BezHladovění.cz

Bílkovinná dieta

Bílkovinná dieta je jednou ze základních redukčních diet. Její účinnost je známa již mnoha let, proto je stále nejoblíbenější dietou doporučovanou všemi výživovými poradci.

Podstata bílkovinné diety

Některé bílkovinné diety jsou více striktní, některé méně, ale podstata zůstává stejná. Tato dieta je založená na zvýšeném příjmu bílkovin, které místo 15 % zaujímají 20-30 % z celkového denního příjmu energie. Na úkor toho jsou zase v jídelníčku omezeny sacharidy i tuky, což vede k čerpání energie především z tukových zásob a tím k hubnutí.

Při bílkovinné dietě se náš organismus dostává do stavu ketózy, což znamená, že energii si bere místo sacharidů z ketolátek, které vznikají spalováním tuků, což je při hubnutí velmi žádoucí.

Povolené potraviny

  • Sýry
  • Ryby
  • Mléko a mléčné výrobky
  • Vejce
  • Sója
  • Maso
  • Zeleniny
  • Občas ořechy a semínka
  • Čistá voda a minerální vody

Zakázané potraviny

  • Obiloviny
  • Brambory
  • Těstoviny
  • Pečivo
  • Sladkosti
  • Slazené nápoje
  • Alkohol
  • Ovoce
  • Bílý cukr

Zkušenosti s bílkovinnou dietou

Při této dietě sice zaručeně nějaké to kilo zhubnete, ale stejně jako u jiných jednostranných diet hrozí po navrácení k normálnímu režimu jojo efekt. Tuto dietu by neměli dodržovat lidé, kteří mají nějaké problémy s dislipidémií, ledvinami či játry.

Jídelníček na 1 den

Snídaně: 2 vejce, zelenina

Svačina: Bílý jogurt

Oběd: Hovězí steak s fazolovými lusky

Svačina: Sójový nápoj

Večeře: Zeleninový salát s quinoou a tuňákem

Výhody bílkovinné diety

  • Dostatek plnohodnotných bílkovin
  • Nasycení
  • Rychlé hubnutí
  • Pravidelné stravování
  • Upřednostňování zdravých potravin
  • Omezení bílého cukru a alkoholu

Nevýhody bílkovinné diety

  • Hrozí chutě na sladké
  • Jednotvárný jídelníček
  • Nedostatek vlákniny
  • Nedostatek některých vitaminů a minerálů
  • Riziko kardiovaskulárních onemocnění a onemocnění ledvin při delším dodržování
  • Strava není pestrá a vyvážená
  • Riziko vzniku dny
  • Při konzumaci nasycených tuků zvýšené riziko rakoviny tlustého střeva
  • Odvodnění – doplňujte pitný režim!
  • Možný jojo efekt
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama
reklama
reklama