Dieta bez pečiva a příloh

Princip diety bez pečiva a příloh vznikl reakcí na neúspěchy některých vysokosacharidových diet. Je opět určitou modifikací populární Atkinsovy diety, s tím rozdílem, že rozhodně nedochází do takového extrému a nevyvolává v těle ketózu. Vylučuje ze stravy přílohy a pečivo bohaté na škroby. Předpokládá, že omezený příjem sacharidů sníží hladinu inzulinu a následně zásoby tělesného tuku.

Podstata diety bez pečiva a příloh

V této dietě se mění doporučovaný poměr základních živin, a to tím směrem, že zvyšuje příjem bílkovin a snižuje příjem sacharidů. Obsah tuků zůstává nezměněn (30 % z celkového energetického příjmu). Dovoluje jíst ovoce, jako zdroj rychlých sacharidů, a zeleninu.

Povolené a zakázané potraviny

Povolené potraviny

  • Vše kromě zakázaných
  • Ovoce, zelenina, maso, ryby, mléčné výrobky (sýry, tvaroh), mléko, vejce, tuky,…

Zakázané potraviny

  • Přílohy – hranolky, knedlíky, noky, bramboráčky, brambory, batáty, rýže, těstoviny, kuskus, bulgur,…
  • Pečivo, chléb – všechny druhy

Trpíte nadváhou či obezitou? Obraťte se na nutriční specialisty. Sestaví vám hubnoucí plán na míru podle vašeho metabolického typu. Nechte si poradit na nezávazné konzultaci. Podívejte se, kde najdete poradnu ve vašem městě.

Jídelníček podle diety bez pečiva a příloh

Snídaně: sýr cottage, plátky kuřecí šunky, zelenina

Přesnídávka: kiwi

Oběd: tatarák z lososa, salát z rukoly a mozzarely

Svačina: bílý jogurt se slunečnicovými semínky a směsí lyofilizovaného ovoce

Večeře: zapečená zelenina s krůtím masem

Recept – Lososový krém

Suroviny:

  • Tavený sýr 200 g
  • Rio Mare Paté – lososový krém 100 g
  • Kopr – čerstvý 20 g
  • Citronová šťáva z ½ ks
  • Sůl

Postup přípravy:

  1. Lososový krém Rio Mare Paté ušleháme se sýrem. Měl by mít nadýchanou konzistenci.
  2. Zakápneme citronem, osolíme a přidáme nasekaný kopr.
  3. A je hotovo!

Zkušenosti s dietou bez pečiva a příloh

Bariéra v orientaci složení potravin může vyvolat přehnanou eliminaci sacharidů ze stravy a navodit  tak zdraví nebezpečnou situaci. Někteří nevědí, jestli splňují podmínky požadovaného poměru živin a proto raději jídla vynechávají!

Většinou nikdo nevydrží nekonzumovat pečivo a přílohy dlouhodobě, o to větší šok pro tělo, při návratu na běžnou stravu. Bohužel často zaznamenán jojo efekt. Tady si stačí pohlídat menší porce příloh a opravdu omezit příjem sladkého.

Výhody a nevýhody diety bez pečiva a příloh

Výhody

  • Potraviny bohaté na bílkoviny a tuky dokáží více zasytit, tudíž omezují pocit hladu. Tím jíme méně a snáze hubneme.
  • Nebudete se zbytečně „ládovat“ prázdnou energií, jak se někdy pečivo označuje. To však rozhodně neplatí pro přílohy.

Nevýhody

  • Mylně interpretováno, ukládání energie do tukových zásob podporují nikoli sacharidy, nýbrž nadbytečná energie v jakékoliv podobě (tuky).
  • Poměrně obvyklý mýtus, nicméně vynecháním těch „nezdravých“ příloh (hranolky, knedlíky,…), které se mimo jiné ani nedoporučují při klasické racionální zdravé stravě, jistě bude na postavě znát.
  • Riziko příliš nízkého příjmu sacharidů! Sacharidy jsou pro tělo hlavní zdroj energie. Pečivo a přílohy jsou především komplexní sacharidy, omezovat bychom měli ty „jednoduché cukry“ (sladkosti, moučníky,..), což dieta ve své podstatě nezakazuje.
  • Sportovci potřebují více než 40 % sacharidů, aby dodali svalům dostatek energie pro kvalitní trénink.
  • Rychlé hubnutí a ještě rychlejší přibírání.
  • Překračování doporučeného příjmu bílkovin nad 2 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti může z dlouhodobého hlediska zatěžovat ledviny.

Věděli jste, že…

Diety bez příloh a pečiva pravidelně před Vánocemi zařazuje i Michaela Dolinová. Pojišťuje si tak její pravidelné přibírání o svátcích.

Předchozí článekŽaludeční dieta
Další článekDieta Lenky Kořínkové
Tereza Pechová
Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.