BezHladovění.cz

Kysané zelí jako elixír zdraví

Střežíte-li si své zdraví jako oko v hlavě a na zdravý životní styl už nedáte dopustit? Měli byste vědět o neuvěřitelných vlastnostech této velmi známé zeleniny.

Již naši dávní předkové znali blahodárné účinky této byliny, proto bylo už dříve zelí označované za lék chudých.

Zelí máme na trhu více druhů, v našich krajích je nejhojnější hlávkové zelí, které můžeme najít v bílé a červené odrůdě, dále pak zelí čínské a pekingské.

Pokud se zelí nakrájí na drobné části a nechá se zkvasit bakteriemi mléčného kvašení, můžeme si všimnout charakteristické chuti a vůně.

Důvodem je kyselina mléčná, které vznikla právě kvašením přítomných cukrů. Kysané zelí je darem našeho kraje, a proto je tradiční součástí oblíbeného českého pokrmu vepřo-knedlo-zelo.

Dnes se zelí při přípravě pokrmů nevyužívá tak hojně jak tomu bylo v minulosti u našich babiček, proto bychom si měli uvědomit pár základních faktů a pokusit se tento fakt zvrátit.

Hodnotný proces kvašení

Zelí je doporučováno jíst buď syrové, nebo ještě lépe, v kysané podobě.

Kysané zelí má totiž na rozdíl od čerstvého až dvakrát větší biologickou a nutriční hodnotu a proto i daleko intenzivnější účinky na naše zdraví.

Díky procesu kvašení se pozitivní vlastnosti tohoto zázraku stupňují, měli bychom tedy rozhodně přemýšlet o jeho opětovném zařazení do našich jídelníčků.

V čem spočívá jeho prospěšnost?

Zelí je zelenina, která je především bohatá na vitamíny, minerály a stopové prvky.

Mezi nejdůležitějšími zástupci bychom měli jmenovat vitamín C. Jeho hladina je procesem kvašení mnohonásobně zvýšena a je nezbytný pro posilování imunity a detoxikaci organismu. Proto bychom měli kysané zelí zařadit do svých jídelníčků hlavně v podzimním a zimním období.

Zelí dále obsahuje vitamíny skupiny B jako je betakaroten, vitamín B12, který příznivě ovlivňuje naši psychiku a pomáhá nám v boji proti stresu, niacin podporující metabolismus.

Dále obsahuje inositol, který se podílí na látkové přeměně cholesterolu a lipidů a také pomáhá posilovat svalovou a mozkovou činnost.

Dalším významným zástupcem z řad vitamínů je vitamín E a provitamin A, které hrají v našem těle nezbytnou roli antioxidantů, bojujících proti všudypřítomnému oxidačnímu stresu.

Zelí je také významným zdrojem vzácného vitamínu K, který pomáhá například v hojení ran.

Minerální bomba

Zelí obsahuje i neméně důležité minerální látky jako je draslík, železo hodnotné pro krvetvorbu, vápník na obnovu kostí, či zinek a selen, posilující kvalitu pleti, vlasů a nehtů.

Dále v něm můžeme najít i kyselinu listovou, která je velmi potřebná zejména pro těhotné a kojící ženy, nebo značné množství vlákniny.

Ta pomáhá vylučování škodlivých látek z našeho organismu a podporující hubnutí.

Podporuje trávení

Procesem mléčného kvašení vzniká v zelí také množství mikroorganismů podporujících činnost „dobrých“ bakterií. Zlepšuje se tak naše zažívání a celkové vstřebávání důležitých živin.

Mnoho lidí také doporučuje pití čerstvé zelné šťávy, která je zásaditá a napomáhá tak hojení žaludečních či dvanácterníkových vředů.

Prevence je důležitá

Zelí se v dnešní době vydává také za nejlepší prevenci proti různým druhům rakovinového bujení.

Mohou za to kromě vysokých antioxidačních účinků látky zvané isothiokyanáty, které působí proti vzniku karcinogenů a umožňují jejich daleko rychlejší vylučování z buněk.

Jedná se zejména o předcházení rakoviny prsu, prostaty, močového měchýře či jater a u nás nejzávažnějšího druhu – rakoviny tlustého střeva.

Červené a bílé zelí navíc obsahuje látky zvané anthocyaniny, které patří mezi fytonutrienty a u nichž jsou rovněž známy užitečné ochranné vlastnosti.

Vyhněte se tepelné úpravě

Nezapomínejte ovšem, že jakýmkoli tepelným procesem se významné látky ze zelí vylučují a to až o polovinu.

Nejvhodnější je tedy zařadit zelí jako součást salátů, nebo syrových příloh. Ty z nás, kteří navíc hubneme, potěší zajisté i nízká energetická hodnota a mírné projímavé účinky.

Nejlepší volbou bude samozřejmě vypěstovat si zelí doma, ale nezoufejte – dnes už i v obchodech narazíte na zelí dobré kvality a výborné chuti.

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama