BezHladovění.cz

Kořenící směsi zahoďte!

Titulek: „Kořenící směsi zahoďte!“ zní dost nekompromisně, ale co je na tak lahodných kořenících směsích špatného?

Článek se staví negativně hlavně proti různým „grilovacím“ směsím, kterým je v supermarketech vyčleněn zřídka kdy pouze jeden regál.

Proč se kořenícím směsím raději vyhýbat?

Sůl kuchyňská (NaCl) je bohatým zdrojem sodíku. Až 15 procent sodíku získáme přisolováním při vaření a 75 procent v technologicky upravovaných potravinách (uzeniny, sýry, konzervy, sojové omáčky, brambůrky, dehydratovaná jídla, pečivo).

Sůl se může skrývat i v potravinách, které bychom normálně za „slané“ nepovažovali (snídaňové cereálie). Doporučovaný příjem soli je 5 gramů, přitom v průměru si denně dopřáváme 15 gramů.

Na slanou chuť si lze velmi rychle zvyknout. Přesolená jídla nás nutí více pít, tím si při jídle  ředíme trávicí enzymy a hůře se nám potrava zpracovává.

Pokud pocit žízně hasíme nevhodnými slazenými nápoji, může to vést k navýšení energetického příjmu se sklonem k nadměrné hmotnosti (nadváha, obezita). Neposledně hodně solené pokrmy překrývají přirozenou chuť jídla!

U směsi se špatně určuje jaký je opravdový poměr koření, a zda-li není šizené přídavkem potravinových aditiv neboli „éček“ na zvýraznění chuti, atd.

Budeme-li si kořenící směsi jednotlivě míchat sami, budeme mít větší přehled o skutečném množství použité soli a složení obecně. Vzhledem k tomu, kam se všude sůl dostane, v celkovém součtu jí zkonzumuje většinou více než je doporučované množství!

Nadměrný příjem soli

Nadměrný příjem soli je jedním z výživových faktorů, které vedou ke vzniku civilizačních onemocnění (vysoký krevní tlak, mozkové mrtvice). Příjem sodíku vzrostl hlavně díky vyšší konzumaci kuchyňské soli a tím je nepříznivě narušována bilance sodíku a draslíku v těle!

Draslík naopak pomáhá vysoký tlak snižovat. Zdrojem draslíku je ovoce, zelenina, čočka, fazole, ořechy a další.

Tipy na závěr

Osobně bych tak radikální nebyla, čas od času není vůbec od věci kořenící směsi použít. Je především důležité myslet na celkovou spotřebu soli a směsi opatrně vybírat.

Jak jsme si již řekli, sůl se vyskytuje téměř v každé potravině. Pokud se při koupi koření zaměříte na složení směsi, zjistíte, že se dají zajisté koupit i kořenící směsi bez „éček“ a soli!

Nebo si směs jednoduše namíchejte sami, inspirujte se vaší oblíbenou směsí, s tím rozdílem, že sůl nepřidáte. Experimentujte s bylinkami a kořením. Tady jsou nějaké vyzkoušené kombinace: kuřecí maso – šalvěj, tymián, petržel, pelyněk, kari, bílé víno, hovězí maso – hořčice, pepř, majoránka, červené víno, ryba – bobkový list, kajenský pepř, kopr, kari, česnek, cibule,

Vysoký příjem soli můžete sami kompenzovat tak, že do svého jídelníčku zařadíte více zeleniny, ovoce, méně průmyslově zpracovaných potravin a vlákniny.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend