubrousky, produkty za velkoobchodní ceny.

Zobrazit další slevové kupony →

reklama
Pošlete článek přátelům