BezHladovění.cz

Čím nahradit pečivo? 5 tipů pro vás!

Pečivo je jedním z největších a nejdiskutovanějších témat v otázkách hubnutí. Je dobré pečivo vynechat úplně, anebo stačí vsadit na kvalitu?

Pečiva se nemusíte vzdávat úplně

Některé pečivo totiž není nutno vyškrtávat z jídelníčku ani při dietě, musíme si však vždy hlídat kvalitu a množství, v jakém tuto přílohu přijímáme. Dáme-li si jako přílohu k salátu jeden plátek celozrnného chleba, rozhodně své postavě neublížíme.

Tip pro Vás!

Pokud navíc zvolíme celozrnnou variantu, přijmeme kromě sacharidů i značnou dávku nutričně hodnotných minerálních látek a vitamínů skupiny B, které jsou v našem jídelníčku naprosto nezbytné.

Kromě mikroživin v celozrnném pečivu najdeme i vlákninu, jejíž příjem bychom si měli hlídat zejména při hubnutí, protože nám pomáhá nejenom upravovat zažívání, ale podílí se i na vázání toxinů přijatých potravou a zajistí nám mnohem delší pocit nasycení, což je při redukci hmotnosti jistě velmi žádoucí.

Zpestřete svůj jídelníček a vaše tělo se vám odvděčí

Čím ale nahradit pečivo, pokud ho v jídelníčku nechceme přijímat vůbec? Existuje spousta netradičních a zdravých příloh, jimiž si můžeme výborně zpestřit každé jídlo a navíc prospějeme i svému zdraví. První, co Vás napadá, jsou těstoviny, rýže a brambory? Omyl!

Dnes bude řeč o naprosto jiných obilovinách, které jsou sice o něco méně známé, ale postupem času přicházejí mezi širokou veřejností čím dál více k oblibě.

Spoustu z těchto příloh navíc nemůžeme nazývat ani obilovinami, nýbrž pseudoobilovinami, čehož se ovšem nemusíte děsit.

Věděli jste, že?

Název pseudoobiloviny získali například quinoa, pohanka či laskavec a to díky odlišnému botanickému původu. Pseudoobiloviny jsou často bezlepkové, proto jsou také skvělou alternativou při bezlepkové dietě.

Čím nahradit pečivo? 5 tipů pro Vás!

1. Quinoa

quinoa-497210_640

Quinoa je královnou všech příloh, protože je z nutričního hlediska jednou z nejhodnotnějších potravin. Někteří ji dokonce řadí mezi superpotraviny, které mají na naše tělo blahodárný vliv.

Quinoa je kromě sacharidů velkým zdrojem cenných bílkovin, kterých obsahuje kolem dvaceti procent. Dále v ní najdeme i velký podíl vitamínů, zejména vitamínů skupiny B. Za zmínku stojí vitamín B1 (thiamin), B2 (riboflavin), kyselina listová, beta-karoten a vitamínu C, které jsou nespornou součástí zdravého životního stylu a pestrého jídelníčku.

2. Jáhly na sladko i na slano

Další alternativou zatracovaného pečiva jsou jáhly, které hojně používaly již naše babičky. Starší generace totiž moc dobře věděla, kolik zdraví se v jáhlech skrývá. Jáhly jsou také bezlepkové a obsahují minerální látky jako je železo, zinek, hořčík i draslík. Stejně jako quinoa obsahují jáhly i vitamíny skupiny B, které se účastní mnoha nervových i jiných fyziologických pochodů v našem těle.

3. Kuskus je synonymum těstovin

couscous-mala

Jednou z nejznámějších příloh, kterými můžeme nahradit pečivo je dnes velmi oblíbený kuskus (couscous). Mnoho z nás ale neví, že kuskus je ve skutečnosti pouze druh těstoviny, která je vytvarovaná do drobounkých zrníček.

Rozlišujte celozrnné výrobky!

Jestliže zvolíme kuskus celozrnný, přijmeme kromě energie i některé, výše zmiňované vitamíny skupiny B, ale především i značné množství vlákniny, kterou v bílé mouce nenajdeme. Výhodou kuskusu je jednoduchost jeho přípravy, stačí jen zalít vařící vodou, nechat chvilku odstát a za pár minut je již připravený ke konzumaci.

4. Používáte v kuchyni pohanku? Měli byste!

Pohanka patří stejně jako quinoa mezi pseudoobiloviny a stejně jako jáhly patří k pokrmům, které byly oblíbené již u našich prarodičů. Pohanka obsahuje pro naše tělo důležité aminokyseliny a stejně jako jiné pseudoobiloviny je zdrojem vitamínů skupiny B, ale i vitamínu E, což je jeden z nejlepších antioxidantů, které doposud známe.

Zajímavost!

V pohance se přesto vyskytuje jedna jedinečná látka, kterou nazýváme rutin. Rutin je látka posilující náš kardiovaskulární systém, jelikož napomáhá udržet pevnost a pružnost cév. Pohanka je rovněž bezlepková, její konzumaci si tak mohou dopřát i lidé trpící celiakií.

5. Luštěniny jako náhrada pečiva

chickpea-390706_640

Pokud jste vegetarián, je dobré zařadit co nejvíce potravin obsahujících vysoké procento bílkovin. Jako příloha může v tomto případě posloužit cizrna, která je na bílkoviny o dost bohatší, než je tomu u výše zmiňovaných (pseudo) obilovin.

Tip pro Vás!

Cizrnu můžete zamíchat do salátu nebo si z ní udělat zdravou alternativu kaše a věřte, že na pečivo už vám nezbude místo ani chuť. Fantazie se meze nekladou, cizrna je nedílnou součástí pestrého stravování.

Zařazení těchto alternativ pečiva do zdravého jídelníčku zajisté patří, pokuste tedy co nejvíce v kuchyni experimentovat a nebojte se vždy vyzkoušet něco nového. Jistě vám i tyto přílohy velmi zachutnají a postupem času už na obyčejné pečivo nebudete mít ani pomyšlení.

TIP: Inspirujte se našimi vzorovými jídelníčky bez pečiva:
Jídelníček bez pečiva I.
Jídelníček bez pečiva II.

Pokud jste propadli trendu bezlepkové diety, nebo jste opravdovým celiakem, jistě tyto typy na zdravé náhrady pečiva oceníte a budete se tak časem těšit i daleko pevnějšímu zdraví. Pečivo však nemusíte zatracovat úplně, pokud nejste alergičtí na mouku, bezlepková dieta je ve vašem případě naprosto zbytečná. I v kvalitním pečivu se totiž skrývají nutričně prospěšné látky, které by měly být součástí zdravého jídelníčku každého z nás.

Čím nahradit pečivo? 5 tipů pro vás!
4.2 (83.08%) 13 hlasů

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.