BezHladovění.cz

Paleo dieta

Tento svérázný výživový styl se odráží od doby svého původu, která se datuje někdy před 40 000 lety, řeč je o době kamenné. Někteří současníci tvrdí, že tento styl stravování je zcela ideální pro moderního člověka, tak jako byl kdysi pro člověka tehdejší doby.

Zdůvodňují to konstatováním minimální změny genetické výbavy člověka za uvedené období až do dneška. Začátek období pěstování zemědělských plodin a chovem hospodářských užitkových zvířat dokonce prohlásili za začátek období rostoucích zdravotních problémů, údajně daných působením škrobů na produkci inzulinu.

Podstata Paleo diety

Dieta využívá benefitů „předhospodářského“ stravování bez přesného kopírování životního stylu nebo metod získávání potravy. I když existují i jedinci, kteří se snaží být více autentičtí. Paleo dieta je vysokoproteinová a nízkosacharidová.

Dieta je založena na eliminaci určitých potravin, které zpomalují náš metabolismus, které negativně ovlivňují hladinu krevního cukru a zakazuje již technologicky zpracovaná jídla, cukr a alkohol.

Maso, vejce a mořské plody jsou v jídelníčku primárním zdrojem kalorií. Tuky čerpáme z rostlinných zdrojů, ořechů, semínek a doplňujeme o ovoce a zeleninu.

Povolené a zakázané potraviny

Povolené potraviny

  • Maso
  • Ryby
  • Vejce
  • Mořské plody
  • Olivový olej
  • Avokádový olej
  • Zelenina
  • Ovoce: citrusové ovoce, brusinky, jablka, broskve
  • Houby
  • Ořechy

Zakázané potraviny

  • Pokrmy z „rychlého občerstvení“
  • Polotovary
  • Mražené pokrmy
  • Pochutiny
  • Mléko a mléčné produkty
  • Alkohol
  • Obiloviny a produkty z nich – těstoviny, chleba, rýže
  • Luštěniny (jakožto produkt zemědělství jsou také vyloučeny) – sója, fazole,…
  • Cukr

Jídelníček podle Paleo diety

Snídaně: Míchaná vajíčka, zeleninová obloha

Přesnídávka: Broskev

Oběd: Steak s ratatouille a quinoou

Svačina: Římský salát s vejcem

Večeře: Avokádový špíz s cherry rajčátky a kuřecím masem

Recept – Domácí sekaná nastavovaná cuketou

Suroviny:

  • 1 kg mletého masa mix (čím kvalitnější maso, tím lepší výsledná chuť)
  • 2 menší cukety
  • 1-2 vejce
  • sůl, pepř, další koření dle chuti (chilli, sladké papriky,…)

Postup přípravy:

  1. Cuketu buď nasekáme na malé kousky nebo nastrouháme na hrubém struhadle.
  2. Prosolíme a necháme chvíli stát.
  3. Maso v míse smícháme s kořením a solí.
  4. Přidáme cuketu, ze které jsme vymačkali přebytečnou vodu.
  5. Přidáme jedno vejce a pořádně propracujeme rukama, případně přidáme ještě druhé vejce.
  6. Výsledná hmota by měla jít držet pohromadě a jít zformovat do bochníčku.
  7. Bochníček umístíme na pečicí papír.
  8. Pečeme nezakryté cca na 180 stupňů, dokud není povrch zlatohnědý (cca 40-60 minut).
  9. Sekanou můžete samozřejmě dále vylepšovat česnekem, houbami, atd.

Zkušenosti s Paleo dietou

Zlepšení pleti, zkvalitnění spánku, citelný příliv energie a další.

Vlivem diety omezení chuti na kávu, což častí konzumenti shledávají jako přínos.

Alkohol je metla lidstva a obsahuje velké množství energie. Jeho eliminace je při součtu energetické hodnoty stravy výrazně znát a v redukci je obecně žádoucí.

Někteří naopak pociťovali nedostatek energie a tento typ stravování by nedoporučovali z dlouhodobého hlediska.

Výhody a nevýhody Paleo diety

Výhody

  • Zakázaní alkoholu je zdůvodněné racionálně – je to zdroj prázdných kalorií a cukru, nemá dostatečnou nutriční hodnotu a jeho přínos zdaleka nepřevyšuje jeho negativní dietní vlastnosti.
  • Ponechat ve stravě pouze přírodní cukry, tedy jednoduché sacharidy pocházející z ovoce, a vynechat pochutiny, to je naopak velice prospěšné.

Nevýhody

Ke změně genetické výbavy jistě došlo, vyvinuly se například 4 různé krevní skupiny, a pokračovat bychom mohli i dále. Dieta tedy nevychází z přesvědčivých tvrzení.

  • Není ani pravda, že člověk může jíst pouze syrové maso a kořínky.
  • Představa vrátit se zpátky „na stromy“ a provozovat lov a sběr je bohužel nereálná.
  • Vysokoproteinová a nízkosacharidová dieta má svá úskalí. Aby naše tělo nestrádalo, je strava složena primárně z komplexních sacharidů, které zde vyřazením obilovin a ostatních příloh chybí.

Věděli jste, že…

Paleo dietu si vyzkoušeli i některé velmi slavné osobnosti jako Jack Osbourne, Eva La Rue, Grant Hill nebo Uma Thurman.

 

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend