BezHladovění.cz

Koření a hubnutí: Využijte skvělé účinky od zázvoru po kardamom

Kam se hrabou prášky na hubnutí na staré dobré koření. Kromě dochucení pokrmů vám může pomoci i při hubnutí. Které druhy fungují nejlépe?

5 důvodů, proč jíst kořeněná jídla

Prodloužíte si život

Pikantní jídlo má podle rozsáhlé studie z roku 2015, kterou provedla Harvardská univerzita a Čínské národní středisko pro kontrolu a prevenci nemocí, podporovat dlouhověkost. Lidé, kteří konzumovali kořeněná jídla 6 nebo 7 dní v týdnu (i jen 1× denně), měli o 14 % nižší riziko předčasného úmrtí.

Zrychlíte svůj metabolismus

Koření, jako je kmín, skořice, kurkuma, paprika a chilli, podporuje metabolismus a zároveň snižuje riziko přejídání.

Podpoříte boj se záněty

Kurkuma a zázvor se v ajurvédské medicíně používají především pro své protizánětlivé vlastnosti, které dokládají i výsledky výzkumu.

Pikantní koření tak pomáhá proti řadě zdravotních neduhů, jako jsou bolesti hlavy, nevolnost, artritida a jiné autoimunitní poruchy.

Zasloužíte se o prevenci rakoviny

Koření bojuje proti rozvoji rakovinných buněk. Kapsaicin, aktivní složka chilli papriček, zpomaluje růst a dokonce i ničí rakovinné buňky. Podobný účinek má i kurkumin obsažený v kurkumě.

Studie z roku 2009 zjistila, že kurkumin zabíjí mnoho typů rakovinných buněk různými způsoby. Kurkumin se zaměřuje pouze na rakovinné buňky, přičemž ty zdravé zůstávají nedotčené.

Zlepšíte své trávení a střevní mikrobiom

Podle výsledků studie mají kmín a kurkuma silné antioxidační a antimikrobiální vlastnosti. Díky tomu působí proti škodlivým bakteriím ve střevech a pomáhají udržet správnou mikrobiální flóru.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Bylinky na hubnutí: Přehled 11 zelených pomocníků pro zdraví

7 nejúčinnějších druhů koření na hubnutí

1. Zázvor

Jako přírodní lék funguje zázvor při léčbě nachlazení, na podporu imunity i pro tlumení žaludečních nevolností. Reguluje stresové hormony, má zahřívací účinky a navíc pomáhá s hubnutím.

Zázvor obsahuje sloučeniny zvané gingeroly a shogaoly, které po konzumaci stimulují několik biologických aktivit v těle. Výzkum naznačil, že obezita může vyvolat oxidační stres a zánět. Oxidační stres způsobují především volné radikály v těle. Antioxidační složky zázvoru kontrolují tyto volné radikály a navíc dokážou potlačit zánět.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Zázvor si poradí s kily navíc i zdravotními problémy

Zázvor v odborných studiích

  • Studie z roku 2014 naznačila, že gingeroly mohou stabilizovat hladinu cukru v krvi. Udržování stabilního krevního cukru přitom může být klíčem ke snižování hmotnosti.
  • Přehled 14 různých studií ukázal, že pravidelná konzumace zázvoru významně snížila u lidí tělesnou hmotnost i procento břišního tuku.
  • Další studie zjistila, že si muži s nadváhou, kteří konzumovali zázvor, udrželi po jídle delší dobu pocit sytosti.
 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

2. Kajenský pepř

Jeden z mnoha druhů chilli papriček se běžně používá k dodání pálivé chuti jídla. Kajenský pepř obsahuje kapsaicin, který má na tělo pozitivní účinky. Dokáže tlumit hlad, zvyšovat pocit sytosti a podporovat tak proces hubnutí.

Vědci se na základě studie domnívají, že kapsaicin je tzv. termogenní. Zahřívá tělo, může zrychlit metabolismus a rovněž snížit chuť k jídlu.

Podle výsledků dalšího výzkumu může kapsaicin mírně zvýšit počet kalorií, které během dne spálíte.

Při dochucování jídla buďte opatrní

I když chcete využít všech výhod kapsaicinu, s chilli papričkami to raději nepřehánějte. Kapsaicin totiž může ve větším množství krátkodobě vyvolat bolesti žaludku, průjem či zvracení. Důvodem je nadměrná stimulace nervového systému.

3. Kurkuma

Voňavé koření vyniká nejen svou chutí, ale také zářivou barvou. Díky látce kurkumin se navíc pyšní léčivými vlastnostmi a schopnostmi podpořit shazování nadbytečných kilogramů.

Většinu zdravotních přínosů kurkumy lze připsat kurkuminu, tedy sloučenině, která má podle výsledků studie silné antioxidační a protizánětlivé vlastnosti.

Studie u osob s nadváhou ukázala, že užívání kurkuminu 2× denně po dobu 1 měsíce podpořilo účinnost snižování celkového tuku, břišního tuku i hmotnosti až o 5 %.

Přezkum 21 studií u více než 1600 lidí spojil příjem kurkuminu s nižší hmotností, BMI i obvodem pasu.

Podle další studie má kurkumin vliv i na zvýšení hladinu adiponektinu, hormonu, který pomáhá regulovat metabolismus.

Tipy, jak používat kurkumu

Pokud přidáte kurkumu do jídla, budete se těšit z příjemné chuti, vůně i barvy. V indické kuchyni se kurkuma běžně kombinuje s černým pepřem, zázvorem a kokosovým olejem. Vyzkoušet můžete i zlaté mléko, které připravíte zahříváním mléka, kurkumy a dalšího aromatického koření.

4. Černý pepř

Běžně používané koření má blahodárný vliv na lidské tělo. Obsahuje sloučeninu zvanou piperin, která jídlu dodává štiplavou chuť a napomáhá při shazování kil.

Studie naznačila, že piperin může podpořit metabolismus krevního cukru.

V rámci studie z roku 2018 vykazovali lidé po konzumaci černého pepře menší chuť k jídlu.

5. Skořice

Aromatické koření z vnitřní kůry stromů rodu cinnamomum je bohaté na antioxidanty a přináší řadu výhod pro zdraví. Po tisíce let se skořice využívá ke zmírnění respiračních onemocnění, gynekologických problémů a trávicích těžkostí.

Podle zahraniční studie stabilizuje skořici hladinu cukru v krvi, čímž pomáhá snižovat hlad a chuť k jídlu.

Další studie ukázala, že specifická sloučenina nalezená ve skořici může napodobovat účinky inzulínu, což pomáhá transportovat cukr z krevního oběhu do buněk a používat je jako palivo.

Tip na použití skořice

Ačkoliv je u nás skořice známá především jako neodmyslitelná součást vánočního cukroví a mnoha sladkých dezertů, můžete ji přidávat i do slaných pokrmů. Skvěle chutná v kuskusu, rajčatových omáčkách a indických jídlech.

6. Kmín

Kmín patří mezi základní druhy koření. Neobejde se bez něj mexická, indická, africká, asijská ani česká kuchyně. Kmín je známý nejen pro svou typickou chuť a vůni, ale také řadu zdravotních výhod včetně schopnosti urychlit hubnutí a spalování tuků. Lidé na celém světě ho používají nejen k dochucování jídel, ale také k podpoře trávení.

Podle studie z roku 2015 může být kmín užitečný pro lidi, kteří se snaží zhubnout nebo si udržet zdravou váhu. Studie sledovala dospělé osoby s nadváhou a porovnávala účinky kmínu na úbytek hmotnosti s účinky léků na hubnutí a placeba. Po 8 týdnech vědci zjistili, že lidé užívající léky i kmín výrazně zhubli. U lidí, kteří konzumovali kmín, navíc došlo ke snížení hladiny inzulínu v krvi.

Tříměsíční zahraniční studie zjistila, že ženy, které konzumovaly jogurt se 3 gramy kmínu 2× denně, shodily více kilogramů i tělesného tuku než kontrolní skupina.

7. Kardamom

Oblíbené aromatické koření vyniká intenzivní a lehce nasládlou chutí, která připomíná mátu. Ačkoliv pochází z Indie, používá se po celém světě na vaření a pečení. Jeho velkou výhodou je i schopnost podpořit proces hubnutí.

Studie u 80 žen s nadváhou či obezitou a sklonem k diabetu našla souvislost mezi kardamomem a mírným snížením obvodu pasu.

Kam přidat kardamom?

Kardamom je velmi oblíbený v indické kuchyni. Skvěle chutná v kombinaci s muškátovým oříškem, skořicí, hřebíčkem a zázvorem. Můžete si z něj vyrobit domácí směs kari, kořeněný čaj nebo nevšední kávu. Kardamom je ideální k dochucení pečeného masa, především pak jehněčího.

Okořeňte si život a užívejte si účinky koření na hubnutí každý den.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Share via
Send this to a friend