BezHladovění.cz

Nová zjištění o cholesterolu: Existuje vůbec hodný a zlý?

Cholesterol je důležitý tuk cirkulující v naší krvi. Tělo ho využívá k výstavbě buněk, syntéze hormonů i vitaminů. Proč je vysoká hladina cholesterolu nebezpečná a jak ji poznat?

Patří k tukům nerozpustným v krvi. Produkují ho játra. Spojuje se s nosiči – tzv. lipoproteiny složenými z tuků a bílkovin. Ty jej přenášejí krevním řečištěm do celého těla.

Proč je pro tělo nezbytný?

Navzdory negativní publicitě jde o životně důležitou látku v našem těle. Podle serveru Healthline.com má 3 hlavní funkce:

  1. Jde o stavební kámen všech lidských tkání a buněk.
  2. Pomáhá produkci pohlavních hormonů.
  3. Podporuje tvorbu žluči.

„Dobrý“ versus „zlý“ cholesterol

Existují dva základní typy nesené 2 různými druhy lipoproteinů.

  • Lipoproteiny s nízkou hustotou (LDL) dříve platily za „zlý“ cholesterol. Mohou se usazovat na stěnách cév a způsobit závažné srdečně-cévní komplikace.
  • Oproti tomu lipoproteiny s vysokou hustotou (HDL) platí za dobrý cholesterol. Odnáší totiž tuky zpět do jater, která je zpracovávají.

Proč byl LDL dříve označovaný za špatný?

LDL nebo také non HDL cholesterol s nízkou hustotou dříve lékaři označili za špatný, protože ho považovali za jednu z hlavních příčin kornatění tepen. Podle American Heart Association podporuje tvorbu nánosů, plaků na vnitřní stěně tepen. To může vést k:

  • Zúžení cév, omezení toku krve a roznášení kyslíku do tkání.
  • Tvorbě nebezpečných krevních sraženin. Pokud se uvolní, mohou úplně zastavit tok srdce do důležitých orgánů, a způsobit tak mozkovou mrtvici nebo srdeční infarkt.

„Ukázalo se, že LDL ale není tak špatný, jak jsme původně mysleli,“ říká dětský endokrinolog Robert Lustig z univerzity v San Franciscu. Z technického hlediska však skutečně podporuje tvorbu plaků v cévách. Proto se některé léky – především tzv. statiny – zaměřují na snížení LDL v krvi.

British Medical Journal boří hypotézy o zlém cholesterolu

Výsledky studie zveřejněné v British Medical Journal ale hypotézu o LDL jakožto příčině kardiovaskulárních potíží zpochybňují. Výzkumný tým – složený z odborníků ze 7 různých zemí –vyhodnotil údaje shromážděné z 19 studií na celkem 68 094 starších dospělých. Cílem bylo ověřit, zda se vysoký LDL cholesterol pojí s vyšším rizikem úmrtí u starších dospělých.

Tato hypotéza se však nepotvrdila – 80 % respondentů s vysokým LDL zemřelo z jiných příčin než kvůli hladině tuků v krvi. Naopak problémy však měli lidé s nízkou hladinou LDL. Ti měli nejvyšší úmrtnost v souvislosti s kardiovaskulárními onemocněními, což je hlavní příčina úmrtí u mužů i žen v USA.

„Nová zjištění vycházejí přesně opačně, než zněla dosavadní hypotéza o zlém LDL cholesterolu,“ shodli se vědci.

Proč platí HDL za hodný?

HDL cholesterol s vysokou hustotou cévy „čistí“ – odnáší totiž potenciálně zlý cholesterol zpět do jater. Chrání tak před mrtvicí i infarktem.

Správné hodnoty cholesterolu podle nových zjištění

Dělení na „zlý“ a „hodný“ tak nové poznatky vyvracejí. Lékaři se teď zaměřují hlavně na celkovou hladinu. Důležité jsou také hodnoty triglyceridů – dalšího druhu tuku v krvi, který může být potenciálně nebezpečný.

V mmol/l Normální hodnota Bezpečná hodnota Zvýšené riziko Vysoké riziko
Celkový cholesterol pod 5,0 3,9–5,2 5,2–6,2 nad 6,2
Triglyceridy pod 1,7 pod 1,95 1,95–4

Měření cholesterolu

meření cholesterolu

Vysoký cholesterol nebolí a většinou nemívá ani žádné specifické příznaky. Proto nezanedbávejte prevenci a vyrazte k lékaři aspoň jednou do roka na preventivní prohlídku. Podle věku a rizikových faktorů určí schéma vašich kontrol tak, abyste měli cholesterol pod kontrolou.

TIP: Chcete znát své hodnoty hned? Udělejte si jednoduchý domácí test.

Jak snížit cholesterol bez léků?

Na internetu najdete spoustu tipů. Všechny se shodují v tom, že hlavním krokem je úprava stravy.

Mayo Clinic radí:

    1. Snížit nasycené tuky – především z červeného masa, uzenin a plnotučných mléčných výrobků.
    2. Omezit trans-tuky – tzv. částečně ztužené tuky obsahují například některé druhy trvanlivého pečiva a sušenek, margarínů atd.
    3. Zvýšit příjem rozpustné vlákniny – třeba z ovesných vloček, kapusty, hrušek nebo jablek.
    4. Vyzkoušet syrovátkový protein do vaření i pečení – snižuje hladinu LDL.
    5. Omezit alkohol na 1 skleničku denně.
    6. Vynechat sladké nápoje.

Čekají vás i nezbytné režimové změny:

  • Zdravý spánek
  • Dostatek čisté vody nebo zeleného čaje
  • Aspoň 30 minut pohybu denně (2,5 hodiny týdně)
  • Co nejméně stresu

TIP: Poznejte další tipy Mayo Clinic, Medlineplus a dalších světových odborníků.

Diskutujte s námi

Jaké máte nároky na užívání statinů? Co kokosový olej – pomáhá, nebo škodí? Které přírodní přípravky opravdu pomáhají?

Tyto a další otázky už řešíme v diskuzi na Facebooku. Přidejte se k nám. Víc hlav víc ví.

Nová zjištění o cholesterolu: Existuje vůbec hodný a zlý?
4.4 (88.89%) 27 hlasů

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.