BezHladovění.cz

Redukční dieta

Jedná se o dietu cílenou na různě velký váhový úbytek. Redukčních diet existuje celá řada, od těch vedoucích k rychlé redukci hmotnosti, k těm vedoucím k pomalejší redukci a k zachování získané hmotnosti.

Snahou je zachovat optimální poměr veškerých živin. V začátcích je vhodnější vypočítat aktuální reálný příjem energie a tuto dávku snížit asi o 1500-2000 kJ. S dalším poklesem příjmu se čeká až do následné stagnace hubnutí.

Redukční dieta je běžně užívá k léčbě jedinců s obezitou a je lepší ji konzultovat s odborníkem přes výživu.

Podstata redukční diety

  • Energie – adekvátní snížení přijaté energie.
  • Bílkoviny – 0,8-1,1 g na 1 kg ideální hmotnosti jedince, tvoří 25 % z celkové denní energie, důležitý je příjem kvalitních plnohodnotných bílkovin z masa, luštěnin, mléčných výrobků. Vybíráme potraviny netučné, maso bez viditelného tuku, nízkotučné varianty výrobků,…
  • Jezte pravidelně, 5–6x denně po menších porcích.
  • Tuky – 25-30 % celkové denní energie, podstatné jejich optimální složení, zařazování rostlinných tuků a olejů na úkor živočišných tuků (máslo, sádlo).
  • Vláknina – důležitá nestravitelná složka stravy, nalezneme ji v zelenině, ovoci, luštěninách, celozrnných výrobcích, vláknina snižuje vstřebávání sacharidů, příznivě ovlivňuje metabolismus tuků a cholesterolu, navozuje pocit sytosti, působí proti zácpě,…
  • Zeleniny a ovoce není nikdy dost. Měli bychom konzumovat 2-3 porce ovoce a zeleniny denně, v přepočtu na hmotnost  alespoň 500 g. Ovoce by vám v této dietě mělo sloužit spíše jako zákusek.
  • Před světlým pečivem dávejte přednost celozrnnému, aby vám tolik nestoupala hladina cukru v krvi.
  • Vhodný příjem tekutin je 2-2,5 l denně. Nízkoenergetické či zcela neenergetické nápoje. Alkohol je lepší po dobu diety vyloučit nebo rozhodně omezit.
  • Vyvarujte se jednoduchým cukrům v sladkostech a dezertech.
  • Pohyb je poslední, ale rozhodně ne zanedbatelnou součástí redukční diety.

Povolené a zakázané potraviny

Povolené potraviny

  • Maso: libové druhy
  • Ovoce
  • Zelenina
  • Luštěniny
  • Mléko a mléčné výrobky: nízkotučné, polotučné, odtučněné
  • Celozrnné pečivo
  • Tuky: preferovat rostlinné oleje
  • Nízkoenergetické/neenergetické nápoje

Zakázané potraviny

  • Jednoduché sacharidy: sladkosti všeho druhu
  • Masa: s vysokým obsahem tuku
  • Uzeniny
  • Vejce: omezeně
  • Smažená  a tučná jídla
  • Alkohol
  • Vysoceenergetické nápoje

Jídelníček podle redukční diety

Jídelníček pro dietu na 5040 kJ

Snídaně: celozrnný chléb (60 g), sýr Eidam (50 g), hlávkový salát

Přesnídávka: ovoce (100-150 g)

Oběd: libové hovězí (90 g), olej (5 g), rýže (90 g), zelenina (200-250 g)

Svačina: zelenina (150-200 g)

Večeře: tuňák ve vlastní šťávě (75 g), těstoviny (90 g), zelenina (250 g)

Večeře II: ovoce (100 g)

Recept – Těstovinový salát s tuňákem a ředkvičkami

Velmi záleží na energetickém nastavení diety

Suroviny:

  • salátová okurka ½ ks
  • červená a žlutá paprikami
  • kuskus 90 g
  • balkánský sýr 60 g
  • panenský oliv. olej 3 lžíce
  • černé olivy 2 lžíce
  • rukola hrst
  • bazalka několik lístků

Postup přípravy:

  1. Kuskus zalijte vroucí vodou nebo vývarem a nechte nabobtnat.
  2. Po zchladnutí k němu přidejte na kostičky pokrájené papriky, okurku, balkánský sýr, rukolu, olej a na půlky překrojené olivy.

Zkušenosti s redukční dietou

Pište si co jste snědli, kdy a jaké jste u toho měli pocity (např. chuť, hlad, naštvanost…), retrospektivně si začnete lépe uvědomovat jaké dietní chyby děláte a třeba si na to z velké části přijdete sami.

Na povrch se dostávají mylné interpretace této diety. Například nejíst po 17. nebo 18. hodině, což je naprostý nesmysl pokud nechodíme 2 hodiny na to spát.

Správně korigovaná dieta vede ke zdravému úbytku váhy, maximálně 1 kg za týden a kila se nevrací zpět.

Výhody a nevýhody redukční diety

Výhody

  • Odborníky uznávaná forma léčby obezity i nadváhy. Avšak bezpodmínečně nutná konzultace lékaře nebo nutričního terapeuta/specialisty.
  • Je nastavená tak, aby se hublo zdravě a tělo mělo dostatečný poměr všech živin.
  • S redukční dietou můžeme čas od času hřešit.

Nevýhody

  • Tendence laiků experimentovat s redukční dietou končí jojo efektem.
  • V dnešní době je obezita klasifikována jako choroba, s níž jsou spojena mnohá zdravotní rizika.
  • Mnoho verzí redukčních diet, které se šíří internetem, jsou nastaveny pro nemocniční pacienty s vysokým stupněm obezity a pro jedince s nadváhou jsou tedy naprosto nevhodné.

Věděli jste, že…

Redukční dietu v různých formách laických i pod dohledem odborníků aplikuje celá řada celebrit. Na tuto stravu nedá dopustit Vondráčková ani Pilarová.

 

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

reklama