BezHladovění.cz

7 potravin, které bychom měli jíst v červnu

Tento článek nemá čtenáře nabádat k makrobiotickému hubnutí. Cílem je zamyslet se, co se dá v obchodech v tomto období sehnat ze sezónních potravin a proč bychom jich měli využít.

Sezónní potraviny přirozeně dozrávají, jsou tak 100% čerstvé a neztrácejí na kvalitě dlouhodobým skladováním. Zároveň jsou většinou i nejdostupnější a tudíž ekonomicky výhodnější. Když k tomu přidáme jejich kladné nutriční vlastnosti, jsou skvělou volbou do našeho jídelníčku.

Ovoce

Jahody

Jedno z nejoblíbenějších ovocí v Česku má kromě báječné chuti i blahodárný vliv na zdraví. Jahody obsahují větší podíl vitaminu C než většina jiného ovoce a také spoustu minerálních látek – draslík, železo, fosfor i vápník.

Jejich využití v kuchyni je téměř nekonečné – od osvěžujících smoothies, přes lehké nepečené dorty až po lahodné letní ovocné saláty.

Třešně

Mají nízký glykemický index, tudíž po snědení výrazně nezvyšují hladinu cukru v krvi. Z 80 % se skládají z vody, ale jinak je toto ovoce doslova „natřískané“ antioxidanty. Obsahují celou škálu vitaminů – A, C, E, vitaminy řady B a betakaroteny. Jsou dobrým zdrojem minerálních látek (hořčík, zinek, vápník).

Třešně (např. s jogurtem) představují ideální svačinu i v redukčním režimu.

třešně

Borůvky

Bohaté na biologicky aktivní látky, posilují fungování cév, udržují dobrý zrak a zlepšují paměť. Listy obsahují, kromě antioxidantů z řady flavonoidů, i třísloviny a glukokininy.

Glukokininy jsou látky, které se svým účinkem podobají hormonu inzulinu a snižují hladinu cukru v krvi. Proto se borůvčí používá při léčbě diabetu. Navíc mají desinfekční účinek a pomáhají při močových a trávicích obtížích.

Zelenina

Květák

Běžně konzumovaná zelenina, od které mnoho z nás neočekává žádné zázraky, ale ne nadarmo se někdy řadí mezi tzv. superpotraviny. Květák obsahuje – podobně jako brokolice či zelí sirné složky, které nás mohou ochránit před vznikem rakovinových onemocnění. Navíc se může pochlubit i velkým množstvím vlákniny a minimem kalorií.

Červená řepa

Obohacuje lidský organismus především o cenné vitaminy a velké množství minerálních látek. Její konzumace snižuje riziko některých chorob (jater, krevního oběhu). Díky množství vitaminů zvyšuje odolnost proti nachlazení a posiluje imunitu.

Je potravinou vhodnou k redukci váhy, na 100 g červené řepy má 200 kJ, 0,1 g tuku a 2,3 g vlákniny. Má antioxidační účinky, které pomáhají v boji proti rakovině. Celkově zlepšuje trávení a pomáhá upravovat hormonální změny.

červená řepa

Bylinky

Řeřicha

Má štiplavou chuť, používá se k přípravě salátů, omáček i do pomazánek. Disponuje vysokým obsahem vitaminu C a z minerálních látek je bohatá na draslík, vápník, hořčík, železo, selen a sloučeniny síry. Kdybyste se ji rozhodli doma pěstovat, nejvíce účinných látek má nať před rozkvětem.

Polníček

Poskytuje nejvíce hořčíku ze všech planých rostlin. Řadí se mezi tzv. salátové byliny. Obsahuje užitečné antioxidanty a ochranné látky jakými jsou kyselina listová, lutein, vitaminy C, A, E, B.

Pomáhá při nedostatku železa a zlepšuje trávení.

polníček

A na jaké potraviny se v červnu nejvíc těšíte vy? Napište nám na našem Facebooku.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend