Rutin a zdraví: Význam, vedlejší účinky a hlavní zdroje v potravinách

Rutin je známý pod názvem vitamin P.  Nejde však o vitamin, ale o skupinu rostlinných sloučenin označovaných flavonoidy. Rostlinám poskytuje ochranu před UV zářením a několik zdravotních přínosů má i pro lidský organismus.

Flavonoidy, také bioflavonoidy, byly poprvé extrahovány z pomeranče v roce 1930. Vědci jej zpočátku považovali za vitamin, a proto se dodnes můžete to dočíst o vitaminu P. Dnes se ale tento název už oficiálně nepoužívá. Hodí se to vědět, pokud na toto označení narazíte.

Co je rutin a proč je důležitý

Flavonoidy chrání rostliny před negativním vlivem slunečních paprsků, pomáhají předcházet vzniku infekcí a současně mají za úkol přitahovat hmyz k opylení. U některých druhů ovoce a zeleniny odpovídají za jejich tmavou barvu (např. borůvky, třešně, rajčata a další). Známo je přes 6 000 různých flavonoidů, které se rozdělují do 6 podtříd.

6 podtříd flavonoidů:

  1. Flavonoly jsou ve stravě zastoupeny nejhojněji a mezi hlavní zdroje patří panenský olivový olej, bobule, cibule, kapusta, hrozna, rajčata, červené víno a čaje.
  2. Flavony jsou druhý nejčastější typ a jeho zdroji jsou především petržel, celer, tymián, máta a heřmánek.
  3. Flavanoly a flavan-3-oly: tato podtřída zahrnuje katechiny, které se nachází hlavně v černém, zeleném a oolongovém čaji, dále v kakau, jablkách, hroznech a červeném vínu.
  4. Flavanony obsahují zejména citrusové plody a odpovídají za jejich hořkou chuť.
  5. Isoflavony se vyskytují především v sójových bobech a dalších produktech ze sóji.
  6. Anthokyanidiny najdeme ve většině druzích červeného, ​​modrého a fialového ovoce a zeleniny (např. brusinky, jahody, borůvky, ostružiny).

Význam rutinu pro lidské zdraví

  • posiluje cévy a zlepšuje krevní oběh,
  • vyznačuje se protizánětlivými a antioxidačními vlastnostmi, pomáhá ničit škodlivé volné radikály,
  • je důležitý pro využití vitaminu C a přirozenou tvorbu kolagenu,
  • snižuje hladinu cholesterolu
  • chrání mozkové buňky a posiluje činnost mozku,
  • brání vzniku krevních sraženin a snižuje tak riziko infarktu, cévní mozkové příhody, plicní embolie a žilní trombózy,
  • předchází srdečním chorobám, cukrovce a dalším nemocem,
  • podporuje léčbu onemocnění cév, hemoroidů, křečových žil, pavoučkovitých névů a artritidy
  • užívá se při léčbě Menierovy choroby, která postihuje vnitřní ucho, a způsobuje zvonění v uších, závratě a přerušovanou ztrátu sluchu,
  • s bílkovinami trypsin a bromelain se používá při léčbě osteoartrózy.

Rutin posiluje cévy a podporuje krevní oběh

Rutin posiluje krevní výstelku cév, zvyšuje jejich flexibilitu a prospívá krevnímu oběhu. Lepší krevní oběh je důležitý při časté tvorbě modřin a křečových žil. Flavonoidy získané z rutinu mírní otoky a bolesti způsobené křečovými žilami. Posilujícího efektu na cévy se využívá i při léčbě vnitřního krvácení a hemoroidů.

Dále pomáhá při potížích se žilní nedostatečností, kdy se krev z nohou do srdce dostává hůře. Provází ji další problémy jako křečové žíly (varixy), otoky kotníků a noční křeče do nohou. 

Některé vědecké výzkumy naznačují, že by rutin mohl pomoci zmírnit projevy křečových žil u těhotných žen v pozdních fázích těhotenství. To je vždy nutné konzultovat s lékařem!

rutin v potravinách
Na rutin jsou bohaté drobné plody, u nichž zodpovídá za jejich přirozeně syté a tmavé zbarvení.

Doporučená denní dávka rutinu

Pro flavonoidy neexistuje oficiálně stanovená doporučená denní dávka, jelikož nejsou brány za nezbytně nutné pro lidské vývoj a zdraví. 

K doplnění potřebného množství rutinu stačí pestrá a vyvážená strava obsahující nejrůznější zdroje těchto významných rostlinných sloučenin. Ideální je každý den konzumovat zeleninu a ovoce.

Negativní účinky při užívání doplňků stravy rutinu

Jen výjimečné případy na základě konzultace s lékařem vyžadují užívat rutin prostřednictvím doplňků stravy, které mohou doprovázet vedlejší účinky. 

Při nekontrolovaném užívání se mohou projevit vedlejší účinky:

  • nevolnost,
  • bolesti hlavy,
  • nervozita,
  • rozmazané vidění,
  • zarudnutí pokožky a vyrážky,
  • alergické reakce,
  • svalová ztuhlost,
  • nepravidelný srdeční tep,
  • hromadění tekutin v kolenou,
  • zvýšený počet bílých krvinek.

Rutinové doplňky stravy nejsou doporučovány ženám v průběhu těhotenství a kojení, jelikož neexistují důkazy, že by pro ně byly 100% bezpečné a zdravotní nezávadné. Přírodní zdroje bohaté na flavonoidy jim však žádné škody nezpůsobují.

Které potraviny jsou bohaté na rutin

Flavonoidy se vyskytují pouze v rostlinných zdrojích a to v běžně dostupných druzích ovoce a zeleniny. Z pseudoobilovin je na rutin obzvláště bohatá pohanka, z luštěnin sója a z bylin zdraví prospěšný heřmánek s mátou. K důležitým zdrojům patří čaj, kakao a také červené víno. S tím však opatrně 😉

Hlavní zdroje flavonoidů v potravinách:

  • pohanka,
  • sójové boby a produkty z nich,
  • ovoce: fíky, hroznové víno, většina citrusových plodů, jablka a zejména jejich slupky,
  • drobné plody: šípky, třešně, maliny, borůvky, jahody, ostružiny, višně, rybíz,
  • zelenina: cibule, chřest, artyčoky, rajčata, červené papriky, celer, kapusta,
  • bylinky: tymián, petrželka, máta, heřmánek, 
  • černý, zelený a oolong čaj,
  • kakao,
  • červené víno.
potravinové zdroje rutinu
Rutin se nachází také v hroznovém vínu a jablečných slupkách. Jablíčka jezte celá nebo si je krájejte na měsíčky, ale neloupejte je. Připravili byste se o cenné látky.

Tipy na recepty s vysokým obsahem rutinu

PŘIPRAVTE SI DOMA POHANKOVÉ MLÉKO: Potřebovat budete 0,5 litru světlé pohanky a stejné množství vody, 1 lžíci medu a sušenou vanilku. Pohanku namočte na noc do vody, aby změkla. Následující den ji rozmixujte a přeceďte přes plátýnko. Hotové (ne)mléko ochuťte medem a vanilkou a získáte na rutin velmi výživný nápoj.

Závěrečné shrnutí: Jezte denně zeleninu a ovoce a rutin vám scházet nebude

Rutin patří mezi rostlinné sloučeniny flavonoidy, které přinášejí cenné výhody i pro lidské zdraví:

  • posiluje cévy a zlepšuje krevní oběh,
  • antioxidační účinky a pomáhá likvidovat volné radikály,
  • posiluje činnost mozku,
  • snižuje riziko vzniku srdečních chorob, cukrovky a dalších.

Není přitom nutno užívat speciální doplňky stravy obsahující rutin, pokud vám je nedoporučí lékař. Bohatě stačí jídelníček bohatý na zeleninu a ovoce, případě pohanku.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

Monika Šaríková

Monika Šaríková

Když jsem před léty studovala historii a literaturu, nenapadlo by mě, že se nakonec budu živit psaním. Jednoznačně nejradši se věnuji psaní o zdravém životním stylu. Miluji dobré jídlo, ráda vařím, ujetá jsem zejména na českou a asijskou kuchyni, zbožňuji přírodu a pohyb. Mezi mé velké sportovní lásky patří zejména běh, kolo, turistika a jóga :)

Nenechte si ujít