BezHladovění.cz

10 způsobů, jak zvládat stres

V dnešní uspěchané době plné nadlidských úkolů a povinností není lehké vyhnout se stresu.

Přitom stres patří mezi jeden z největších záškodníků šťastného a spokojeného života. Dotýká se i našeho zdraví. Jednou za čas může být stres prospěšný. Tehdy však nejde o stres kontinuální, který mnoho lidí prožívá každý den.

Dobrý vs. špatný stres

Pokud se jednou za čas vystresujete u adrenalinového zážitku či mluvení před veřejností, můžete dokonce posílit celkovou odolnost organismu. Jestliže si však kladete na bedra každý den příliš mnoho úkolů a zodpovědnosti, pravděpodobně se nenápadný, ale dlouhodobý stres za nějaký čas podepíše i na vašem celkovém zdravotním stavu. Ze stresu si lidé mnohdy přivodí nejenom zdravotní komplikace, ale často i nadbytečná kila. Jak se tedy stresu co nejlépe vyhnout a žít spokojeně každý den?

10 zaručených tipů, jak se vyhnout „špatnému“ stresu

1. Buďte optimisté!

Pokud se vám nevydaří něco hned napoprvé, nezoufejte a nad věcí se zkuste pousmát. Vždyť každý neúspěch nás může posunout o kousek dále a posílit naše celkové schopnosti. Zkuste si na všem najít to dobré!

2. Neklaďte na sebe příliš vysoké nároky.

Jakmile se budete přetěžovat, dříve či později pravděpodobně selžete a pocit viny z neúspěchu vás oslabí před dalším důležitým úkolem. Každý den si proto naplánujte časově jen ze 60 procent, ať máte čas i na sebe a své blízké, či neplánované neodkladné záležitosti.

3. Udělejte si na sebe dostatek času.

Že ostatní věci nepočkají? Věřte, že ano. Příště, až budete mít před sebou hromadu práce, zkuste si zadané úkoly roztřídit na ty, které uděláte nejprve a na ty, které se bez vás ještě nějakou chvíli obejdou. Neznamená to, že máte začít prokrastinovat, jen si ve svém životě určete priority a těch se pokud možno držte.

4. Usmívejte se.

Každé ráno se na sebe usmějte do zrcadla a během dne se pokuste usmívat i na ostatní. Uvidíte, že když vám zrovna není do smíchu a cizí člověk se na vás pousměje, příjemně vás to zahřeje u srdce.

5. Nezapomínejte na své nejbližší!

Pokud jste se dostali do stádia, že už nemáte čas ani na své nejbližší, zpozorněte. Zkuste si každý den vyhradit alespoň hodinku na někoho blízkého. Uvidíte, že se příjemně odreagujete a potěšíte tím i své přátele či rodinu.

6. Jídlo na prvním místě.

jak zvládat stres

Nikdy nenechejte každodenní stres, aby se podepsal na vašem stravovacím režimu. I když máte opravdu hodně úkolů, vždy si vyhraďte chvíli jen pro sebe a v klidu se najezte. Nejenomže načerpáte energii a sílu na další náročné úkoly, ale také se vyhnete nechtěnému nabírání nadbytečných kilogramů z nepravidelného stravování.

7. Nestresujte se věcmi, které nemůžete sami ovlivnit.

Ano, když zapomenete vyzvednout ratolest za školy, pravděpodobně se na vás nějaká ta dávka stresu podepíše. Nemá ale cenu se stresovat v případě, že máte zpoždění kvůli koloně na silnici. Pusťte si v autě oblíbenou písničku a zavolejte do školy, že budete mít zpoždění. Svět se pro jednou nezboří a třeba vás na dlouhé cestě potká nějaké příjemné překvapení.

8. Jděte se odreagovat!

Pokud je toho na vás moc, naučte se vypnout a zajděte třeba s partnerem na dobrou večeři nebo s přáteli na skleničku. Uvidíte, že po takovém odreagování se vám hned bude vše dělat s úsměvem na rtech lépe.

9. Pravidelně se hýbejte!

Možná za vaši špatnou náladu může právě nedostatek pohybu. Jakmile začnete cvičit, uvidíte, že sport je opravdu skvělý způsob, jak být v pohodě. Při sportu si odpočinete od všedních záležitostí, budete se soustředit jen na sebe a navíc se vám budou vyplavovat endorfiny – hormony štěstí.

10. Neberte se příliš vážně!

Opravdu, pokud si ze všeho hned lámete hlavu, pravděpodobně nikdy nebudete bez stresu. Naučte se hodit občas věci za hlavu a brát je takové jaké jsou. Chybami se člověk učí a svět se určitě v minutě nezboří!

TIP: Zjistěte také, jak se uklidnit před spaním!

10 způsobů, jak zvládat stres
5 (100%) 2 hlasů

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.