BezHladovění.cz

Zvýšená hladina cukru v krvi neznamená jen cukrovku

Krevní cukr zásobuje buňky energií. Jeho hladina souvisí s množstvím a typem sacharidů, které konzumujete. Do hry však vstupuje i řada dalších faktorů.

Hodnoty cukru v krvi během dne kolísají

Hladina cukru v krvi – odborně glykémie – přirozeně kolísá. Především v závislosti na tom, kdy jste naposledy jedli, co jste jedli a jak velkou jste měli fyzickou námahu. Hodně lidí bojuje s poklesem energie v dopoledních hodinách nebo naopak odpoledne před večeří.

Na vině většinou bývá úbytek zásoby glukózy v krvi. U zdravých jedinců si s tím tělo samo poradí – řekne si o doplnění rychlé energie v podobě například ovoce nebo celozrnného pečiva.

Zdravý člověk versus diabetik

Lidé nemocní cukrovkou mají přirozenou schopnost vyrovnávání hladiny glukózy v krvi narušenou. Na vině je porucha produkce nebo zpracování inzulinu, hormonu produkovaného slinivkou břišní.

  • U diabetu 1. typu slinivka neprodukuje inzulin vůbec.
  • U diabetu 2. typu (stařecké cukrovky) ho produkuje buď málo, nebo ho neumí správně využívat.
  • Totéž, co pro stařeckou cukrovku, platí i pro tzv. gestační diabetes, který se dočasně objevuje u nastávajících matek během těhotenství.

Normální hladina cukru v krvi

Server VeryWellHealth.com upozorňuje, že specifická hladina glukózy, kterou lze považovat za normální, závisí na mnoha faktorech. Například:

  • Na věku
  • Užívaných lécích
  • Další stavech, jaké mohou v těle nastat (stres, probíhající akutní nemoc atd.)
  • U diabetiků záleží na typu nemoci a délce trvání

Světové zdravotnické organizace se proto rozcházejí v tom, co považují za ideální hladinu cukru v krvi. Proto má poslední slovo vždy lékař. Americká asociace pro cukrovku (ADA) doporučuje sledovat glykémii u diabetiků:

  • Ráno po probuzení
  • Před jídlem
  • Po jídle
  • Před a po cvičení

U zdravých lidí se měří většinou na lačno jako součást ranních odběrů krve.

Normální hladina cukru v krvi u zdravého člověka

Aktuálně se za normu u zdravého člověka považuje hodnota 3,9 mmol/l–5,9 mmol/l. Pokud vám lékař opakovaně naměří vyšší čísla, může jít o první signál počínající cukrovky.

Tabulka normálních hodnot cukru v krvi

Denní doba Normální hodnota
Před snídaní 3,9 mmol/l–5,9 mmol/l
Před obědem 3,9 mmol/l–6,1 mmol/l
Hodinu po jídle Do 8,9 mmol/l
2 hodiny po jídle Do 6,7 mmol/l
Mezi 2. a 4. hodinou ranní Nad 3,9 mmol/l

Dlouhodobě zvýšená hladina cukru v krvi může poškozovat nejen cévy, ale i další tělesné tkáně od očí až po ledviny.

Nebezpečí hrozí i při příliš nízké hodnotě

Pokles hodnoty pod 2,2 mmol/l lékaři nazývají hypoglykémie. V tomto stavu vázne zásobování mozkové tkáně a dalších buněk glukózou. Mírná hypoglykémie se u zdravých dospělých objevuje například při nízkém příjmu potravy či vysoké tělesné zátěži. Většinou ji tělo samo vyrovná. Závažnější nebo déletrvající hypoglykémie může způsobit například krátkodobé mdloby.

Jak změřit glykémii?

Nejsnazší cestou je požádat lékaře o kontrolu cukru v krvi v rámci preventivní prohlídky. Máte na ni nárok každé 2 roky. Měření se většinou provádí nalačno, tedy ideálně po ránu nebo v dopoledních hodinách.

Další možností je pořídit si domácí glukometr. Z kapky krve, kterou nanesete na speciální papírek, vám glukometr ihned ukáže aktuální hodnotu. Hodí se k orientačnímu měření například po cvičení nebo ráno po probuzení.

Glykémii vám zdarma změří také ve větších lékárnách nebo ve stáncích v rámci osvětových dnů.

Mezinárodní den boje proti diabetu stanovila Mezinárodní federace pro cukrovku (IDF) na 14. listopadu.

