Bezhladoveni.cz

Rýže a hubnutí: Druhy, tipy na vaření a recepty

Voňavá rýže platí za zdravou a dietní potravinu. Hodně tomu pomáhá propagace ze strany sportovců, kteří si ji rádi dopřávají. Jako zastánci vyváženého stravování však zvedáme palce pouze v případě, že to s ní nebudete přehánět. Proč?

reklama
Popis

Udělejte první krok pro úspěšné hubnutí ještě dnes

Rezervujte si nezávaznou konzultaci s výživovým poradcem, na které získáte:

  • Diagnostiku těla na přístroji typu InBody / Tanita
  • Posouzení jídelníčku a tipy, jak ho upravit, aby šla vaše váha dolů
  • Doporučení, co dělat pro lepší zdravotní stav i kondici
  • Motivaci a návrh postupu pro úspěšné a trvalé hubnutí

Pravda nebo fikce: Po rýži zhubnete a narostou vám svaly

O rýží se často tvrdí, že se po ní hubne rychle a bez námahy. Za jednu z hlavních složek ve zdravém jídelníčku ji považují například návštěvníci posiloven a fitness center. Také některé celebrity rýžovou dietu doporučují jako osvědčený způsob hubnutí. 

Ve skutečnosti za rychlou ztrátou několika kil stojí přísná dieta, kterou drží krátkou dobu a během níž se zaměří na konzumaci jedné potraviny, přičemž je v podstatě lhostejno, která to je. Kromě rýžové diety se mezi lidmi drží také zelná dieta, vajíčková dieta, citronová dieta, melounová dieta, mléčná dieta a spousta dalších. 

Pravým důvodem zhubnutí není úbytek tukových zásob, ale ztráta tekutin. To znamená, že kilogramy sice mizí celkem rychle, ale návrat k nim je po skončení diety a návratu k normální stravě takřka jistý.

Jak to tedy s rýží, zdravou stravou a hubnutím opravdu je? Patří do redukční stravy a co o ní všechno víme?

rýže ve zdravém jídelníčku
Rýže do zdravého jídelníčku patří společně s dalšími typy zdravých, nutričně bohatých jídel. Jíst denně ji však opravdu nemusíte.

Rýže a její původ, složení i přínos pro zdraví

Pochází ze subtropických oblastí Asie a Afriky, za její “rodné” místo se považuje řeka Ganga.

Jedná se o malou obilku, jejíž velikost, tvar a barva se odvíjí od konkrétní odrůdy. Délka zrna se pohybuje mezi 5 až 12 mm a šířka mezi 2 a 3 mm. Může být krátkozrnná, dlouhozrnná a také kulatozrnná. Slouží jako příloha a je součástí mnoha hlavních jídel.

Nutriční hodnoty

Jednotlivé druhy rýže se po stránce výživových hodnot mírně liší. Smysl má sledovat i obsah vitaminů a minerálů.

Druh Energetická hodnota Bílkoviny Sacharidy Tuky
Bílá rýže 365 kcal/1528 kJ 7,13 g 79,9 g 0,66 g
Natural (hnědá) 370 kcal/1549 kj 7,94 g 77,24 g 2,92 g
Basmati 370 kcal/1549 kJ 9 g 77 g 0,4 g
Jasmínová 1473 kJ 7 g 78,4 g 0,6 g
Arborio 1489 kJ 7,5 g 78,2 g 0,84 g
Carnaroli 1575 kJ 8,2 g 90,3 g 0,55 g
Divoká  1531 kJ 13,7 g 74,2 g 1 g

Pozn.: Uvedené hodnoty platí pro porci o velikosti cca 100 g.

Výhody aneb proč je zdravé jíst rýži

Rýže rozhodně není spasitelná potravina a nahradit jí ostatní přílohy nemá žádný smysl, jak se snaží prosadit rýžová dieta. Zdravý jídelníček je především pestrý a střídá co nejvíce různých potravin a surovin. V porovnání s dalšími přílohami patří ke zdravějším variantám.

10 hlavních důvodů, proč jíst rýži:

  1. Je lehce stravitelná.
  2. Nenadýmá.
  3. Je zdrojem komplexním sacharidů.
  4. Obsahuje aminokyseliny.
  5. Obsahuje minerály (vápník, železo, hořčík, fosfor, zinek, měď, mangan, selen a další).
  6. Neobsahuje lepek.
  7. Obsahuje “rýžový sliz”, který podporuje léčbu trávicích a střevních potíží.
  8. Neobsahuje cholesterol.
  9. Napomáhá snižovat vysoký krevní tlak.
  10. Má protizánětlivé účinky a pomáhá snižovat horečku.
  11. Je zdrojem vitaminů skupiny B (B1, B2, B3, B5, B6, B9).

Rýže a (ne)hubnutí

Jak již bylo řečeno, častá konzumace rýže nevede k rychlému hubnutí. Významný vliv nemá ani zvolený druh. Zdravé a trvalé hubnutí je možné pouze prostřednictvím kalorického deficitu a kvalitně sestaveného vyváženého a pestrého jídelníčku.

Nemusíte tedy konzumovat pouze variantu natural, protože nese nálepku “celozrnná”. V případě evropské smíšené stravy obsahující různé druhy ovoce, zeleniny, obilovin a kvalitních zdrojů bílkovin, jsou drobné rozdíly mezi jednotlivými druhy irelevantní.

Nejlepší je střídat různé druhy rýže a čerpat jejich specifické výhody, ať už se jedná o zdroj vitaminů a minerálů či vlákniny. 

Stejně tak se není třeba obávat vyššího glykemického indexu. Dnes už se ví, že vyšší GI jedné potraviny snižují bílkoviny a tuky, a rýže se většinou s něčím takovým konzumuje.

Nejznámější odrůdy rýže

Rozlišujeme zhruba sedm základních odrůd. Jedná se především o obyčejnou bílou, jasmínovou rýži, basmati, natural, arborio, planou, natural a rudou rýži z Bhútánu v Himalájích. Jednotlivé odrůdy se liší velikostí, tvarem a barvou zrna, ale také složením či způsobem přípravy a konzumace.

Bílá rýže

Standardní a běžně dostupná odrůda, prodávaná v různých délkách. Používá se asi nejvíce, obecně je velmi oblíbená a to i kvůli nízké ceně. Vychází nejlevněji ze všech druhů.

Natural rýže

Odrůda rýže obsahující velké množství živin, jako je například vitamin B, vlákninu a spoustu minerálů, nenasycené kyseliny a další zdraví prospěšné látky. Oproti bílé rýži obsahuje více vlákniny důležité pro zdravé trávení.

Jasmínová rýže

Tento celosvětově oblíbený druh je typický pro čínskou, thajskou a japonskou tradiční kuchyni. Poznáte ji podle intenzivní vůně a lepivé struktury. Zrna jasmínky mají žlutohnědou barvu a některé studie naznačují, že přispívá ke snížení hladiny cholesterolu.

Basmati 

Říká se jí “princezna” či “královna” mezi rýžemi a používá se zejména v indické, nepálské, pákistánské a indonéské kuchyni. Typické je pro ni delší zrno, hnědé zabarvení a ořechová vůně. 
Nemá slupku a je vhodná pro bezlepkovou dietu. Na rozdíl od jasmínové varianty nelepí, je sypká s nižším obsahem vody. Dále má nižší glykemický index a obsahuje vitamin E.

druhy basmati rýže
Každá odrůda má specifický tvar, velikost i barvu.

Arborio a carnaroli

Italové mají vlastní typ rýže, která má ve výsledné podobě úžasně krémovou konzistenci a tak trochu připomíná kaši. Její krátká a kulatá zrna totiž při vaření vstřebají spoustu vody. 

Vedle arboria se v Itálii pěstuje odrůda carnaroli, která má rovněž menší kulatá zrna a vstřebává hodně vody. Nejčastěji se používá k přípravě pravého italského rizota.

Divoká (planá) rýže

Ve skutečnosti se jedná o druh trávy s dlouhými a tmavými zrny rostoucí v severní Americe. Obsahuje vitamin B, má mírně uzenou ořechovou chuť a poměrně dlouho se vaří. Proto se podobně jako luštěniny přes noc namáčí do vody. Přidává se do rýžových směsí a hodí se do salátů.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Červená rýže a červená fermentovaná rýže: Pomoc s vysokým cholesterolem

Bhútánská rudá rýže

Ve vysokých nadmořských výškách se pěstuje speciální nutričně velmi bohatá odrůda, jejíž zrna mají červenohnědou barvu.

Tipy na zdravé a chutné recepty s rýží

Je to neskutečně hravá surovina, která se uplatní téměř v každé světové kuchyni, nejen v čínské, thajské, japonské, indické, ale také arabské, africké, mexické, jihoamerické i v naší české. Oblíbená je rýže s masem na x způsobů i vegetariánské variace. 

Návod, jak uvařit dokonalou rýži

Co je však na vaření rýže to nejdůležitější? Naučit se připravit ji tak, aby byla dokonalá, nadýchaná a voňavá.

  1. Nepřežeňte to s vodou. Na 1 hrnek rýže stačí 1,5 hrnku vody.
  2. Použijte širší a nižší hrnec. Rýže se tak uvaří stejnoměrně.
  3. Rýži několikrát propláchněte vodou. Přispívá to k výsledné kyprosti.
  4. Vsypte do hrnce, osolte a naposledy promíchejte. Rýži v době vaření nemíchejte, ani nenakukujte pod pokličku.
  5. Od začátku vařte na mírném plameni, dokud se nevyvaří voda. Nespěchejte. Na vysokém plameni se neuvaří, naopak zůstane tvrdá a na dně spálená.
  6. Nakonec vypněte plotýnku a přikrytý hrnec ještě nechte chvíli odpočívat.

Naším osvědčeným tipem je rýžovar. Postará se o dokonalou konzistenci, chuť i vůni. Navíc skoro bez práce.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Super trik, jak snížit kalorie z vařené rýže na polovinu

Tipy na chutné a voňavé recepty s rýží na Bezhladoveni.cz

hřejivý masala kotlík s fazolemi a zeleninou
V chladných podzimních dnech vás krásně prohřeje voňavý kotlík na indický způsob s fazolemi a zeleninou.

Závěrečné shrnutí: Také pro rýži platí přísloví “všeho s mírou”

Proč rýže patří do vyváženého zdravého jídelníčku:

  • Obsahuje komplexní sacharidy, bílkoviny, vitaminy, minerály i vlákninu.
  • Neobsahuje lepek a mohou ji tak konzumovat i celiaci.
  • Lidské tělo ji snadno tráví a navíc nenadýmá.
  • Doporučuje se při trávicích a střevních potížích.
  • Pomáhá regulovat cholesterol i krevní tlak.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Monika Šaríková

Když jsem před léty studovala historii a literaturu, nenapadlo by mě, že se nakonec budu živit psaním. Jednoznačně nejradši se věnuji psaní o zdravém životním stylu. Miluji dobré jídlo, ráda vařím, ujetá jsem zejména na českou a asijskou kuchyni, zbožňuji přírodu a pohyb. Mezi mé velké sportovní lásky patří zejména běh, kolo, turistika a jóga :)

Nenechte si ujít

reklama
reklama