Bezhladoveni.cz

Středomořská dieta

Středomořská dieta je spíše než dieta způsobem stravování, který je nutné dodržovat dlouhodobě. Ale mezi desítkami a desítkami známých diet si právě tato zaslouží možná největší pochvalu, neboť zřejmě nejvíce odpovídá zásadám zdravé výživy, a přestože pravděpodobně nelze očekávat dramatické výsledky, jedná se o relativně rozumný a zdravý způsob stravování a hubnutí.

reklama

Co obnáší středomořská dieta?

Jak už bylo řečeno, nejde ani tak o dietu, tedy systém, který by měl nějaká striktní pravidla, natož přesně určený a sestavený jídelníček. Jedná se spíše o určitý životní a stravovací styl, který může – při správném pochopení – vést nejen k přiměřeným váhovým úbytkům, ale také ke zlepšení celkového zdraví. Středomořská dieta je v podstatě souborem určitých zásad, s nimiž následně lze zacházet poměrně volně.

Co je základem středomořské diety?

Obyvatelé středomoří jsou často obdivováni pro svou vitálnost a kvalitní stravování (pokud jde o tradiční kuchyni), které je založeno na lehké, ale velmi výživné stravě bohaté na vitamíny, minerály a další cenné látky, jako jsou zejména esenciální mastné nenasycené kyseliny omega3 a omega6, které jsou zásadní nejen pro zdraví nervové soustavy. Tyto látky se ve významnější míře vyskytují zejména v mořských tučných rybách (losos, tuňák, sardinky, makrela,…) a plodech, ale také v ořechách, rostlinných olejích lisovaných za studena apod.

Ale teď už se pojďme podívat na hlavní principy středomořské diety:

  • Velké množství zeleniny – tvoří až polovinu veškerého stravování, vhodné jsou zeleninové saláty i zelenina jako příloha k jídlu
  • Používání kvalitních tuků – středomořská dieta se snaží co nejvíce omezit příjem živočišných a nekvalitních tuků, přijímané tuky by měly pocházet z ryb, libových mas, ořechů a panenského olivového oleje
  • Používání libových a netučných mas – základ masité stravy tvoří drůbež, jehněčí a skopové, ryby, vhodná jsou však i jiná netučná masa, například zvěřina. Naopak nevhodné je vepřové a hovězí, které by se mělo na talíři objevovat výjimečně.
  • Používání čerstvých a kvalitních potravin – na místo polotovarů, instantních výrobků, konzervovaných výrobků apod.
  • Používání čerstvého koření a bylin
  • Ořechy, luštěniny, semínka – patří k významným složkám diety, ořechy poskytují velmi kvalitní tuky, ale jsou skutečně velmi tučné, takže s nimi opatrně (navíc musí jít o čerstvé ořechy, nikoli solené, pražené nebo jinak zpracované)
  • Sklenka červeného denně – cca 1 dl kvalitního červeného vína denně je obecně považováno za zdravé, přesto do tohoto doporučení nebudeme nikoho tlačit
  • Ovoce místo sladkostí

Středomořská dieta na první pohled stojí na velkém množství vitamínů, pestré stravě, vláknině a kvalitních tucích. Pokud tato doporučení zkombinujete s tradičními doporučeními zdravé výživy, které zahrnují zejména častější a menší porce (cca 5 – 6 jídel denně) s kratšími rozestupy (3 – 4 hodiny mezi jídly), máte na světě velmi příjemnou a účinnou dietu, kterou lze držet dlouhodobě – a na rozdíl od jiných si ji doslova užívat.

Jaké mohou být výsledky?

Neočekávejte, že příjemnou a zdravou středomořskou dietou zhubnete 10 kg za měsíc. Úbytky hmotnosti se budou pravděpodobně pohybovat okolo doporučené zdravé hranice (tedy cca 1 – 2 kg za měsíc). Samozřejmě, že středomořská dieta sama o sobě není spásná a je zejména nutné ji uchopit s rozumem. Pokud se budete nezřízeně ládovat plnými hrstmi ořechů, oliv apod. můžete i s touto dietou klidně přibrat. Věnujte proto pozornost nejen tomu, co jíte, ale i tomu, kolik toho jíte (jen tak na okraj, pro velký obsah tuků je doporučeno sníst cca okolo 7 oliv za den, myslete také na to, že ořechy jsou ještě tučnější).

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz
Naše potraviny obsahují výrazně méně cukru. Protože jejich skutečná síla spočívá v přírodní chuti. Víme, že i funkční potraviny mohou chutnat skvěle a lahodně. Při dodržení nejvyšších standardů kvality jsme dosáhli čistou chuť každé jedné Powerlogy potraviny. Doprava zdarma na všechny nákupy.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům