BezHladovění.cz

Dobrá zpráva: Příčiny vysokého cholesterolu jde z velké části ovlivnit

Vysoký cholesterol můžete zdědit po svých předcích, ale často jde o následek nezdravého životního stylu. Takovým rizikovým faktorům můžete snadno zabránit a zbavit se jich i bez léků na vysoký cholesterol.

Cholesterol je látka na bázi tuku, která přirozeně koluje v naší krvi. Tělo ji využívá například k tvorbě nových buněk. Problém nastává, pokud je hladina cholesterolu příliš vysoká, odborně hypercholesterolémie. Může dojít k usazování tuků v tepnách a zvýšení rizika srdečně-cévních chorob.

Rizika vysokého cholesterolu

Hlavním strašákem je, že vysoký cholesterol nemá téměř žádné příznaky. Může však způsobit nebezpečné hromadění usazenin, tzv. plaků, na stěnách tepen (ateroskleróza). Tyto usazeniny, mohou snížit průtok krve tepnami, což může způsobit komplikace, jako například:

  • Angina pectoris – bolesti na hrudi způsobené oslabením koronárních tepen, které zásobují srdce krví.
  • Infarkt myokardu – pokud plak praskne, může se kolem utvořit krevní sraženina a hrozí ucpání důležitých srdečních tepen.
  • Mozková mrtvice – podobně jako v případě srdečního infarktu, blokuje sraženina průtok krve do části mozku.

Lékaři odhadují, že každý druhý pacient přijatý s mrtvicí má zároveň i vysoký cholesterol.

Druhy lipoproteinů podle hustoty

Cholesterol se v krvi váže na proteiny. Touto kombinací vznikají tzv. lipoproteiny. Lékaři zjednodušeně dělí typy cholesterolu podle druhu přenašeče v krvi.

  • Lipoproteiny o nízké hustotě (LDL): Transportují částice cholesterolu do celého těla. Při nadbytku se hromadí ve stěnách tepen. Hrozí jejich kornatění a zužování.
  • Lipoproteiny o vysoké hustotě (HDL): Zachycuje přebytečný cholesterol a vrací jej zpět do jater.
PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Nová zjištění o cholesterolu: Existuje vůbec hodný a zlý?

Nedostatečná pohybová aktivita, nadváha a obezita nebo nezdravá strava přispívají k celkově vysoké hladině cholesterolu v krvi a současně snížení hodnoty HDL. Jde přitom o faktory, které můžeme sami ovlivnit.

Rizikové faktory, které nemůžete ovlivnit

Genetika

Má někdo z vaší rodiny hypercholesterolémii? Pak máte i vy zvýšené riziko, a to bohužel bez ohledu na životosprávu. Geny mohou ovlivňovat váš lipidový profil hned několika způsoby – například bránit metabolismu a vstřebávání LDL částic z krve, nebo způsobovat nadměrnou produkci cholesterolu v játrech. V takovém případě je zvlášť důležité nezanedbávat pravidelnou prevenci u lékaře.

Etnický původ

Běloši mají dle National Heart and Blood Institute vyšší riziko problémů s lipidy v krvi. Problém se týká také některých asijských národů, nebo Indů či Filipínců.

Vyšší věk

S věkem se mění celková chemie našeho těla a roste i riziko hypercholesterolémie. Důvodem je například to, že játra „leniví“ a pomaleji odbourávají LDL částice.

Pohlaví

Ve věku mezi 20 a 39 lety mají muži vyšší riziko vysokého cholesterolu než ženy. Ženy mají obvykle vyšší hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu.

Mezi stavy a léky, které mohou zvýšit riziko vysoké hladiny cholesterolu v krvi, patří:

  • Antikoncepční pilulky: Ne všechny typy antikoncepčních tablet však ovlivňují hladinu tuků v krvi a tento nežádoucí účinek není až tak výrazný.
  • Menopauza: snižuje hladiny ženských hormonů, které hlídají i zdravou hladinu tuků. Po menopauze hladina celkového cholesterolu obvykle roste, podíl HDL částic přitom klesá.
  • Těhotenství: může způsobit zvýšení celkové hladiny tuků v krvi, ale obvykle neznamená problém pro matku ani dítě. Po porodu se hodnoty vrací k normálu.

