BezHladovění.cz

Zdravý jídelníček pro podporu jater

Potíže s játry často probíhají zcela bez příznaků až do chvíle, kdy vás lékař pošle na krevní odběry a zjistí přesné hodnoty jaterních enzymů. Zdraví jater můžete podpořit vhodně sestaveným jídelníčkem.

reklama

Testované jaterní enzymy

  • Alaninaminotransferáza (ALT)
  • Aspartátaminotransferáza (AST)
  • Gamaglutamyltransferáza (GGT)
  • Alkalickáfosfatáza (ALP)
  • Bilirubin

Nejčastější důvody zvýšených jaterních testů

ALT

Pokud se zvýší v krvi hodnoty ALT, důvodem může být onemocnění jater (např. virová hepatitida) či nepatrné poškození jaterních buněk. Za vyšší hodnoty ALT někdy může i zvýšená fyzická zátěž nebo nedostatečný příjem vitaminu B6 ve stravě.

Běžné hodnoty ALT

  • muži do 0,80 μkat/l
  • ženy do 0,60 μkat/l

AST

Enzymy AST se nachází v játrech, srdečním a kosterním svalu, ledvinách, slinivce i v červených krvinkách. Zvýšená hladina AST značí poškození jaterních buněk, dlouhotrvající fyzickou námahu, nadměrné popíjení alkoholu, kouření, užívání některých léků, nepřiměřené nabírání na váze nebo nastupující srdeční infarkt.

Běžné hodnoty S-AST

  • muži do 0,85 μkat/l
  • ženy do 0,60 μkat/l

GGT

Enzym GGT pracuje nejen v játrech, ale také ve žlučových cestách, ledvinách a slinivce. Vysoké hodnoty značí poškození jater nadměrným popíjením alkoholu, poruchy odtoku žluče, případně užívání některých léků ze skupiny barbiturátů.

Běžné hodnoty fS-GGT

  • muži 0,14–0,84 μkat/l
  • ženy 0,14–0,68 μkat/l

ALP

Pokud lékař v krvi objeví zvýšené hodnoty enzymu ALP, může se jednat o městnání žluči v játrech a žlučových cestách, onemocnění kostí nebo jater.

Běžné hodnoty ALP

  • dospělý člověk 0,66–2,2 µkat/l

Bilirubin

Zvýšená hladina bilirubinu může znamenat rozpad nadměrného množství krevních buněk a barviva, což se většinou děje při hemolytických onemocněních. Stejně tak může člověk trpět žloutenkou nebo jinou chorobou.

Běžné hodnoty bilirubinu

  • dospělý člověk 3–17 μmol/l (celkový bilirubin)

Nevhodné potraviny při jaterní dietě

  • sádlo a máslo
  • uzeniny a tučná masa
  • tučné mléčné výrobky
  • ostré koření
  • přemíra vajec
  • cibule
  • losos, makrela, kaviár
  • čerstvé pečivo
  • hrušky a bobuloviny
  • ořechy a mák
  • houby
  • sladkosti
  • alkohol
  • káva
  • perlivé nápoje
  • smažené pokrmy
  • ocet, kečup a hořčice

Jaterní funkce podporují

  • zastudena lisované oleje
  • libové maso (kuřecí, krůtí, rybí, telecí, hovězí a vepřové)
  • polotučné a nízkotučné mléčné výrobky
  • neostré koření a zelené bylinky
  • mrkev, celer, brokolice, rajčata, pórek, kadeřávek, čínské zelí, dýně, červená řepa, brambory
  • starší pečivo
  • rýže, těstoviny, jáhly, kuskus
  • ovoce kromě hrušek a bobulovin (hlavně banány, jablka, meruňky, broskve a citrusy)
reklama

Doporučujeme

FotoPopis
Restart jídelníček

Kuchařka s jídelníčkem na 21 dní, co nastartuje vaše hubnutí

Žádný stres z vymýšlení jídla na druhý den. Vaříte zdravě, jednoduše a přitom hubnete. Naservírovali jsme vám jednoduchý plán na 21 dní, se kterým nastartujete hubnutí, a nebude chtít přestat.

