Bezhladoveni.cz

Redukční dieta

Jedná se o dietu cílenou na různě velký váhový úbytek. Redukčních diet existuje celá řada, od těch vedoucích k rychlé redukci hmotnosti, k těm vedoucím k pomalejší redukci a k zachování získané hmotnosti.

reklama

Snahou je zachovat optimální poměr veškerých živin. V začátcích je vhodnější vypočítat aktuální reálný příjem energie a tuto dávku snížit asi o 1500-2000 kJ. S dalším poklesem příjmu se čeká až do následné stagnace hubnutí.

Redukční dieta je běžně užívá k léčbě jedinců s obezitou a je lepší ji konzultovat s odborníkem přes výživu.

Podstata redukční diety

  • Energie – adekvátní snížení přijaté energie.
  • Bílkoviny – 0,8-1,1 g na 1 kg ideální hmotnosti jedince, tvoří 25 % z celkové denní energie, důležitý je příjem kvalitních plnohodnotných bílkovin z masa, luštěnin, mléčných výrobků. Vybíráme potraviny netučné, maso bez viditelného tuku, nízkotučné varianty výrobků,…
  • Jezte pravidelně, 5–6x denně po menších porcích.
  • Tuky – 25-30 % celkové denní energie, podstatné jejich optimální složení, zařazování rostlinných tuků a olejů na úkor živočišných tuků (máslo, sádlo).
  • Vláknina – důležitá nestravitelná složka stravy, nalezneme ji v zelenině, ovoci, luštěninách, celozrnných výrobcích, vláknina snižuje vstřebávání sacharidů, příznivě ovlivňuje metabolismus tuků a cholesterolu, navozuje pocit sytosti, působí proti zácpě,…
  • Zeleniny a ovoce není nikdy dost. Měli bychom konzumovat 2-3 porce ovoce a zeleniny denně, v přepočtu na hmotnost  alespoň 500 g. Ovoce by vám v této dietě mělo sloužit spíše jako zákusek.
  • Před světlým pečivem dávejte přednost celozrnnému, aby vám tolik nestoupala hladina cukru v krvi.
  • Vhodný příjem tekutin je 2-2,5 l denně. Nízkoenergetické či zcela neenergetické nápoje. Alkohol je lepší po dobu diety vyloučit nebo rozhodně omezit.
  • Vyvarujte se jednoduchým cukrům v sladkostech a dezertech.
  • Pohyb je poslední, ale rozhodně ne zanedbatelnou součástí redukční diety.

Povolené a zakázané potraviny

Povolené potraviny

  • Maso: libové druhy
  • Ovoce
  • Zelenina
  • Luštěniny
  • Mléko a mléčné výrobky: nízkotučné, polotučné, odtučněné
  • Celozrnné pečivo
  • Tuky: preferovat rostlinné oleje
  • Nízkoenergetické/neenergetické nápoje

Zakázané potraviny

  • Jednoduché sacharidy: sladkosti všeho druhu
  • Masa: s vysokým obsahem tuku
  • Uzeniny
  • Vejce: omezeně
  • Smažená  a tučná jídla
  • Alkohol
  • Vysoceenergetické nápoje

Jídelníček podle redukční diety

Jídelníček pro dietu na 5040 kJ

Snídaně: celozrnný chléb (60 g), sýr Eidam (50 g), hlávkový salát

Přesnídávka: ovoce (100-150 g)

Oběd: libové hovězí (90 g), olej (5 g), rýže (90 g), zelenina (200-250 g)

Svačina: zelenina (150-200 g)

Večeře: tuňák ve vlastní šťávě (75 g), těstoviny (90 g), zelenina (250 g)

Večeře II: ovoce (100 g)

Recept – Těstovinový salát s tuňákem a ředkvičkami

Velmi záleží na energetickém nastavení diety

Suroviny:

  • salátová okurka ½ ks
  • červená a žlutá paprikami
  • kuskus 90 g
  • balkánský sýr 60 g
  • panenský oliv. olej 3 lžíce
  • černé olivy 2 lžíce
  • rukola hrst
  • bazalka několik lístků

Postup přípravy:

  1. Kuskus zalijte vroucí vodou nebo vývarem a nechte nabobtnat.
  2. Po zchladnutí k němu přidejte na kostičky pokrájené papriky, okurku, balkánský sýr, rukolu, olej a na půlky překrojené olivy.

Zkušenosti s redukční dietou

Pište si co jste snědli, kdy a jaké jste u toho měli pocity (např. chuť, hlad, naštvanost…), retrospektivně si začnete lépe uvědomovat jaké dietní chyby děláte a třeba si na to z velké části přijdete sami.

Na povrch se dostávají mylné interpretace této diety. Například nejíst po 17. nebo 18. hodině, což je naprostý nesmysl pokud nechodíme 2 hodiny na to spát.

Správně korigovaná dieta vede ke zdravému úbytku váhy, maximálně 1 kg za týden a kila se nevrací zpět.

Výhody a nevýhody redukční diety

Výhody

  • Odborníky uznávaná forma léčby obezity i nadváhy. Avšak bezpodmínečně nutná konzultace lékaře nebo nutričního terapeuta/specialisty.
  • Je nastavená tak, aby se hublo zdravě a tělo mělo dostatečný poměr všech živin.
  • S redukční dietou můžeme čas od času hřešit.

Nevýhody

  • Tendence laiků experimentovat s redukční dietou končí jojo efektem.
  • V dnešní době je obezita klasifikována jako choroba, s níž jsou spojena mnohá zdravotní rizika.
  • Mnoho verzí redukčních diet, které se šíří internetem, jsou nastaveny pro nemocniční pacienty s vysokým stupněm obezity a pro jedince s nadváhou jsou tedy naprosto nevhodné.

Věděli jste, že…

Redukční dietu v různých formách laických i pod dohledem odborníků aplikuje celá řada celebrit. Na tuto stravu nedá dopustit Vondráčková ani Pilarová.

 

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Nenechte si ujít

reklama

Už jste ochutnali Zdravou jednohubku?

Každý všední den jeden tip pro lepší zdraví a snadnější hubnutí ve vaší emailové schránce.

Dejte si Zdravou jednohubku spolu s dalšími 4 562 čtenáři.

Varování: Po požití Zdravé jednohubky můžete být chytřejší a zdravější. Když vám přestane chutnat, můžete se kdykoli odhlásit.

reklama
Pošlete článek přátelům