Bezhladoveni.cz

Super trik, jak snížit kalorie z vařené rýže na polovinu

Milujete rýži, ale kvůli vyšší kalorické hodnotě si ji dopřáváte jen občas? Vědci z Americké chemické společnosti letos zveřejnili skvělý tip, jak zkrouhnout rýžové kalorie až o 50 %. Zkuste jej!

reklama

2 druhy sacharidů v rýži

Šálek klasické bílé rýže obsahuje zhruba 200 kalorií. Sacharidy v rýžových zrnkách se dělí na stravitelné a nestravitelné.

A právě druhý typ tzv. rezistentních škrobů se zdá být podle posledních výzkumů jedním z klíčů k úspěšné redukci váhy.

Vědci proto zkoumali, jestli nejde změnit část stravitelných rýžových sacharidů během vaření na nestravitelné. A povedlo se!

Klíč ke snížení kalorií? Překvapivě přidat tuk!

V laboratorních podmínkách vědci zkoušeli, jak lidské tělo tráví 38 různých druhů vařené rýže. Prokázalo se, že nejméně kalorickým způsobem přípravy rýže je uvařit ji s trochou zdravého oleje (kokosového, olivového…) a následně nechat zchladit v ledničce.

Tento proces sníží kalorickou hodnotu bílé rýže o 10–15 % a u tmavých druhů, zejména červené rýže, až o neuvěřitelných 50–60 %. Následné ohřátí už na obsahu kalorií nic nezmění.

Jak to, že je tento postup tak účinný?

Když jíme rýži rovnou teplou, glukózové jednotky v ní mají volnou strukturu a tělo je rychle přeměňuje na cukry.

Naopak když ji zchladíme, molekuly se uspořádají do velmi těsných vazeb odolných proti trávení.

Díky tomu nám dodají energii a pocit sytosti na daleko delší dobu. Přidání zdravého tuku vytvoří další bariéru proti okamžité přeměně na cukry.

Jak na to krok za krokem

  1. Vodu s rýží smíchejte v poměru 2:1.
  2. Přidejte lžičku zdravého tuku, například kokosového.
  3. Vařte doměkka cca 40 minut.
  4. Poté nechte rýži úplně vychladnout a dejte ji na 12 hodin do ledničky.
  5. Před konzumací ji můžete, ale nemusíte, ohřát.
rýže s fazolemi a mrkví

Rezistentní škrob a hubnutí

Nedávné výzkumy naznačují, že nestravitelný škrob může být důležitým pomocníkem v hubnutí. Tělo totiž postrádá enzymy k jeho trávení.

Škrob se tak nepřeměňuje v těle na cukry a nevstřebává se rychle do krevního řečiště. Místo toho jej trávíme až v tlustém střevě, kde se přeměňuje na mastné kyseliny a živí přátelské střevní bakterie.

Další výhody rezistentního škrobu

  • Zvyšuje citlivost těla na inzulín
  • Zlepšuje funkci střev a trávení obecně
  • Dodává pocit plnosti
  • Podporuje spalování tuků

A to nejlepší nakonec: Tento fígl funguje i na další potraviny!

Stejný princip můžete využít i u dalších škrobnatých potravin jako jsou těstoviny, fazole nebo ovesné vločky. Už dříve ověřili vědci tento účinek i u brambor. Pro zvýšení obsahu rezistentního škrobu stačí potraviny uvařit s kapkou oleje a před konzumací nechat vychladnout.

K článku nás inspiroval magazín: Prevention.com

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Nenechte si ujít

reklama
Doprava zdarma na kokosové produkty ve specializovaném obchodu zkokosu.cz Doprava zdarma
Doprava zdarma na kokosové produkty ve specializovaném obchodu zkokosu.cz
Máme tu pro tebe klasické i designové kokosové misky a jiné výrobky od farmářů z Vietnamu, ručně šité, pratelné a kompostovatelné pomocníky do kuchyně i koupelny, zero waste produkty šetrné k naší planetě a přírodní kosmetiku převážně z českých luhů a hájů. Doprava Zásilkovnou při nákupu nad 499 Kč zdarma.

Zobrazit další slevové kupony →

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům