BezHladovění.cz

Bezezbytková dieta

Když se řekne bezezbytková dieta, hodně lidí si možná představí dietu, při které se dojídá až do posledního sousta. Ve skutečnosti se však jedná o typ léčebné stravy, která je určená pacientům s chronickými i akutními záněty střev či jinými onemocněními zažívacího traktu.

Podstata bezezbytkové diety

V čem taková bezezbytková dieta spočívá? Bezezbytkovou ji nazýváme proto, že vše co při této dietě sníme, by se mělo bez problému strávit a nijak nezatěžovat střeva. V této dietě tak omezujeme vlákninu, která je pro naše tělo nestravitelná a zároveň ubíráme na množství tuku ve stravě.

Strava při bezezbytkové dietě by také měla být mechanicky, termicky i chemicky šetřící. Proto je nevhodné smažení, grilování a jiné nezdravé formy přípravy jídel. Díky nízkotučnosti této diety často dochází k redukci hmotnosti, ale kvůli nedostatku vlákniny ji jako redukční dietu nelze doporučit.

Uvedené informace neslouží jako zdravotní doporučení. Váš zdravotní stav a úpravu stravy konzultujte se svým lékařem nebo nutričním terapeutem.

Přečtěte si: Jak správně vybrat výživového poradce

Povolené potraviny

  • Zakysané mléčné výrobky a nízkotučné sýry
  • Brambory
  • Libové maso vařené nebo pečené na sucho
  • Bílá rýže a bílé pečivo i těstoviny
  • Vaječné bílky
  • Volné tuky pouze do 30g/den
  • Zelenina vhodná mražená, sterilovaná, jinak nejlépe oloupaná a rozmixovaná
  • Z ovoce vhodné oloupaná jablka, banány, meruňky, broskve či džus

Zakázané potraviny

  • Celozrnné výrobky
  • Nadýmavá zelenina
  • Ořechy a semínka
  • Volné tuky nad 30g/den
  • Tučná masa a uzeniny
  • Tučné mléčné výrobky a mléko
  • Kynuté výrobky
  • Jahody, maliny, brusinky, datle, hrozny, mák
  • Pikantní a dráždivé koření včetně omáček (hořčice)
  • Alkohol
  • Káva
  • Čokoláda
  • Čerstvý chléb
  • Vejce

Pro koho je bezezbytková dieta vhodná?

Jak již bylo řečeno, tato dieta je vhodná zejména pro pacienty s akutními i chronickými záněty střev, ale i při průjmu jakéhokoliv původu.

Jídelníček na jeden den

Snídaně: Bílý rohlík s meruňkovým džemem nebo nízkotučným žervé sýrem (u někoho možná trocha másla), čaj

Svačina: Jablečná přesnídávka

Oběd: Kuřecí prsa pečená na sucho, brambory s pažitkou a vařená mrkev

Svačina: Kefírové nízkotučné mléko (pokud snášíte)

Večeře: Bezvaječné těstoviny s rajčatovým protlakem, možno přidat nízkotučný tvrdý sýr

Výhody bezezbytkové diety

  • Malé množství tuku
  • Lepší stravitelnost
  • Zákaz alkoholu
  • Léčebná strava
  • Energeticky plnohodnotná
  • Dočasná dieta

Nevýhody bezezbytkové diety

  • Nedostatek vlákniny
  • Nedostatek zdravých tuků
  • Nedostatek vitaminů a některých minerálů
  • Při omezení mléka nízký přívod vápníku
  • Nepříliš široký výběr pokrmů
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend