BezHladovění.cz

Zdravá a nutričně vyvážená strava bez masa

Strava bez masa se stává čím dál větším hitem nejenom v zahraničí, ale i v našich končinách.

Lidé, kteří nejedí maso, se obecně nazývají vegetariáni a je jedno, zda je to z náboženského či etického přesvědčení, nebo pouze ze subjektivního chuťového důvodu.

Vegetariánství můžeme rozdělit ještě na několik podskupin – laktoovovegetariánství, kdy lidé konzumují v neomezené míře i mléko, mléčné produkty a vejce.

Laktovegetariánství je druhem vegetariánství, kdy jedinci nejedí vejce a v poslední řadě ovovegetariánství, kdy dotyční sice nevynechávají vejce, za to se ale obloukem vyhýbají mléčným produktům.

Jestliže z jídelníčku vynecháte všechny živočišné produkty, stanete se veganem.

Nezapomeňte na plnohodnotnou stravu

Vegetariánská strava je o něco méně náročná nežli strava veganská, protože v jídelníčku se vyskytují alespoň některé živočišné produkty.

Živočišné bílkoviny není dobré opomíjet, jelikož obsahují všechny nezbytné esenciální aminokyseliny, které v rostlinných produktech nenajdete všechny a tělo si je samo vytvořit nedokáže.

Z tohoto důvodu říkáme, že živočišné bílkoviny jsou plnohodnotné a rostlinné neplnohodnotné.

Již naši předkové věděli, že..

..je velmi důležité umět aminokyseliny, které chybí v rostlinných zdrojích nahradit, abychom nepřicházeli o tělu důležité látky.

Příkladem může být například esenciální aminokyselina lysin, která je nedostatková v obilovinách, jako je pšenice a methionin – aminokyselina nedostačující v luštěninách.

Pokud tedy budeme v jednom pokrmu kombinovat obiloviny s luštěninami, do těla dostaneme všechny důležité aminokyseliny, o které tělo ochuzujeme nedostatkem živočišných produktů.

Nezapomínejte však, že z masa jsou bílkoviny vždy plnohodnotnější a kvalitnější.

Jak je tomu u sóji?

Mezi vegetariány jsou také velmi oblíbené jednotlivé náhražky masa, které však nemusí být vždy ideální. Jednou z nejoblíbenějších alternativ je sója, která se na pultech vyskytuje v mnoha podobách.

Měli bychom si však uvědomit, že ne v každé prodávané formě je sója zdravá. Sója obsahuje všechny esenciální aminokyseliny, a proto se může jevit jako skvělá a dostačující náhražka masa.

Vybírejte fermentované produkty

Měli bychom však vědět, že sója v nefermentované podobě jako je například tofu, obsahuje mnoho antinutričních a zdraví škodlivých látek.

Jednak jsou to fytáty, látky které celkově zhoršují využití minerálních látek v organismu a zároveň brání správnému využití hodnotných bílkovin.

Dále bychom mohli jmenovat goitrogeny, látky které brání správné funkci štítné žlázy, nebo fytoestrogeny, funkčně podobné skutečným hormonům.

Při fermentaci se sója zbaví mnohých škodlivých a antinutričních látek, proto si vybírejte raději produkty jako je tempeh (fermentovaný sojový sýr), miso (sójová pasta), nebo méně známý sýr natto.

Dejte si pozor na vitamín B12

Absence masité stravy též ohrožuje vegetariány nepřítomností některých vitamínů a minerálních látek.

Jedním z nejdůležitějších je vitamín B12, jehož nedostatek se může projevovat nejdříve jako únava, deprese a poruchy zažívání, dále jako nervová labilita, snížení citlivosti rukou i nohou, dušnost, nechutenství nebo zhoršení paměti. Nedostatek tohoto vitamínu můžete pozorovat i na jazyku – ten je sytě červený, lesklý a hladký.

Náhrada tohoto vitamínu je velmi náročná, jelikož se kromě živočišných produktů vyskytuje v menší míře pouze v droždí. Je vhodné si ho při bezmasé stravě pořídit jako doplněk stravy, nebo si kupovat produkty obohacené o tento vitamín.

U vegetariánů též můžeme pozorovat nedostatek ostatních vitamínů skupiny B.

Železo důležité pro krvetvorbu

Opomenout bychom neměli ani železo, které jakožto minerální prvek je v dnešní době omezený nejenom u vegetariánů, ale rovněž u lidí, které maso nevynechávají. Vyskytuje se zejména v hovězím a jehněčím mase, játrech a darech moře.

Pokud maso nejíte, můžete železo získat například z pivovarských kvasnic, pšeničných otrub, fazolí, hrachu, listové zeleniny nebo sušeného ovoce.

Při nedostatku železa vám hrozí anemie (chudokrevnost), projevující se mimo jiné slabostí, únavou, bledostí, dušností, bušením srdce či zvýšenou vnímavostí vůči infekci.

Jestliže tedy z nějakého důvodu maso nejíte, nikdy nezapomínejte na doplňování a dostatečné nahrazování živin, jejichž nedostatek by vám do budoucna mohl zadělat na nepříjemné zdravotní potíže.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend