Chia, lněná, konopná: přehlídka zdravých semínek do vaší kuchyně

Kam to jde, „vrazte“ semínka. Do pečiva, salátů, polévek i pomazánek. Dodají vám energii ze zdravých tuků, spoustu vitaminů, minerálů a antioxidantů. Chraňte se před nemocemi!

Lněná semínka

Obsahují:

  • Omega-3 mastné kyseliny
  • Vláknina
  • Antioxidanty
  • Fytoestrogeny a fenoly
  • Vitaminy B1, B3 a B6
  • Hořčík, vápník, zinek a železo

Léčebné účinky lněných semínek

Mají antioxidační účinky, působí jako prevence srdečních onemocnění, obezity, zánětů a nádorů. Doporučují se při cukrovce, menopauze, artritidě a ekzémech. Regenerují střevní sliznici, působí blahodárně při pálení žáhy, tlaku v břiše, křečích, nevolnostech a nechutenství. Doporučují se i při vředových onemocněních žaludku a dvanácterníku, zánětech žaludku a střev. Zbavují akutní i chronické zácpy – musíte je však pořádně zapít čistou vodou.

TIP: Před užíváním lněná semínka rozdrťte nebo pomelte. Jen tak vaše tělo vstřebá všechny cenné látky.

Hodí se do:

  • Kaše
  • Smoothie
  • Jogurtu
  • Slaného i sladkého domácího pečiva
  • Salátu
  • Těstovin
  • Rizota
  • Pomazánek
  • Polévek

Slunečnicová semínka

slunečnicová semínka

Obsahují:

  • Polynenasycené mastné kyseliny
  • Vitaminy A, D, E, K, thiamin, niacin a riboflavin
  • Hořčík, vápník, zinek a železo
  • Antioxidanty
  • Vláknina

Přínosy pro zdraví

Slunečnicová semínka posilují imunitní systém. Zmírňují pocit hladu, pomáhají při hubnutí a působí jako účinná prevence osteoporózy. Zlepšují kvalitu pokožky, nehtů i vlasů. Pomáhají v boji s migrénou, vysokým krevním tlakem a únavou. Navíc optimalizují hladinu cholesterolu v krvi, navozují klidný spánek, zmírňují negativní dopady stresu a zabraňují rozvoji arteriosklerózy.

Jak je jíst:

  • V salátu
  • Jako součást kaše
  • Ozdoba slaných i sladkých jídel
  • V domácím pečivu

Konopná semínka

Obsahují:

  • Omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny
  • Vláknina
  • Draslík, fosfor, hořčík, měď, vápník a železo
  • Vitaminy B, C, D a E
  • Antioxidanty
  • Vysoké procento bílkovin
  • Esenciální aminokyseliny

Mají skvělé účinky

Konopná semínka pozitivně ovlivňují imunitní systém a hladinu cholesterolu v krvi. Mají zklidňující účinky, působí blahodárně na nervový systém, snižují krevní tlak, pomáhají bojovat se záněty, migrénami a depresemi. Působí jako prevence před vznikem Alzheimerovy a Parkinsonovy choroby a udržují hormonální rovnováhu. Pozitivní vliv mají také na pokožku, nehty a vlasy. Vysoký podíl bílkovin v konopných semínkách podporuje růst svalové hmoty. Doporučují se při hubnutí, protože podporují pocit sytosti a pomáhají odbourávat přebytečný tuk.

Přidejte je do:

  • Kaše
  • Polévky
  • Pomazánky
  • Salátu
  • Smoothie
  • Těstovin
  • Pečiva

Sezam

Obsahuje:

  • Vláknina
  • Nenasycené mastné kyseliny
  • Vitamin B1, B2, B3 a E
  • Draslík, hořčík, fosfor, vápník, zinek a železo

Účinky sezamu na organismus

Konzumace sezamu zlepšuje obranyschopnost organismu a látkovou výměnu, snižuje krevní tlak, pomáhá bojovat s chudokrevností a prospívá srdci i cévám. Protože zmírňuje pocení a pocity návalů, doporučuje se ženám v období menopauzy.

Hodí se i pro děti a sportovce. Zlepšuje regeneraci svalů po sportovních výkonech a urychluje rekonvalescenci po prodělané nemoci. Sezam je perfektní také pro pěkný vzhled nehtů, vlasů a pokožky. Má blahodárné účinky na nervový systém, působí proti depresím a zlepšují odolnost vůči stresu. Díky množství vlákniny zlepšuje sezam trávení a odstraňuje zácpu.

Kam s ním:

  • Masové a zeleninové směsi
  • Pečivo
  • Kaše
  • Saláty
  • Moučníky

Dýňová semínka

dýňová semínka

Obsahují:

  • Nenasycené mastné kyseliny
  • Vitamin A, B, D, E
  • Draslík, hořčík, fosfor, vápník, měď, mangan, zinek a železo
  • Fytosteroly

Vliv na lidské tělo

Dýňová jadérka normalizují látkovou výměnu, snižují hladinu špatného cholesterolu v krvi a krevního tlaku, povzbuzují krevní oběh a jsou vhodná jako prevence infarktu i mrtvice. Působí blahodárně při zánětlivých onemocněních, chorobách žaludku, střev a virózách. Mají pozitivní vliv na činnost ledvin, močových cest, srdce, trávicího traktu a nervového systému. Účinné látky zabraňují degenerativním procesům, posilují kosti a zpevňují nehty. Při pravidelné konzumaci bojují proti chronické únavě.

Vychutnejte si je v:

  • Salátu
  • Těstovinách a rýži
  • Kaši
  • Pečivu
  • Polévce

TIP: Vyzkoušejte také panenský dýňový olej z prvního lisování za studena. S typickou oříškovou chutí se hodí do sladkých i slaných jídel.

Chia semínka

Obsahují:

  • Vitamin A, C, E a vitaminy skupiny B
  • Fosfor, hořčík, vápník a zinek
  • Omega-3 nenasycené mastné kyseliny
  • Antioxidanty

Skvělé účinky chia semínek

Vážou na sebe vodu a tím dobře hydratují. Proto jsou oblíbenou potravinou vytrvalostních sportovců. Chia detoxikují, regulují hladinu cukru v krvi, posilují obranyschopnost a podporují trávení. Zbavíte se díky nim zácpy, ochráníte své srdce i cévy a zpomalíte proces stárnutí. Chia jsou skvělá jako prevence osteoporózy, vysokého krevního tlaku, rakoviny, infarktu, obezity, zácpy a zánětlivých onemocnění.

TIP: Chia semínka se skvěle hodí k zahuštění omáčky, polévky nebo těsta.

Jak chia jíst? Dopřejte si je v:

  • Kaši
  • Smoothie
  • Pudinku
  • Dezertech
  • Pečivu
  • Salátu

Přejeme dobrou chuť!