bez počítání kalorií - jídla hotová do 30 minut - neřešíte, co zítra jíst -  83 snadných receptů z dostupných surovin - nakupujete jen 1x týdně

Pondělí

Snídaně: Rýžová kaše s jablkem, čekankovým sirupem a špetkou skořice, čaj z ostropestřce

Svačina: Banán

Oběd: Kuřecí steak s celerovo-bramborovým pyré

Svačina: Nízkotučný jogurt s broskví

Večeře: Cizrna v rajčatové omáčce s těstovinami

Úterý

Snídaně: Pohanková palačinka s banánem a javorovým sirupem, čaj z ostropestřce

Svačina: Tapiokový pudink s mangem

Oběd: Tuňák pečený na citrónech a zelených bylinkách, vařený brambor

Svačina: Čerstvá pomerančová šťáva

Večeře: Rizoto s tofu, brokolicí, cuketou a rajčaty

Středa

Snídaně: Mugcake

Svačina: Sójový jogurt

Oběd: Těstoviny s hovězími nudličkami, cuketou, lilkem a pórkem

Svačina: Smoothie z banánu a grepu

Večeře: Hustá zeleninová polévka s řapíkatým celerem

Čtvrtek

Snídaně: Jáhlová kaše s nektarinkou a konopným semínkem, čaj z ostropestřce

Svačina: Hroznové víno

Oběd: Štika na páře s quinoovým salátkem

Svačina: Knäckebrot se sýrem typu žervé a zeleninou

Večeře: Kuskus s mozzarellou, pestem a kapary

Pátek

Snídaně: Opečený starší chléb s čerstvým sýrem a avokádem, čaj z ostropestřce

Svačina: Jablko

Oběd: Dušené libové vepřové s mrkví a bramborem

Svačina: Tvaroh s mandarinkou a chia semínky

Večeře: Gnocchi s cuketou a rýžovou smetanou

Sobota

Snídaně: Vafle s bílým jogurtem a domácí marmeládou, čaj z ostropestřce

Svačina: Domácí ananasová šťáva s pomerančem a limetkou

Oběd: Kuřecí maso s brokolicí, pórkem a bambusovými výhonky, rýže basmati

Svačina: Kefír, meruňka

Večeře: Dýňové rizoto s tymiánem

Neděle

Snídaně: Ovesná kaše s banánem a kakaem, čaj z ostropestřce

Svačina: Bezlepkový rebarborový koláč crumble

Oběd: Treska na páře s pečeným bramborem

Svačina: Meloun cantaloupe

Večeře: Salát z polníčku, čínského zelí a mrkve s citrónovou zálivkou, cottage sýr a chlebové krutonky

Váháte, která oblíbená jídla při jaterní dietě smíte? Obraťte se na zkušeného výživového poradce.

Přejeme dobrou chuť a pevné zdraví 🙂

Šárka Jirchářová

Šárka Jirchářová

Mým velkým koníčkem je vaření a pečení. Nepříjemné střevní onemocnění mě přivedlo na dietu Low-FODMAP, která ve světě sklízí velké úspěchy. Ulehčuje život mnoha lidem se syndromem dráždivého tračníku. Nedostatek informací v našich končinách mě přivedl k psaní vlastního blogu www.lowfodmapdieta.cz.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na kokosové produkty ve specializovaném obchodu zkokosu.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na kokosové produkty ve specializovaném obchodu zkokosu.cz
Máme tu pro tebe klasické i designové kokosové misky a jiné výrobky od farmářů z Vietnamu, ručně šité, pratelné a kompostovatelné pomocníky do kuchyně i koupelny, zero waste produkty šetrné k naší planetě a přírodní kosmetiku převážně z českých luhů a hájů. Doprava Zásilkovnou při nákupu nad 499 Kč zdarma.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům