BezHladovění.cz

Bezlepková dieta

Určitě už jste někdy slyšeli o bezlepkové dietě, která se dnes těší velké oblibě i mezi lidmi, kteří ji z žádného důvodu držet nemusí. Díky bezlepkové dietě se mnoha lidem podařilo zhubnout, protože dieta spočívá v omezení lepku, který se vyskytuje téměř ve všech obilovinách bohatých na energii. Pokud jste však zdraví, je dodržování bezlepkové diety naprosto zbytečné.  

Podstata bezlepkové diety

Tato dieta je nezbytná pro lidi trpící onemocněním zvaným celiakie. Toto onemocnění je vyvolané nesnášenlivostí lepku, bílkovinné části obsažené v povrchní části obilných zrn. Pokud se tedy člověk trpící tímto onemocněním setká ve stravě s lepkem, dochází k nepřiměřené imunitní reakci organismu.

Projevy nesnášenlivosti lepku jsou různé, může se jednat o zažívací potíže, poruchy imunity, vyrážky či váhový úbytek. U celiaků dochází po požití lepku k zánětlivé změně sliznice tenkého střeva, která se účastní mnoha přirozených fyziologických procesů v lidském těle.

Podstatou diety je tedy úplné vyloučení lepku ze stravy a nahrazování těchto potravin bezlepkovými alternativami. Dnes už je na trhu mnoho přizpůsobených produktů i bezlepkových obilovin, které se i při bezlepkové dietě smí jíst, takže žít s celiakií se rozhodně dá. Musíme si však dávat velký pozor, protože i zdánlivě bezlepkové potraviny lepek někdy obsahují.

Jaké potraviny jsou tedy při celiakii zakázané a kterým se zdaleka vyhnout?

Co jíst při bezlepkové dietě?

Seznam povolených potravin:

  • Pohanka
  • Jáhly
  • Kukuřice
  • Rýže
  • Quinoa
  • Amarant
  • Sója
  • Bezlepkové mouky (mandlová, chia, kokosová, cizrnová, pekanová, dýňová, sezamová, amarantová, rýžová, kukuřičná, pohanková)
  • Maso (pozor na paštiky, uzeniny a zpracované výrobky obsahující lepek!)
  • Mléčné výrobky (opět pozor na lepek přidaný například do jogurtů)
  • Brambory
  • Sladkosti bez lepku
  • Bezlepkové pivo
  • Zelenina
  • Ovoce
  • Luštěniny
  • Ořechy a semínka
  • Víno

Co nejíst a čemu se vyhnout?

  • Obiloviny obsahující lepek jako pšenice, žito, ječmen a výrobky z nich vyrobené (pečivo, těstoviny, zákusky….)
  • Pozor i na oves (někteří celiaci ho však jí bez problémů)
  • Uzeniny, paštiky, konzervy (vždy čtěte etikety!)
  • Jogurty, zmrzliny a mléčné výrobky zahuštěné škrobem
  • Cukrovinky obsahující lepek
  • Pivo
  • Dochucovadla (omáčky a dressingy dle složení)
  • Žvýkačky
  • Želé
  • Marmelády

Pro koho je bezlepková dieta vhodná?

Tato dieta je určená pro lidi trpící celiakií, ale pokud se snažíte zhubnout a na nějaký čas omezíte potraviny obsahující lepek, rozhodně chybu neuděláte. Tyto potraviny jsou totiž často právě ty, které mají vysokou energetickou hodnotu a mnohdy jejich nadměrná konzumace přispívá k nadváze či obezitě.

Nezapomínejte však, že pokud vám nebyla celiakie diagnostikována, lepek vám v žádném případě neškodí a vy ho normálně strávíte a vyloučíte jako jiné složky potravy. Někteří lidi se kvůli mýtům kolujícím v médiích začali lepku vyhýbat jako čert kříži, obavy však v tomto případě nejsou ze zdravotního hlediska na místě.

Bezlepkový jídelníček na jeden den

Snídaně: Bezlepkový chléb s žervé a kvalitní šunkou bez lepku, čerstvá okurka nebo paprika

Svačina: Jablko a bílý jogurt

Oběd: Kuřecí steak na pomerančích s bramborami a listovým salátem

Svačina: Neochucené kefírové mléko, hrst vlašských ořechů

Večeře: Jáhly zapečené s houbami, špenátem a mozzarellou

TIP: Inspirujte se našimi dalšími vzorovými jídelníčky bez lepku:
Jídelníček bez lepku I.
Jídelníček bez lepku II.

Recept pro vás!

Zde je jednoduchý recept na výše zmíněné jáhly, které budou jistě chutnat celé rodině!

Připravte si

  • Jáhly 200g
  • 2 balení mozzarelly
  • 2 vejce
  • Listový špenát (může být i mražený)
  • Žampiony nebo jiné houby
  • 1 cibule
  • Tuk na vytření

Postup

  1. Jáhly dvakrát spaříme horkou vodou a dáme vařit na cca 15-20 minut.
  2. Mezitím si na cibulce orestujeme houby společně se špenátem a chvíli povaříme.
  3. Hotové jáhly přendáme do zapékací mísy vytřené trochou tuku a na vrch přelijeme připravenou houbovo-špenátovou směsí.
  4. Nakonec nakrájíme mozzarellu, dáme ji navrch celé směsi a zlijeme dvěma osolenými, rozšlehanými vejci.
  5. Takto dáme jáhly péct na 15 minut do trouby předehřáté na 160 stupňů a po vyndání necháme chvíli zchladnout.
  6. Můžete podávat, dobrou chuť!

Výhody bezlepkové diety

  • Naučíte se nové recepty
  • Budete jíst přirozeně zdravě
  • Začnete přemýšlet o svém jídelníčku
  • Zredukujete nadbytečná kila
  • Udržíte si své zdraví

Nevýhody bezlepkové diety

  • Omezený výběr potravin
  • Někdy finančně náročnější dieta
  • Budete se muset naučit stravovat samostatně a v jakékoliv situaci si najít alternativu vhodného jídla
  • Budete muset vynechat alkohol, nebo ho pít jen v menším množství a vybírat si ten který je bezlepkový (například víno je bezlepkové, pivo nikoli)

Věděli jste, že bezlepkovou dietu dodržuje například Gwyneth Paltrow či Anne Hathaway?

Jak se vám článek líbí?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.