Bezhladoveni.cz

Vitamin K2 a zdraví: Projevy nedostatku a nejlepší zdroje v potravinách

Vitamin K není tak známý jako vitaminy C nebo D. Ještě méně se ví, že existují dva typy: K1 a K2, které toho vlastně nemají ani moc společného. Vitamin K2 je nepostradatelný pro normální funkce srdce, cév, svalů a kostí. Liší se i jejich zdroje.

reklama

Lidské tělo si jej však samo tvoří jen v malém množství a o to důležitější je jeho doplňování prostřednictvím vhodné stravy. To se vzhledem k nedostatku potravin bohatých na vitamin K2 ukazuje jako problém a údajně až 90 % západní populace trpí jeho nedostatkem.

Co je vitamin K2

Společně s vitaminy A, D a E tvoří vitamin K kategorii vitaminů rozpustných v tucích a má dvě přirozeně se vyskytující formy: K1 (fylochinon) a K2 (menachinon) a jednu syntetickou formu K3 (menadion). 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Vitamin K: Proč je důležitý pro zdraví a hlavní zdroje

Menachinon a jeho hlavní formy

Také vitamin K2 má podtypy. Existuje jich několik a názvy všech začínají na písmena MK, po nichž následuje číslice. Jde například o podtypy MK-4, MK-7, MK-8, MK-9 a MK-10

Nejčastěji se zmiňují dva z nich:

  • K2-MK-4: jedná se o nejběžnější podtyp, má krátký řetězec a v malém množství jej umí vyrobit užitečné bakterie žijící ve střevech, má však kratší poločas rozpadu a z těla mizí už po 2 hodinách, 
  • K2-MK-7: podtyp s dlouhým řetězcem posilující kostní tkáň, preventivně působí proti vzniku osteoporózy, doporučován je zejména ženám v menopauze, má delší poločas rozpadu než varianta MK-4, v těle vydrží dva až tři dny, je tedy efektivnější.

Vitamin K2 je pro lidské tělo lépe stravitelný a využitelný a svým působením předčí formu K1. Tu sice obsahuje více běžně dostupných surovin, tělo však vstřeba pouze 10 % a zbytek vyloučí. Menachinon je vzácný a v západní stravě nedostatkový vitamin, který může mít vliv na vznik celé řady chronických nemocí.

vitamin K2 - zdroje
Vitamin K2 obsahují některé živočišné výrobky. Musí však jít o tradiční chov, kdy se zvířata pasou venku. Průmyslově zpracované potraviny žádný menachinon neobsahují.

Význam vitaminu K2 pro zdraví

Nejdůležitějším účinkem menachinonu na zdraví je mineralizace kostí na rozdíl od vitaminu K1, který primárně ovlivňuje srážlivost krve. K2 podporuje tvorbu bílkoviny osteocalcin, jež je důležitá pro začlenění vápníku do kostní tkáně, čímž se podílí na zvýšení hustoty a pevnosti kostí. 

  • je nezbytný pro udržení normálního stavu kostí,
  • snižuje riziko zlomenin, 
  • zmírňuje bolesti pohybového aparátu,
  • brání vzniku osteoporózy,
  • brání kalcifikaci (zvápenatění) cév,
  • zlepšuje prokrvení a funkce kardiovaskulárního systému,
  • předchází vzniku nemocí srdce a cév,
  • podporuje normální srážlivost krve,
  • pomáhá snižovat pocity únavy, malátnosti a vyčerpání,
  • přispívá ke zdraví zubů, vlasů a nehtů,
  • redukuje svalové křeče a záněty,
  • podporuje imunitní systém.

VÍTE, ŽE VITAMIN K2 PRAVDĚPODOBNĚ OBJEVIL ZUBAŘ? Na počátku 20. století zubař Weston Price studoval vztah mezi typem stravy a vznikem nemocí u národů po celém světě a při svém pátrání narazil na neznámé živiny, které nazval aktivátor X. Obsahovaly je jen  neprůmyslově vypěstované a neupravené potraviny a jejich konzumentům poskytovaly lepší ochranu před zubním kazem a dalšími nemocemi. Vědci předpokládají, že šlo o vitamin K2.

Doporučená denní dávka vitaminu K2

Optimální doporučená denní dávka není stanovena. Podle odborníků je vhodné přijímat 180 až 200 mcg denně v případě zdravé dospělé osoby. Reálně však lidé přijímají průměrně 10 % z tohoto množství. 

Doporučeno je užívat vitamin K2 v kombinaci s vitaminem D, který je rovněž nepostradatelný pro absorpci vápníku ze střev, mineralizaci kostí a využití vápníku. Spolu tvoří účinnou zbraň pro lepší zdraví kostí, zubů, plic, ledvin, kardiovaskulárního systému, silnější imunitu i nižší riziko vzniku respiračních onemocnění.

Pouze pro zajímavost doplňky vitaminu K2 jsou oficiálně doporučovány pro prevenci a léčbu osteoporózy v Japonsku už od roku 1995.

Nedostatek versus nadměrný příjem menachinonu

S ohledem na vzácnost výskytu vitaminu K2 ve standardní západní stravě je téměř nemožné přijímat nadměrné množství a předávkovat se. Za běžnou je naopak považována příliš nízká hladina menachinonu, která může způsobit anebo přispět ke vzniku chronických nemocí a neduhů:

Osoby, které by měly nejvíce dbát na doplňování vitaminu K2:

domácí kvašená zelenina
Menachinon se nachází v domácí kvašené zelenině.

Kde se vitamin K2 nachází

Je důležité nezaměňovat vitamin K2 za “obyčejný” vitamin K, respektive jeho formu K1, který se běžně vyskytuje v tmavé listové zelenině a také obilovinách. 
Menachinon však tak snadno přijmout nelze. Může za to především intenzivní zemědělství a geneticky upravená zelenina. Menší množství se nachází v živočišných výrobcích. Platí to však pouze u produktů získaných od zvířat krmených trávou.

Z tohoto důvodu se vitamin K2 nejčastěji užívá v podobě doplňků stravy.

Potraviny obsahující vysoké množství vitaminu K2:

  • natto: fermentované vařené sójové boby (tradiční japonský pokrm),
  • fermentované potraviny: kysané zelí,
  • živočišné tuky: máslo, sádlo, lůj, smetana,
  • některé typy sýrů: ementál, brie, gouda, množství je však nejisté.

Potraviny s vyšším obsahem vitaminu K2*:

Potravina Porce Obsah MK-4 Obsah MK-7
natto 100 g 950 µg
ementál  100 g 20 až 65 µg
kvašené zelí 100 g 0,2 µg
žloutek 100 g 30 µg
měkký sýr 100 g 3,7 µg 1 µg
kuřecí maso 100 g 10 µg

*Data jsou orientační. Obsah vitaminu K2 se liší dle výrobce i způsobů zpracování a výroby.

Závěrečné shrnutí: Vitamin K2 je důležitý pro zdravé kosti, cévy i srdce

Pokud jste dosud o vitaminu K2 a jeho významu pro zdraví neměli tušení, zapamatujte si především:

  • je důležitý pro zdravé, husté a silné kosti,
  • snižuje riziko vzniku osteoporózy,
  • podporuje zdraví srdce a cév a snižuje riziko kardiovaskulárních chorob,
  • přispívá k lepšímu stavu zubů, vlasů i nehtů,
  • může pomoci v boji proti celé řadě chronických nemocí a údajně i rakovině.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Monika Šaríková

Když jsem před léty studovala historii a literaturu, nenapadlo by mě, že se nakonec budu živit psaním. Jednoznačně nejradši se věnuji psaní o zdravém životním stylu. Miluji dobré jídlo, ráda vařím, ujetá jsem zejména na českou a asijskou kuchyni, zbožňuji přírodu a pohyb. Mezi mé velké sportovní lásky patří zejména běh, kolo, turistika a jóga :)

Nenechte si ujít

reklama
reklama