BezHladovění.cz

Hubnutí břicha bez cvičení

Je možné hubnutí bez cvičení?

Cvičení a stravování jsou faktory natolik soudržné a provázané, že jejich rozdělení je jednou z nejčastějších příčin neúspěchu jak v hubnutí, tak například i v posilování a nabírání svalové hmoty.

Obecně se však dá říci, že hubnutí je záležitostí stravování z významnější části, a tudíž lze dosáhnout váhových úbytků i v případě, že do svého hubnoucího programu nezařadíme významnější fyzickou aktivitu. Jsou tu však také četné nevýhody tohoto přístupu.

Zejména – vaše úsilí bude o poznání méně efektivní, než pokud byste kombinovali správné stravování a vhodnou fyzickou činnost. Hubnutí tedy bude trvat déle, bude vyžadovat přísnější kontrolu jídelníčku apod.

Další nevýhodou je úbytek svalové hmoty. Při hubnutí totiž tělo zdaleka neztrácí jen tukové zásoby, ale také svalovou hmotu. Aby se tomuto zabránilo, jsou důrazně nedoporučovány rychlé a drastické diety a do kvalitního hubnoucího jídelníčku je třeba zakomponovat zvýšené množství bílkovin. Ale co naplat – není-li pohyb, nejsou ani svaly.

Důvodem, proč si udržovat svalovou hmotu však zdaleka není jenom estetický dojem. Svaly představují pro tělo vysoce energeticky náročnou hmotu a jenom jejich přítomnost velmi výrazně zrychluje metabolismus (cca o 50 – 100 kalorii denně na 1 kg svalové hmoty). Svaly tedy doslova hubnou za vás, i když zrovna nic neděláte.

Další důvody, proč cvičit, jsou samozřejmě zdraví a kondice. Fyzický pohyb – vyjma extrémního – má na organismus blahodárné účinky. Mezi jinými také zvyšuje pocity radosti a štěstí díky produkci endorfinů a může být i motivující.

Jak na hubnutí břicha bez cvičení?

Chcete-li však ignorovat veškeré výhody plynoucí ze zařazení cvičení do hubnoucího plánu, pojďme se podívat, jak by mělo vypadat optimální stravování.

Zejména je nutné vyhnout se rychlým a agresivním dietám, které slibují významný úbytek kilogramů během několika dní či týdnů. Tyto diety sice v tomto smyslu často skutečně fungují, avšak jejich nevýhody dalece překračují jakýkoli užitek. Mezi hlavní důvody, proč se těmto dietám vyhnout patří:

  • Úbytek svalové hmoty
  • 100procentní jistota výrazného jojo-efektu
  • Významné zpomalení metabolismu
  • Ztráta vitamínů a minerálních látek
  • Nedostatek energie, pocity hladu, stres apod.
  • Riziko ohrožení zdraví

Mnoho lidí žije v domnění, že hladovění je nezbytným průvodním jevem hubnutí. Je tomu přesně naopak!

Správně složený hubnoucí jídelníček je postaven tak, aby pocity hladu co možná nejdůsledněji vyloučil. Důvodem je podpora a zrychlení metabolismu a zabránění jojo-efektu. Za tímto účelem je třeba mít na paměti několik zásad:

  • Nezbytná je pravidelnost ve stravování
  • Jíst bychom měli častěji, ale v menších porcích – optimálních je 5 – 6 jídel denně (sportovci i více)
  • Mezery mezi jednotlivými jídly by neměly být delší než 2 – 4 hodiny
  • Je nutné zvýšit příjem vlákniny (zelenina ke každému jídlu, rozpustná vláknina, stravovací doplňky)
  • Důležité je dodržování pitného režimu s vyloučením slazených a sycených nápojů a také alkoholických nápojů (avšak sklenka červeného vína denně se doporučuje pro zdraví)
  • Je třeba zvýšit příjem bílkovin, ty nejvíce zasytí, jejich zpracování je energeticky nejnáročnější (spaluje nejvíce kalorií) a také pomáhají udržet svalovou hmotu

A co dál?

  • Strava musí být pestrá, převažovat má zelenina a obiloviny, ryby, libová masa, netučné sýry a mléčné výrobky. Důležité je dbát na čerstvost potravin.
  • Z jídelníčku bychom měli vyloučit uzeniny, konzervy, masné výrobky, příliš tučná masa a sýry apod.
  • Nejnevhodnějšími úpravami jsou pečení a smažení, ideální je vaření, vaření v páře (brambory ideálně ve slupce), střed představuje dušení.
  • Poměr živin ve stravě by měl být cca 50 % sacharidů (složených sacharidů neboli škrobů), 35 % bílkovin, 15 % tuků.
  • Ideálním zdrojem tuků jsou ořechy, ryby a kvalitní oleje lisované za studena.
  • Měli bychom se zcela vyhýbat jednoduchým cukrům (cukr, sladkosti, slazené nápoje).
Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama