BezHladovění.cz

Hubnutí s kozím sýrem

Kozí sýr platil donedávna jen za výsadu gurmánů. Nyní je důležitou složkou zdravé stravy a celosvětově se produktů z kozího mléka prodává více než z kravského. Přečtete si, proč tomu tak je, a jak zařadit kozí sýr do jídelníčku, pokud chcete zhubnout.

6 výhod kozího mléka a výrobků z něj

  1. Kozí mléko se lépe a rychleji tráví než mléko kravské. Jeho složení je totiž velmi podobné mateřskému mléku – zejména obsažený poměr tuku a bílkovin.
  2. Obsahuje o 10 % méně laktózy než kravské mléko. Představuje tak vítanou alternativu pro ty, kterým kravské výrobky nedělají dobře.
  3. Při uložení do chladu se nerozděluje na dvě složky, zůstává tzv. homogenní. Nemusí tak v sýrárnách procházet složitými úpravami, které mohou být zdrojem škodlivin.
  4. Obsahuje dvojnásobné množství vitamínu A, zhruba o 30 % více vitamínu B1 a o 25 % více vitamínu B2 než kravské mléko.
  5. Na 100 ml obsahuje cca o 10 % méně kalorií, tuku a cukrů než kravské mléko a dokonce o třetinu méně cholesterolu.
  6. V kombinaci s dalšími obsaženými látkami podporuje imunitu, obnovu buněk a má celou řadu dalších blahodárných účinků. Zklidňuje například alergie nebo zánětlivá onemocnění.

Jak je to s kozím sýrem a hubnutím?

Dostatečný příjem bílkovin je alfou a omegou úspěšného hubnutí. Jistě víte, že sýr je jedním z jejich nejvýznamnějších zdrojů. Kozí sýr obsahuje více zdravých mastných kyselin a pomáhá rychle dodat energii. I u něj ale musíme při redukční dietě obsah tuku bedlivě hlídat.

Kromě již zmiňované lehkosti vyniká ještě jednou výbornou vlastností, podporuje spalování tuků. Také působí blahodárným dojmem na sliznice žaludku a střev, uklidňuje jejich podráždění, ať už stresem či nevhodnou stravou. Trávicí systém pak lépe pracuje.

Jaký druh vybrat

Při dietě volte kozí sýry s obsahem tuku v sušině kolem 40 %. Zároveň ale sledujte i kolik sušiny samotný sýr má. Například u mladých čerstvých sýrů nevadí ani o něco vyšší podíl tuku v sušině, protože jí celkově neobsahují tolik. Obecně řečeno, čím tvrdší sýr, tím méně vody v sobě má a více kalorií obsahuje.

  • Čerstvé „tvarohové“ – měkké sýry, které zrají krátce, jsou pro hubnutí ideální. V ledničce vydrží i přes 14 dní a perfektně doplňují třeba listové saláty.
  • Kozí tvarůžky – trumf českých sýrařů z Podkrkonoší je pro hubnutí výhodný díky nízkému obsahu tuku a vysokému podílu hodnotných živin. Můžete si je zkusit vyrobit z kozího mléka sami doma.
  • Typu Gouda – u tvrdých sýrů sledujte pozorně podíl tuku a opět upřednostněte mladé druhy s dobou zrání do 1 roku. Bývají méně slané.
  • Pařené – vydrží v ledničce až 30 dní a mají téměř univerzální použití od salátů až po zapékání. Paření je jedna z nejvhodnějších úprav sýra i při redukční dietě.
  • S plísní – zrající kozí sýry existují v mnoha variantách od bílé plísně na povrchu až po vnitřní modrou plíseň typu niva. Perfektně se hodí například k těstovinám.

3 tipy, jak zařadit kozí sýr do redukčního jídelníčku

1.    Předkrm: Carpaccio z červené řepy s rukolou a čerstvým kozím sýrem

Nestárnoucí evergreen mezi předkrmy prostě musíte vyzkoušet. Upečte v troubě v alobalu zabalenou řepu a pak ji pokrájejte na velmi tenké plátky. Navrch položte rukolu dle chuti a cca 50 g čerstvého tvarohového kozího sýra. Dochuťte vše zálivkou z balzamikového octa s trochou hořčice a olivového oleje. Hotový předkrm můžete posypat sezamovými semínky.

2.    Salát: Rychlý salát se špenátem a sušenými rajčaty

Kozí sýr výborně souzní s rajčaty a listovým špenátem. Na 150 g lístků baby špenátu pokrájejte sušená rajčata, zakápněte je olejem, ve kterém byly naloženy a přidejte k nim hrst ořechů dle vlastního výběru. Navrch rozmělněte 50 g čerstvého kozího sýra. V „hřešící dny“ můžete čerstvý sýr nahradit 200 g grilovaného plísňového kozího sýra.

3.    Hlavní chod: Celozrnné těstoviny s čerstvým kozím sýrem

Uvařte těstoviny na skus. Na másle si zlehka opražte asi 30 g piniových oříšků, přidejte k nim 2 stroužky česneku, trochu soli, pepře a nechte vše zpěnit. Pak do směsi vmíchejte 200 g čerstvého kozího sýra a obsah pánve zalijte 100 ml mlékem. Míchejte vše tak dlouho, až začne omáčka houstnout. Zalijte s ní těstoviny a ozdobte je snítkou petrželky nebo bazalky.

Kozí sýr chutná nejlépe z jara a pak hlavně v létě, kdy je pastva nejšťavnatější. Sýry se ale vyrábějí po celém světě, a tak u nás seženete výborné druhy – třeba z Francie – celoročně. Bon appétit!

Hubnutí s kozím sýrem
5 (100%) 1 hlasů

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.