BezHladovění.cz

Kořenící směsi zahoďte!

Titulek: „Kořenící směsi zahoďte!“ zní dost nekompromisně, ale co je na tak lahodných kořenících směsích špatného?

reklama

Článek se staví negativně hlavně proti různým „grilovacím“ směsím, kterým je v supermarketech vyčleněn zřídka kdy pouze jeden regál.

Proč se kořenícím směsím raději vyhýbat?

Sůl kuchyňská (NaCl) je bohatým zdrojem sodíku. Až 15 procent sodíku získáme přisolováním při vaření a 75 procent v technologicky upravovaných potravinách (uzeniny, sýry, konzervy, sojové omáčky, brambůrky, dehydratovaná jídla, pečivo).

Sůl se může skrývat i v potravinách, které bychom normálně za „slané“ nepovažovali (snídaňové cereálie). Doporučovaný příjem soli je 5 gramů, přitom v průměru si denně dopřáváme 15 gramů.

Na slanou chuť si lze velmi rychle zvyknout. Přesolená jídla nás nutí více pít, tím si při jídle  ředíme trávicí enzymy a hůře se nám potrava zpracovává.

Pokud pocit žízně hasíme nevhodnými slazenými nápoji, může to vést k navýšení energetického příjmu se sklonem k nadměrné hmotnosti (nadváha, obezita). Neposledně hodně solené pokrmy překrývají přirozenou chuť jídla!

U směsi se špatně určuje jaký je opravdový poměr koření, a zda-li není šizené přídavkem potravinových aditiv neboli „éček“ na zvýraznění chuti, atd.

Budeme-li si kořenící směsi jednotlivě míchat sami, budeme mít větší přehled o skutečném množství použité soli a složení obecně. Vzhledem k tomu, kam se všude sůl dostane, v celkovém součtu jí zkonzumuje většinou více než je doporučované množství!

Nadměrný příjem soli

Nadměrný příjem soli je jedním z výživových faktorů, které vedou ke vzniku civilizačních onemocnění (vysoký krevní tlak, mozkové mrtvice). Příjem sodíku vzrostl hlavně díky vyšší konzumaci kuchyňské soli a tím je nepříznivě narušována bilance sodíku a draslíku v těle!

Draslík naopak pomáhá vysoký tlak snižovat. Zdrojem draslíku je ovoce, zelenina, čočka, fazole, ořechy a další.

Tipy na závěr

Osobně bych tak radikální nebyla, čas od času není vůbec od věci kořenící směsi použít. Je především důležité myslet na celkovou spotřebu soli a směsi opatrně vybírat.

Jak jsme si již řekli, sůl se vyskytuje téměř v každé potravině. Pokud se při koupi koření zaměříte na složení směsi, zjistíte, že se dají zajisté koupit i kořenící směsi bez „éček“ a soli!

Nebo si směs jednoduše namíchejte sami, inspirujte se vaší oblíbenou směsí, s tím rozdílem, že sůl nepřidáte. Experimentujte s bylinkami a kořením. Tady jsou nějaké vyzkoušené kombinace: kuřecí maso – šalvěj, tymián, petržel, pelyněk, kari, bílé víno, hovězí maso – hořčice, pepř, majoránka, červené víno, ryba – bobkový list, kajenský pepř, kopr, kari, česnek, cibule,

Vysoký příjem soli můžete sami kompenzovat tak, že do svého jídelníčku zařadíte více zeleniny, ovoce, méně průmyslově zpracovaných potravin a vlákniny.

Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Doprava zdarma od 2000 Kč při nákupu ochranných pomůcek na Mediskont.cz
Test na COVID, jednorázové rukavice, roušky a respirátory, jednorázové oděvy, obličejové štíty, dezinfekce na ruce, antibakteriální ubrousky, produkty za velkoobchodní ceny.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům