Vajíčka zachraňují životy: 15 důvodů, proč jíst aspoň 3 týdně

Vyhýbáte se vejcím kvůli nadbytku cholesterolu? Nesmysl. Tento mýtus byl dávno překonán. Naopak – vajíčka nabízí nejrychlejší a nejlevnější cestu, jak doplnit cenné živočišné bílkoviny.

Průměrné 50g slepičí vajíčko dodá přes 300 kJ energie, 6 g hodnotných bílkovin, 5 g zdravých tuků, vitaminy A, skupiny B, C, D, E i K a spoustu minerálních látek od draslíku až po měď. Upřednostněte vajíčka z bio chovu, která jsou chutnější, voňavější a neobsahují antibiotika, vakcíny a další nežádoucí látky.

TIP: Myslíte si, že kvalitu žloutku poznáte podle jeho barvy? Omyl. Barvu žloutku ovlivňuje víc faktorů včetně druhu slepice, která vejce snesla. Na výživovou hodnotu nemusí mít vliv.

Nevyhazujte žloutek, chrání cévy i oči

Hodně lidí, hlavně při hubnutí, jí pouze bílky. Velká chyba. Žloutky sice obsahují cholesterol, ale také vitamin D a přírodního bojovníka proti tukům – zázračnou látku zvanou cholin. Brání hromadění cholesterolu a tuku v organismu a chrání játra před poškozením alkoholem a jinými toxiny. Žloutek obsahuje také antioxidanty chránící zdraví očí.

TIP: Zjistěte, jak snížit vysoký cholesterol.

Skvělé účinky vajíček na lidské tělo

1. Podporují imunitu i štítnou žlázu

Jedno větší vajíčko obsahuje skoro 25 % denní doporučené dávky selenu. Ten podporuje imunitu a reguluje hormony štítné žlázy. Jeho příjem se musí hlídat hlavně u dětí a dospívajících. Nedostatek selenu v období růstu může způsobit Keshanovu nebo Kashin-Beckovu nemoc – závažné choroby postihující srdce, kosti i klouby.

2. Zlepšují „cholesterolový profil“

Ano, slyšíte dobře. Vejce sice obsahuje kolem 212 mg cholesterolu, ale to neznamená, že vám zvýší jeho hladinu v krvi. Tělo nevstřebává cholesterol přímo z potravy. Produkuje ho samo v závislosti na množství různých faktorů. Odborné studie naopak prokazují, že vejce zvyšují hodný HDL cholesterol a zvětšují částice LDL (zlého) cholesterolu. To je dobře, protože větší částice v krvi jsou méně nebezpečné než ty malé.

3. Snižují riziko infarktu a srdečně-cévních nemocí

Opět to souvisí s velikostí částic LDL cholesterolu. Řídí transport tuku do tepenných stěn a tím i vznik aterosklerózy. Čím menší a hustší částice LDL v krvi máte, tím víc roste ohrožení cévní příhodou. Vejce velikost LDL částic zvětšují, a chrání tak srdce i cévy.

4. Dodávají dlouhodobou energii

Jedno vajíčko obsahuje asi 15 % denní doporučené dávky vitaminu B2 – riboflavinu. Je to jeden z 8 vitaminů skupiny B, které pomáhají tělu přeměňovat potraviny na palivo k tvorbě energie.

5. Omlazují pleť i vlasy

Vitaminy B komplexu svědčí kůži, vlasům, očím i játrům. Podporují také nervový systém.

6. Chrání paměť a bystrou mysl

Vejce patří k tzv. brain-foods, a to díky už zmiňovanému cholinu. Jde o důležitou součást buněčných membrán. Nedostatek cholinu způsobuje neurologické poruchy a zhoršenou činnost mozku.

7. Dodají nezbytné aminokyseliny

Existuje 20 druhů aminokyselin, bez nichž naše tělo nemůže fungovat. Vajíčka podporují syntézu 11 z nich a dalších 9 přímo dodávají. Zabrání tak únavě, slabosti, ochabnutí svalů i snížené imunitě.

8. Zbavují stresu a úzkosti

Jedna z 9 esenciálních aminokyselin – lysin – ovlivňuje i duševní zdraví. Snižuje úzkost a stres a podporuje účinky serotoninu, hormonu štěstí.

9. Bystří zrak

Antioxidanty obsažené ve žloutku – především lutein a zeaxanthin – chrání zdraví očí. Snižují riziko makulární degenerace a šedého zákalu, hlavních příčin zhoršení zraku a slepoty u starších lidí.

10. Zpevňují kosti i zuby

Vajíčka jsou jedním z mála přírodních zdrojů vitaminu D, který podporuje vstřebávání vápníku. Vápník není důležitý jen pro kosti a zuby. Ovlivňuje i srdce, tlusté střevo a trávení obecně.

11. Rychle zasytí nejlepšími bílkovinami

Kvalita bílkovin ve vajíčkách je tak vysoká, že se podle ní poměřují všechny ostatní zdroje bílkovin. Rychle a nadlouho zasytí. Ve výsledku tak sníte méně a snáze zhubnete.

12. Zbavují přebytečných tuků

Díky skvělému složení s vysokou sytící schopností pomáhají vejce v redukci tuků – a to včetně otravných podkožních tuků, kterých se jinak ne a ne zbavit. V Americe nedávno provedli jednoduchou studii na 2 skupinách lidí. Jedna snídala po dobu 8 týdnů zdravé bagely, druhá 2 vajíčka. Výsledky byly až neuvěřitelné. Skupina, která snídala vajíčka:

  • Zhubla o 65 % víc, z toho o 16 % víc tuku
  • Snížila svůj BMI (body mass index) v průměru o 61 %
  • Zaznamenala o 34 % větší úbytky centimetrů v pase

13. „Oživují“ játra

Vitaminy B a cholin pozitivně ovlivňují zdraví jater. Nedostatek cholinu totiž může vést k hromadění jaterních lipidů, což je častá příčina problémů s játry – především u žen. Právě strava bohatá na cholin funguje jako účinná prevence.

14. Snižují riziko stařecké cukrovky

I zde pomáhá cholin. Vedlejším účinkem nedostatku cholinu a následného hromadění jaterních lipidů je totiž zvýšené riziko inzulinové rezistence a rozvoje diabetu 2. typu.

15. Potlačují záněty

Vaječný cholin a fosfolipidy snižují zánětlivost v těle. Tím snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění a řady dalších chronických neduhů.

TIP: Objevte další zdroje zdravých bílkovin a zjistěte, jak zdravě upravit vajíčka. Chutnají skvěle na měkko i na hniličku!

K článku nás inspiroval: Eatthis.com

Vajíčka zachraňují životy: 15 důvodů, proč jíst aspoň 3 týdně
5 (100%) 1 hlasů