Cukrovka

Vysoká hladina cukru v krvi přispívá k vyšším hladinám nebezpečného cholesterolu nazývaného lipoprotein o velmi nízké hustotě (VLDL) a současného snížení HDL. Vysoká hladina cukru v krvi také poškozuje výstelku tepen.

I v rozvoji cukrovky, zejména 1. typu, hraje klíčovou roli genetická zátěž.  V případě tzv. stařecké cukrovky ale můžete účinně snížit hladinu cukru v krvi úpravou životosprávy.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Hodnoty cholesterolu v krvi: Co znamenají jednotlivá čísla?

Rizikové faktory, které můžete ovlivnit

Nadváha a obezita

Index tělesné hmotnosti BMI nad 30 znamená podle Mayo Clinic i riziko zvýšeného cholesterolu.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

Nevhodná strava

Problém představují především nasycené a trans-tuky. K rizikovým patří především:

  • Nekvalitní živočišné produkty s vysokým podílem nasycených tuků
  • Sušenky, popcorn a další vysoce průmyslově zpracované produkty s vysokým obsahem trans-tuků
  • Častá konzumace tučného červeného masa a plnotučných mléčných výrobků

Problém nevhodné stravy je však daleko širší. Pro prevenci civilizačních chorob je třeba dbát na vyváženou stravu z vhodných zdrojů a to v množství odpovídajícím potřebám vašeho těla. Se vším vám pomohou zkušení výživoví poradci.

Nedostatek pohybu

Cvičení pomáhá zvyšovat hladinu „hodných“ HDL částic a zároveň zvětšovat částice LDL. Tím se stávají méně škodlivými. Ochudit se o pohyb znamená i vědomě zvyšovat riziko civilizačních chorob.

American Heart Association radí chodit aspoň 30 minut denně, nebo se věnovat třeba aktivnímu úklidu domácnosti.

Kouření

Výpary z cigaret poškozují stěny krevních cév a zvyšují jejich náchylnost k hromadění usazenin. Kouření může také snížit hladinu HDL.

Stres

Odborné studie opakovaně naznačují souvislost s hladinou stresu. Škodlivý je především dlouhodobý stres. Se zvládáním vám pomohou meditační techniky, autogenní trénink, jóga nebo dechová cvičení. Hodně pomůže také zkušený psycholog.

Pozor také na výrazně restriktivní diety: Jedna studie ukázala, že výrazně snížený příjem kalorií zvyšuje produkci stresového hormonu kortizolu. Právě ten stojí za zvýšeným rizikem vysokého cholesterolu.

7 tipů, jak na prevenci vysokého cholesterolu

  1. Jezte zdravě s dostatkem ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků. Výrazně nepřekračujte, ale ani neponižujte svůj denní doporučený kalorický příjem.
  2. Hlídejte si příjem živočišných tuků. Tučné červené maso nahraďte drůbežím nebo rybami. Naopak zdravých tuků se nebojte.
  3. Usilujte o zdravou váhu.
  4. Nekuřte.
  5. Zkuste denně aspoň 30 minut věnovat pohybové aktivitě. Počítá se i úklid v domácnosti.
  6. Omezte pití alkoholu, ideálně na 0.
  7. Učte se zvládat stres.

Nezanedbávejte prevenci u lékaře

Hypercholesterolémie nebolí. Proto je zvlášť důležité chodit pravidelně k lékaři. Na preventivní prohlídce u svého praktického lékaře byste se měli stavit ideálně každý rok. Od 18 let věku by vám aspoň každých 5 let měl zkontrolovat hladiny tuků v krvi.

Diskutujte s námi

Aktuální tipy a zkušenosti ostatních najdete v naší skupině Jak snížit cholesterol přírodní cestou na Facebooku. Přidejte se k nám!

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Share via
Send this to a friend