BezHladovění.cz

Dieta bez pečiva a příloh

Princip diety bez pečiva a příloh vznikl reakcí na neúspěchy některých vysokosacharidových diet. Je opět určitou modifikací populární Atkinsovy diety, s tím rozdílem, že rozhodně nedochází do takového extrému a nevyvolává v těle ketózu. Vylučuje ze stravy přílohy a pečivo bohaté na škroby. Předpokládá, že omezený příjem sacharidů sníží hladinu inzulinu a následně zásoby tělesného tuku.

Podstata diety bez pečiva a příloh

V této dietě se mění doporučovaný poměr základních živin, a to tím směrem, že zvyšuje příjem bílkovin a snižuje příjem sacharidů. Obsah tuků zůstává nezměněn (30 % z celkového energetického příjmu). Dovoluje jíst ovoce, jako zdroj rychlých sacharidů, a zeleninu.

Povolené a zakázané potraviny

Povolené potraviny

  • Vše kromě zakázaných
  • Ovoce, zelenina, maso, ryby, mléčné výrobky (sýry, tvaroh), mléko, vejce, tuky,…

Zakázané potraviny

  • Přílohy – hranolky, knedlíky, noky, bramboráčky, brambory, batáty, rýže, těstoviny, kuskus, bulgur,…
  • Pečivo, chléb – všechny druhy

Jídelníček podle diety bez pečiva a příloh

Snídaně: sýr cottage, plátky kuřecí šunky, zelenina

Přesnídávka: kiwi

Oběd: tatarák z lososa, salát z rukoly a mozzarely

Svačina: bílý jogurt se slunečnicovými semínky a směsí lyofilizovaného ovoce

Večeře: zapečená zelenina s krůtím masem

Recept – Lososový krém

Suroviny:

  • Tavený sýr 200 g
  • Rio Mare Paté – lososový krém 100 g
  • Kopr – čerstvý 20 g
  • Citronová šťáva z ½ ks
  • Sůl

Postup přípravy:

  1. Lososový krém Rio Mare Paté ušleháme se sýrem. Měl by mít nadýchanou konzistenci.
  2. Zakápneme citronem, osolíme a přidáme nasekaný kopr.
  3. A je hotovo!

Zkušenosti s dietou bez pečiva a příloh

Bariéra v orientaci složení potravin může vyvolat přehnanou eliminaci sacharidů ze stravy a navodit  tak zdraví nebezpečnou situaci. Někteří nevědí, jestli splňují podmínky požadovaného poměru živin a proto raději jídla vynechávají!

Většinou nikdo nevydrží nekonzumovat pečivo a přílohy dlouhodobě, o to větší šok pro tělo, při návratu na běžnou stravu. Bohužel často zaznamenán jojo efekt. Tady si stačí pohlídat menší porce příloh a opravdu omezit příjem sladkého.

Výhody a nevýhody diety bez pečiva a příloh

Výhody

  • Potraviny bohaté na bílkoviny a tuky dokáží více zasytit, tudíž omezují pocit hladu. Tím jíme méně a snáze hubneme.
  • Nebudete se zbytečně „ládovat“ prázdnou energií, jak se někdy pečivo označuje. To však rozhodně neplatí pro přílohy.

Nevýhody

  • Mylně interpretováno, ukládání energie do tukových zásob podporují nikoli sacharidy, nýbrž nadbytečná energie v jakékoliv podobě (tuky).
  • Poměrně obvyklý mýtus, nicméně vynecháním těch „nezdravých“ příloh (hranolky, knedlíky,…), které se mimo jiné ani nedoporučují při klasické racionální zdravé stravě, jistě bude na postavě znát.
  • Riziko příliš nízkého příjmu sacharidů! Sacharidy jsou pro tělo hlavní zdroj energie. Pečivo a přílohy jsou především komplexní sacharidy, omezovat bychom měli ty „jednoduché cukry“ (sladkosti, moučníky,..), což dieta ve své podstatě nezakazuje.
  • Sportovci potřebují více než 40 % sacharidů, aby dodali svalům dostatek energie pro kvalitní trénink.
  • Rychlé hubnutí a ještě rychlejší přibírání.
  • Překračování doporučeného příjmu bílkovin nad 2 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti může z dlouhodobého hlediska zatěžovat ledviny.

Věděli jste, že…

Diety bez příloh a pečiva pravidelně před Vánocemi zařazuje i Michaela Dolinová. Pojišťuje si tak její pravidelné přibírání o svátcích.

Dieta bez pečiva a příloh
3.5 (70%) 2 hlasů

Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.