BezHladovění.cz

Jaterní dieta

O jaterní dietě zatím asi mnoho z vás neslyšelo, přesto je její dodržování někdy nezbytné. Játra patří k jednomu z nejdůležitějších orgánů lidského těla a plní nespočet nenahraditelných funkcí jako je detoxikace organismu či látková přeměna živin.

reklama

Pokud se z jakéhokoliv důvodu setkáme s jaterními problémy, měli bychom okamžitě tuto dietu zahájit a zajistit tak jejich regeneraci a léčbu.

Problémy s játry mohou být různého původu, někdy si je poškozujeme sami nevhodnou životosprávou a alkoholem, jindy k jejich poruše dojde bez příčiny. Jak se ale chovat, když už tato situace nastane?

Podstata jaterní diety

V první řadě je nezbytné nastolit takzvanou jaterní dietu, která spočívá hlavně v omezení tučných potravin, soli a úplném zákazu alkoholu. Porušená játra totiž tvoří žluč emulgující tuky ve sníženém množství, jejich rozložení v organismu je tak velmi složité.

U porušených jater dochází i ke změně přeměny bílkovin, musíme tedy dbát i na dostatečný příjem kvalitních, dobře stravitelných bílkovin z důvodu udržení svalové hmoty i jiných životně důležitých fyziologických pochodů.

Nezapomínejte také na dostatečný přívod vitamínu rozpustných v tucích jako je vitamín A, D, E a K a mikroživiny zinek a železo.

Uvedené informace neslouží jako zdravotní doporučení. Váš zdravotní stav a úpravu stravy konzultujte se svým lékařem nebo nutričním terapeutem.

Přečtěte si: Jak správně vybrat výživového poradce

Co je dovoleno? Při jaterní dietě můžete tyto potraviny:

  • Libové maso (drůbeží, králičí, rybí, hovězí)
  • Nízkotučné či polotučné mléčné výrobky
  • Nedráždivé koření jako je bazalka, petržel, oregano či pažitka
  • Zelenina (vyhýbejte se nadýmavé)
  • Ovoce
  • Netučné včerejší pečivo (pozor na čerstvé)
  • Zdravé rostlinné tuky (olivový, řepkový) – ale pozor na množství!

Dávejte si pozor na tyto zakázané potraviny:

  • Živočišné tuky (tučné maso, sýry, jogurty, uzeniny)
  • Ostré koření (chilli, sůl)
  • Vejce
  • ALKOHOL!
  • SŮL!
  • Nadýmavá zelenina (cibule, květák)
  • Instantní pokrmy
  • Tučné a čerstvé pečivo
  • Tučné ryby (losos, makrela)
  • Sladkosti

Pro koho je jaterní dieta vhodná?

Tato dieta je vhodná pro lidi trpící jaterními onemocněními jako je jaterní cirhóza, encefalopatie či hepatitida, včetně jaterní nedostatečnosti. Dietu je však možno dodržovat i za účelem redukce hmotnosti, díky nepřítomnosti tučných a nezdravých potravin může být skvělým způsobem jak dosáhnout vysněné váhy.

Při této dietě je také zakázáno smažit a upravovat pokrmy na tuku, vždy raději upřednostňujte vaření či dušení v páře.

Jídelníček na 1 den při jaterní dietě

Snídaně: Ovesná kaše vařená na vodě s trochou polotučného mléka slazená medem, banán

Svačina: Jablko, ovocná přesnídávka

Oběd: Kuřecí plátky připravené bez tuku s bramborami, rajče

Svačina: Nízkotučné kefírové mléko

Večeře: Rybí filé připravené bez tuku, vařená mrkev, těstoviny

Recept na zdravé ovocné knedlíky bez soli a tuku pro vaše játra

Připravte si

  • 250 g měkkého tvarohu
  • 50 g bramborového škrobu
  • 150 g polohrubé mouky
  • Jahody, meruňky
  • Trocha medu na doslazení
  • 30 ml rostlinného oleje

Postup

  1. Ze všech surovin zpracujeme nelepivé těsto.
  2. Poté tvarujeme knedlíčky, které plníme ovocem dle chuti.
  3. Vytvarované knedlíčky vaříme ve vroucí nesolené vodě, dokud nevyplavou na povrch.
  4. Dobrou chuť!

Jaké jsou výhody a nevýhody této diety?

Pro

  • Naučíte se jíst zdravě
  • Budete vařit bez tuku
  • Shodíte nadbytečná kila
  • Díky dostatku vlákniny z ovoce a zeleniny pročistíte svá střeva
  • Vyhnete se nezdravým tukům způsobujícím kardiovaskulární onemocnění
  • Snížíte přísun cholesterolu
  • Dieta patří mezi ty méně striktní

Proti

  • Možná vám budou chybět uzeniny a sladkosti
  • Musíte dbát na dostatek netučných bílkovin
  • Musíte si hlídat přísun vitamínů rozpustných v tucích
  • Změna koncentrace důležitých prvků v organismu (zinek, železo)
  • Poruchy vodního hospodářství
  • Snížená hladina krevního cukru (nedostatečná rezerva zásobního sacharidu v játrech)

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na všechny nákupy na Powerlogy.cz
Naše potraviny obsahují výrazně méně cukru. Protože jejich skutečná síla spočívá v přírodní chuti. Víme, že i funkční potraviny mohou chutnat skvěle a lahodně. Při dodržení nejvyšších standardů kvality jsme dosáhli čistou chuť každé jedné Powerlogy potraviny. Doprava zdarma na všechny nákupy.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům