BezHladovění.cz

Meloun a jeho vliv na hubnutí

Meloun, plodová zelenina, která svou nasládlou chutí často vzbuzuje dojem, že jde o ovoce. Ať tak či onak, jedná se o nízkokalorickou potravinu, která se k hubnutí do plavek vyloženě vybízí. 100g vodního melounu, který se u nás konzumuje asi nejvíce, činí pouhých 140 kJ. V létě je nejlepší soustředit stravování směrem k zelenině a ovoci, tak proč nevyzkoušet právě melounové hody?

Jaké množství ovoce a zeleniny konzumovat při redukci váhy?

Pro většinu druhů ovoce a zeleniny je množství téměř neomezené. Lidé naopak trpí na jejich nedostatek ve stravě. Některé druhy bývají velmi koncentrovaným zdrojem cukrů, proto je třeba hlídat si jejich příjem. Pít litry čerstvě vymačkaných ovocných džusů denně namísto doporučovaných neslazených tekutin, přibereme na hmotnosti stejně jako při nadměrném tláskání sladkostí.

Nutriční složení melounu

Meloun je zdravá potravina, plná antioxidantů, vitaminů a minerálních látek. Na 100 g melounu připadá pouze 7 g jednoduchých cukrů (zejména fruktózy).

O vztahu melounu a hubnutí se nedá pochybovat. Meloun je, podobně jako rajčata, složen z 94 % z vody. Spolehlivě zažene žízeň. Z dalších složek je zdrojem vitaminů A, C a B, železa, vápníku a kyseliny listové.

Není meloun jako meloun

U nás se nejvíce setkáme se dvěma druhy melounů. Meloun žlutý, jinak označovaný jako medový, má glykemický index 64. Je řazen do potravin s vysokým glykemickým indexem. Index žlutého melounu je srovnatelný s banánem nebo rozinkami, jenž je z hlediska hubnutí spíše vnímán jako nepříznivý, zvlášť pro všední stravování. Potraviny s vysokým glykemickým indexem by se v režimu hubnutí měly zařazovat střídmě v menším množství. Meloun vodní, červený, má glykemický index ještě o něco vyšší – 75.

Vysoký glykemický index nutně neznamená, že se meloun stává zakázanou potravinou! Navíc stupeň zralosti a technologická úprava index významným způsobem ovlivňuje.

Meloun a dietní tipy

  • Pro parné letní dny je osvěžující nápoj z melounu a čerstvé máty jako stvořený. Dobře vyzrálý meloun se nemusí vůbec doslazovat. Navíc do sebe dostaneme potřebné tekutiny. Meloun stačí buď nakrájet na drobné kousíčky, nebo ho společně s vychlazenou vodou rozmixovat, a nápoj je na světě.
  • Pro snížení glykemického indexu se doporučuje do nápoje přidat lžičku či dvě jemně mletých vloček. V případě zpestření snídaně se do melounového nápoje může přidat trošku neslazené syrovátky pro zvýšení nutriční hodnoty. Syrovátka obsahuje téměř všechny vitaminy řady B a má blahodárné účinky na naši střevní mikroflóru a imunitu.

Čerstvé nebo zpracované?

Kupované džusy a ovocno-zeleninové nápoje většinou obsahují spoustu přídatných látek, sladidel, konzervantů a barviv. Spotřebitel musí pečlivě vybírat kvalitní produkt. Není nic snazšího než si udělat svůj vlastní. Tak budete mít jistotu, že opravdu čerpáte veškeré ochranné složky a balastní látky (vláknina).

Koukněme se na to ale logicky, jenom z melounu naše tělo být živo nemůže, i když obsahuje opravdu škálu hodnotných látek. Nízká energetická hodnota melounu mluví v jeho prospěch. Není problém si dát 200 až 300 g nakrájeného melounu v době přesnídávky nebo svačiny. Popřípadě doplnit o polo/nízkotučný mléčný výrobek pro větší zasycení.

Nejrůznější „melounové diety“ zní slibně, avšak je třeba je doplnit o další živiny, ze kterých náš organismus buduje. A v neposlední řadě nezapomenout na pohybovou aktivitu!

Meloun a jeho vliv na hubnutí
5 (100%) 1 hlasů

Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.