BezHladovění.cz

Houby – ke zdravé stravě jistě patří

Houby, dříve řazené k rostlinám, mají dnes samostatnou říši. Využívají se v průmyslu i potravinářství. Jsou jednak potravinu i pochutinou s malou energetickou hodnotou.

Zanedbatelnou energii si vysloužily absencí tuků.

Houbaření u nás představuje poměrně tradiční trávení volného času. Je to spojení pohybu ve zdravém prostředí s čistším ovzduším a odreagovaní.

Výsledkem je, když se nám poštěstí, pořádná zásoba lahodných čerstvých hub. Dříve se jim říkávalo maso chudých.

Co se jejich složení týče, obsahují okolo 2,8% bílkovin s poměrně vyváženým obsahem aminokyselin. Za zmínku stojí bohatý obsah minerálních látek a vitaminů, především skupiny B.

Ve složení dominuje hlavně vláknina a voda, proto se v našem trávicím traktu příliš dlouho nezdrží.

Zdraví prospěšné houby

V našich lesích existují desítky výtečných jedlých hub. Tyto houby jsou ovšem vyváženy řadou hub nejedlých nebo smrtelně jedovatých.

Nejsme-li si některou snad jisti, určitě si před konzumací nechte poradit odborníkem.

Preventivně je dobré nesbírat houby v zamořených oblastech, kde by mohly absorbovat těžké kovy.

Při první pomoci při otravě houbami se nejprve doporučuje vypít velké množství slané vody, rozhodně ne mléka, a vyvolat zvracení.

V závislosti na stupni otravy pak zvolit dávku černého uhlí, které následně můžeme zapít černým čajem.

Hlíva ústřičná a penízovka sametonohá patří bezesporu svými antioxidačními a protirakovinotvornými účinky mezi zdraví prospěšné houby, které rostou i v českých lesích.

Žampionům se zase přisuzuje antidiabetický účinek a doporučuje se zahrnout je do jídelníčku pro cukrovkáře. Musíme ovšem zapomenout na smažení.

Za jednu z hub věčného mládí a dlouhověkosti se označuje lesklokorka. V Evropě se výrobky z lesklokorky prodávají v podobě doplňků stravy nebo volně prodejných léků.

Její velmi účinnou látkou jsou triterpenoidy, které se z houby těžce extrahují a navíc jsou zde obsaženy pouze  v malém množství.  Výtažky z lesklokorky mají protizánětlivé účinky, snižují hladinu chlesterolu, slouží k léčbě vysokého krevního tlaku, cukrovky a dalších onemocnění.

Skladování a úprava

Již při sbírání hub se můžeme dopustit chyby, která by mohla následně způsobit tzv.sekundární otravu. Proto abychom se takové situaci vyvarovali, určitě nesbíráme houby do igelitových sáčků!

Nejlepší je prodyšný proutěný košík, který zabrání zapaření hub a tím vzniku zdraví škodlivých látek! Vzhledem ke své struktuře a obsahu velkého množství vody se houby rychle kazí.

Nejstarším a námi nejvyužívanějším způsobem uchování hub je zaručeně sušení. Sušené houby jsou paradoxně nejhůře stravitelné, proto je lepší pracovat s houbami čerstvými.

Pro skladování je dále ideální mražení i zavařování, takto si houby zachovají své přirozené aroma. Houby se, jak je známo, obtížně tráví, to je způsobeno obsahem chitinu.Jejich konzumace je vhodnější v dopoledních hodinách raději než na večer.

Houby z jídelníčku dětí nejlépe vyřadíme. Z úprav využíváme vaření popřípadě dušení. Smažení jako technologická úprava do zdravé stravy rozhodně nepatří.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

reklama