Nesnášenlivost laktózy: Jak ji poznáte a co proti ní dělat?

Následují u vás po snězení jogurtu nebo vypití mléčného koktejlu bolesti břicha, nadýmání či rovnou průjem? Vaše potíže mohou pramenit z intolerance laktózy, kterou trpí až 25 % všech Evropanů.

Co je nesnášenlivost laktózy?

Laktózová intolerance vzniká ve chvíli, kdy trávicí systém není schopný správně zpracovávat mléčný cukr laktózu. Nejčastější příčinou je nedostatek nebo nízká aktivita enzymu laktáza. Ten má za úkol laktózu rozštěpit na glukózu a galaktózu.

Pokud máme ve střevech nedostatek laktázy, zůstává v trávicím traktu mléčný cukr nezpracovaný. Když se v tomto stavu dostane do dalších částí střev, začne vlivem bakterií kvasit. Způsobí tak nepříjemné stavy, které jsou osobám s nesnášenlivostí mléčného cukru velmi dobře známé. K běžným projevům patří nadýmání, plynatost, křeče v břiše a průjem. Neschopnost trávit laktózu často přichází až ve vyšším věku, vzácně se ale může objevit i u malých dětí.

Příznaky laktózové intolerance

  • Kručení v břiše a přelévání obsahu střev
  • Nadýmání a plynatost
  • Křeče
  • Pocit plnosti
  • Průjem
  • Zácpa
  • Nevolnost až zvracení
  • Bolesti hlavy
  • Únava
  • Svalová bolest

3 typy nesnášenlivosti laktózy

1.    Vrozená laktózová intolerance

Je velice vzácná a postihuje jen pár jedinců na celém světě. Nesnášenlivost mléčného cukru u těchto lidí trvá od narození až do smrti. Enzym laktáza se během života bohužel neobnovuje.

2.    Primární typ

Jedná se o nejčastější druh laktózové intolerance. Přichází v průběhu dospělosti, kdy klesá aktivita enzymu laktáza. Dobrou zprávou je, že potíže nemusí být doživotní a enzym se může po čase opět obnovit, a to zcela nebo alespoň částečně.

3.    Sekundární typ

Vyskytuje se u lidí, kteří trpí závažnějším střevním onemocněním nebo za sebou mají sérii ozařování v oblasti dutiny břišní. Jedná se zejména o onkologické pacienty.

Jak zjistím, zda se mě intolerance laktózy týká?

·       Návštěva lékaře

Pokud máte podezření, že by mohla být laktózová intolerance viníkem vašeho špatného trávení, zajděte za svým praktickým lékařem. Sdělte mu veškeré příznaky a co nejpodrobněji popište své potíže.

·       Dechový test

Aktivita trávicího enzymu se dá jednoduše zjistit dechovým testem, který obvykle provádí gastroenterolog nebo imunolog.

·       Histologie

Laktázovou aktivitu zjistí váš lékař také speciálním vyšetřením, kdy opatrně odebere vzorek ze střevní tkáně.

Bezlaktózová dieta: Rychlá cesta k optimálnímu trávení

Vyřaďte z jídelníčku mléčné výrobky obsahující vysoké množství laktózy – a to jak ty z kravského mléka, tak i z mléka kozího a ovčího. Nemusíte se nutně vzdávat všech mléčných výrobků. Záleží na tom, jaký stupeň intolerance máte. Někteří lidé nesnesou ani stopové množství mléčného cukru, jiní bez problémů snesou výrobky s nižším obsahem laktózy.

Pokud patříte do té první kategorie, nezoufejte. Výrobci mléčných výrobků myslí i na vás. K dostání je široká škála bezlaktózových produktů. Sehnat můžete bezlaktózové mléko, smetanu, jogurt, tvaroh, máslo i různé sýry. K dispozici jsou také rostlinné náhražky ve formě sójových, kokosových a rýžových jogurtů či dezertů, mlék, smetan a sýrů.

mléka bez laktózy

Potraviny s nízkým obsahem laktózy

  • Tvrdé sýry
  • Zrající sýry
  • Máslo
  • Zakysané mléčné výrobky

Vysoký obsah laktózy mají

  • Mléko
  • Smetana
  • Tvaroh
  • Syrovátka
  • Čerstvé sýry
  • Zmrzlina
  • Mascarpone
  • Bílá a mléčná čokoláda

Myslete na zdroje vápníku

Při dodržování bezlaktózové diety je vhodné nahradit mléčné produkty jinými zdroji vápníku. Najdete ho hlavně v těchto potravinách:

Nesnášenlivost laktózy vs. alergie na mléčnou bílkovinu

Nesnášenlivost laktózy není alergií a je tedy zcela odlišná od alergie na mléčnou bílkovinu (kasein). Reakce našeho organismu mohou být sice podobné, ale důvody nikoliv. Alergie na kasein vzniká ve chvíli, kdy si naše tělo začne vytvářet protilátky proti mléčné bílkovině.

Kromě střevních potíží se může tato porucha projevit i kožními vyrážkami a svěděním. Jestliže si od lékaře vyslechnete tuto diagnózu, je třeba se vyhýbat jakýmkoliv mléčným výrobkům – i těm zbaveným laktózy.

Přejeme vám bezproblémové trávení!