Dietní večeře: Co rychlého a dobrého si uvařit?

Hubnete a váháte, co zdravého a přitom chutného jíst po náročném dni? Přečtěte si, jak má vypadat správná dietní večeře.

Kdy večeřet?

Kolem načasování posledního jídla dne panuje řada mýtů. K nejčastějším patří, že po 17. nebo 18. hodině už bychom jíst neměli, jinak nezhubneme. Tato rada je samozřejmě nesmyslná – načasování jednotlivých chodů záleží na vašem životním rytmu. Poslední větší jídlo jezte 2–3 hodiny před tím, než jdete spát. Pokud vám pomáhá dát si před spaním ještě malou lehkou svačinku, nebojte se toho.

TIP: Jezte denně cca 5 až 6 porcí s odstupem 2 až 4 hodin. Udržíte tak metabolismus aktivní a zabráníte poklesu energie a krevních cukrů.

Ideální skladba večeře? Hlavně bílkoviny

Zatímco rána a dopoledne „patří“ sacharidům, večer myslete hlavně na bílkoviny. Ty doplní sílu ztracenou po celém dni a podpoří noční regeneraci a budování svalů.

3 rychlé tipy pro zdravé jídlo před spaním

  • Dopřejte si plnohodnotné jídlo složené z bílkovin, tuků i sacharidů. Podíl sacharidů však snižte, naopak myslete na bílkoviny.
  • Pokud sáhnete po sacharidové příloze – bramborách, batátech nebo rýži – porci zmenšete.
  • Nejezte před spaním těžká jídla – tučná masa, omáčky ani smažené pokrmy.

Teplá, nebo studená večeře? Je to na vás

Mýty o tom, že bychom denně měli mít aspoň jedno teplé jídlo, jsou nesmyslné. Pokud vám vyhovují studené večeře, žádný problém. Jídelníček přizpůsobte také ročnímu období – některé potraviny mají osvěžující efekt, což oceníte hlavně v létě, jiné zase zahřívají.

Potraviny s osvěžujícím efektem:

  • Čekanka a zelené saláty
  • Lilek
  • Květák
  • Brokolice
  • Luštěniny
  • Za studena lisované oleje

Zahřívací potraviny:

Zelenina, maso, ryby…lehké suroviny vhodné před spaním

Abyste se dobře vyspali, volte lehce stravitelné potraviny. Mezi ně patří:

  • Zelenina na všechny možné způsoby
  • Libová masa a ryby
  • Vejce

Ideální tepelnou úpravou je vaření nebo dušení v páře – zachová nejvíc cenných živin a nepotřebujete přitom skoro žádné tuky. Zejména v zimním období se pak hodí zapékání – zeleniny i mas.

Vhodné druhy mas:

  • Drůbeží – kuřecí, krůtí
  • Ryby – tuňák, pstruh, makrela, kapr, sleď, sardinky…
  • Jehněčí, telecí, skopové
  • Zvěřina – pro ozvláštnění

Přílohy? Nahraďte je zeleninou, nebo zmenšete porce

Ideální přílohou k dietní večeři jsou:

K salátům můžete zvolit i rychlou přílohu v podobě celozrnné bagetky nebo tortilly. Vyhněte se těžkým přílohám typu knedlíků. Pokud vám zbyly brambory, batáty nebo rýže, klidně si je dejte – ale porci oproti obědu zmenšete.

Polévky jako hlavní chod

K večeři se výborně hodí zeleninové krémy i lehké vývary. Dbejte však na to, abyste jedli plnohodnotný chod – k lehkému krému zakousněte i celozrnné pečivo, nebo zvolte polévku, která už obsahuje sacharidy ve formě nudlí, krup nebo rýže.

Příklad plnohodnotné polévky:

Lehké polévky k doplnění pečivem:

Salát jako plnohodnotná večeře

Zeleninové a jiné saláty také představují ideální večeři – opět však musí obsahovat bílkoviny, tuky i sacharidy, nejen zeleninu. Výborný zdroj bílkovin v salátu představují lehké libové maso, vejce, kvalitní šunka nebo luštěniny.

Ochutnejte saláty:

Další tipy na rychlé a zdravé recepty:

TIP: Další inspirace najdete v rubrice recepty.

Přejeme dobrou chuť a radost z úspěšného hubnutí.

Dietní večeře: Co rychlého a dobrého si uvařit?
5 (100%) 3 hlasů