Příznaky hyperglykémie

Endocrineweb.com označuje za nejčastější příznaky hyperglykémie následující stavy:

  • Větší pocit žízně nebo hladu
  • Časté močení
  • Výskyt cukru v moči
  • Bolesti hlavy
  • Rozmazané vidění
  • Únava

Mezi další varovné příznaky patří:

  • Přehnané reakce na kávu a jiné kofeinové nápoje
  • Nespavost
  • Onemocnění dásní

Příčiny hyperglykémie

Medicinenet.com označuje za nejčastější příčiny vysoké hladiny cukru v krvi následující stavy a nemoci:

  • Cukrovku 1. a 2. typu
  • Hyperfunkci štítné žlázy
  • Cushingův syndrom
  • Jiné hormonální onemocnění
  • Zánět slinivky břišní
  • Užívání některých druhů léků (kortikoidy, hormonální antikoncepce a jiné hormonální preparáty, beta-blokátory) a nosních sprejů
  • Některé druhy nádorů

Může se objevit i jako následek po některých operacích, například v oblasti slinivky břišní.

Obecné tipy, jak snížit cukr v krvi

Správný postup léčby musí navrhnout lékař. V některých případech jsou léky nezbytné. Jindy si vystačíte s režimovými opatřeními. Ta zahrnují:

  • Úpravu jídelníčku
    • Pravidelné jídlo pro udržení stálé hladiny cukru
    • Omezení živočišných tuků a rychlých, jednoduchých cukrů
    • Přidání více zeleniny a celozrnných výrobků
    • Omezení pití alkoholu a slazených nápojů
  • Pravidelnou pohybovou aktivitu
  • Redukci stresu

TIP: U fyzické aktivity nepřepalte start, navyšujte ji postupně. Vyzkoušejte třeba týdenní tréninkový plán pro začátečníky.

Jaké sacharidy volit pro snížení cukru v krvi?

V minulosti odborníci rozlišovali 2 typy cukrů:

  • Jednoduché = rychlé – rychle zvyšují hladinu krevního cukru a tím i produkci inzulínu, což může mít negativní účinky.
  • Složené – mají  menší okamžitý dopad na hladinu cukru v krvi díky obsahu vlákniny, vitamínů a minerálů, které zpomalují jejich rozklad.

Později však přišli odborníci s názorem, že toto dělení je příliš zjednodušené a nezohledňuje reálný dopad potravin na hodnotu aktuální a dlouhodobé glykémie. Zavedli proto tzv. glykemický index, který slouží k lepší kategorizaci potravin obsahujících sacharidy, zejména škroby.

Hodnoty glykemického indexu

Glykemický index řadí sacharidy na stupnici od 0 do 100 podle toho, jak rychle po jídle ovlivní hladinu cukru v krvi. Potraviny s vysokým glykemickým indexem, například bílé pečivo, tráví tělo rychle. Sice dodají okamžitou energii, ale způsobí také poměrně významný výkyv glykémie.

Potraviny s nízkým glykemickým indexem, například celozrnné vločky, tráví tělo pomaleji. Vedou proto k postupnějšímu zvyšování hladiny cukru v krvi.

  • Potraviny s nízkým GI mají na škále hodnotu do 55.
  • Střední GI mají potraviny s hodnotami 56 až 69.
  • Potraviny s vysokým GI začínají na 70.

Konzumace nadbytku potravin s vysokým glykemickým indexem podporuje nejen riziko diabetu, ale také srdečních chorob a nadváhy. Předběžně je lékaři spojují také s neplodností, makulární degenerací nebo některými typy rakoviny. Tyto komplikace však zatím nebyly spolehlivě prokázány.

Naopak výzkum Univerzity v Harvardu prokázal spojitost konzumace sacharidů s nízkým glykemickým indexem s redukcí zánětů v těle a celkově snížením rizika chronických onemocnění.

Potraviny s nízkým GI také pomáhají kontrolovat příznivý vývoj stařecké cukrovky. Pozitivně podle některých odborníků ovlivňují také hubnutí, byť na tomto poli ještě na 100% ujištění čekáme.

Glykemický index jídel ovlivňují i další faktory

  • Způsob zpracování: odstranění otrub a klíčků či rafinace zvyšuje celkový GI.
  • Celkový obsah vlákniny: čím vyšší, tím pomaleji tělo štěpí sacharidy.
  • Stupeň zralosti: zralejší ovoce a zelenina mívá vyšší GI.

Kde zjistit GI potravin?

Univerzita v Sydney udržuje aktualizovaný seznam potravin s hodnotami glykemického indexu. Stačí zadat název potraviny do vyhledávacího boxu v levé části obrazovky.

Základní přehled najdete také v našem článku o glykemickém indexu.

Shrnutí: Jak bojovat proti vysokému krevnímu cukru?

Hyperglykémie se může objevit nárazově, nebo chronicky. Čím déle trvá, tím větší hrozí zdravotní rizika – od poškození očí až po ohrožení mrtvicí. Rizika snížíte pravidelnou kontrolou glykémie u lékaře a zdravým životním stylem. Dostatek spánku a pohybové aktivity, omezení stresu spolu se zdravou stravou vám pomohou udržet glykémii pod kontrolou.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Share via
Send this to a friend