BezHladovění.cz

Čím nahradit pečivo? 5 tipů pro vás!

Pečivo je jedním z největších a nejdiskutovanějších témat v otázkách hubnutí. Je dobré pečivo vynechat úplně, anebo stačí vsadit na kvalitu?

Pečiva se nemusíte vzdávat úplně

Některé pečivo totiž není nutno vyškrtávat z jídelníčku ani při dietě, musíme si však vždy hlídat kvalitu a množství, v jakém tuto přílohu přijímáme. Dáme-li si jako přílohu k salátu jeden plátek celozrnného chleba, rozhodně své postavě neublížíme.

Tip pro Vás!

Pokud navíc zvolíme celozrnnou variantu, přijmeme kromě sacharidů i značnou dávku nutričně hodnotných minerálních látek a vitamínů skupiny B, které jsou v našem jídelníčku naprosto nezbytné.

Kromě mikroživin v celozrnném pečivu najdeme i vlákninu, jejíž příjem bychom si měli hlídat zejména při hubnutí, protože nám pomáhá nejenom upravovat zažívání, ale podílí se i na vázání toxinů přijatých potravou a zajistí nám mnohem delší pocit nasycení, což je při redukci hmotnosti jistě velmi žádoucí.

Zpestřete svůj jídelníček a vaše tělo se vám odvděčí

Čím ale nahradit pečivo, pokud ho v jídelníčku nechceme přijímat vůbec? Existuje spousta netradičních a zdravých příloh, jimiž si můžeme výborně zpestřit každé jídlo a navíc prospějeme i svému zdraví. První, co Vás napadá, jsou těstoviny, rýže a brambory? Omyl!

Dnes bude řeč o naprosto jiných obilovinách, které jsou sice o něco méně známé, ale postupem času přicházejí mezi širokou veřejností čím dál více k oblibě.

Spoustu z těchto příloh navíc nemůžeme nazývat ani obilovinami, nýbrž pseudoobilovinami, čehož se ovšem nemusíte děsit.

Věděli jste, že?

Název pseudoobiloviny získali například quinoa, pohanka či laskavec a to díky odlišnému botanickému původu. Pseudoobiloviny jsou často bezlepkové, proto jsou také skvělou alternativou při bezlepkové dietě.

Čím nahradit pečivo? 5 tipů pro Vás!

1. Quinoa

quinoa-497210_640

Quinoa je královnou všech příloh, protože je z nutričního hlediska jednou z nejhodnotnějších potravin. Někteří ji dokonce řadí mezi superpotraviny, které mají na naše tělo blahodárný vliv.

Quinoa je kromě sacharidů velkým zdrojem cenných bílkovin, kterých obsahuje kolem dvaceti procent. Dále v ní najdeme i velký podíl vitamínů, zejména vitamínů skupiny B. Za zmínku stojí vitamín B1 (thiamin), B2 (riboflavin), kyselina listová, beta-karoten a vitamínu C, které jsou nespornou součástí zdravého životního stylu a pestrého jídelníčku.

2. Jáhly na sladko i na slano

Další alternativou zatracovaného pečiva jsou jáhly, které hojně používaly již naše babičky. Starší generace totiž moc dobře věděla, kolik zdraví se v jáhlech skrývá. Jáhly jsou také bezlepkové a obsahují minerální látky jako je železo, zinek, hořčík i draslík. Stejně jako quinoa obsahují jáhly i vitamíny skupiny B, které se účastní mnoha nervových i jiných fyziologických pochodů v našem těle.

3. Kuskus je synonymum těstovin

couscous-mala

Jednou z nejznámějších příloh, kterými můžeme nahradit pečivo je dnes velmi oblíbený kuskus (couscous). Mnoho z nás ale neví, že kuskus je ve skutečnosti pouze druh těstoviny, která je vytvarovaná do drobounkých zrníček.

Rozlišujte celozrnné výrobky!

Jestliže zvolíme kuskus celozrnný, přijmeme kromě energie i některé, výše zmiňované vitamíny skupiny B, ale především i značné množství vlákniny, kterou v bílé mouce nenajdeme. Výhodou kuskusu je jednoduchost jeho přípravy, stačí jen zalít vařící vodou, nechat chvilku odstát a za pár minut je již připravený ke konzumaci.

4. Používáte v kuchyni pohanku? Měli byste!

Pohanka patří stejně jako quinoa mezi pseudoobiloviny a stejně jako jáhly patří k pokrmům, které byly oblíbené již u našich prarodičů. Pohanka obsahuje pro naše tělo důležité aminokyseliny a stejně jako jiné pseudoobiloviny je zdrojem vitamínů skupiny B, ale i vitamínu E, což je jeden z nejlepších antioxidantů, které doposud známe.

Zajímavost!

V pohance se přesto vyskytuje jedna jedinečná látka, kterou nazýváme rutin. Rutin je látka posilující náš kardiovaskulární systém, jelikož napomáhá udržet pevnost a pružnost cév. Pohanka je rovněž bezlepková, její konzumaci si tak mohou dopřát i lidé trpící celiakií.

5. Luštěniny jako náhrada pečiva

chickpea-390706_640

Pokud jste vegetarián, je dobré zařadit co nejvíce potravin obsahujících vysoké procento bílkovin. Jako příloha může v tomto případě posloužit cizrna, která je na bílkoviny o dost bohatší, než je tomu u výše zmiňovaných (pseudo) obilovin.

Tip pro Vás!

Cizrnu můžete zamíchat do salátu nebo si z ní udělat zdravou alternativu kaše a věřte, že na pečivo už vám nezbude místo ani chuť. Fantazie se meze nekladou, cizrna je nedílnou součástí pestrého stravování.

Zařazení těchto alternativ pečiva do zdravého jídelníčku zajisté patří, pokuste tedy co nejvíce v kuchyni experimentovat a nebojte se vždy vyzkoušet něco nového. Jistě vám i tyto přílohy velmi zachutnají a postupem času už na obyčejné pečivo nebudete mít ani pomyšlení.

TIP: Inspirujte se našimi vzorovými jídelníčky bez pečiva:
Jídelníček bez pečiva I.
Jídelníček bez pečiva II.

Pokud jste propadli trendu bezlepkové diety, nebo jste opravdovým celiakem, jistě tyto typy na zdravé náhrady pečiva oceníte a budete se tak časem těšit i daleko pevnějšímu zdraví. Pečivo však nemusíte zatracovat úplně, pokud nejste alergičtí na mouku, bezlepková dieta je ve vašem případě naprosto zbytečná. I v kvalitním pečivu se totiž skrývají nutričně prospěšné látky, které by měly být součástí zdravého jídelníčku každého z nás.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama