BezHladovění.cz

Zhubněte s chřestem

Chřest obecný patří do čeledi chřestovité, latinský název je Asparagus officinalis.

Byl znám již Řeky, starými Egypťany i Římany. Přibližně v období středověku se jeho pěstování přesunulo i do oblasti střední Evropy.

Z chřestu se konzumují ony jedlé houževnaté výhonky, které můžeme koupit bělené nebo nevybělené (zelené).

Zbytek rostliny (nať, oddenky či listy) se využívají v lékařství při léčbě močových nebo ledvinovým onemocnění.

Zelený chřest je nutričně hodnotnější.

Chřest se rozlišuje podle jeho barvy na chřest bílý, chřest fialový – výhonek je bílý a hlavička růžová až nafialovělá, chřest zelený a chřest fialovozelený.

Chřest oplývá řadou vitaminů, i stopových prvků.

Ze stopových prvků obsahuje především jód, chrom, křemík, mangan a zinek, z vitaminů thiamin (B1), riboflavin (B2) a vitamin A. Zanedbatelný není ani obsah flavonoidů, které mají antioxidační účinky.

Název chřestu je odvozen od jedné z aminokyselin, konkrétně aminokyseliny asparagin.

Asparagin má příznivý efekt na imunitní systém a stejně tak i krevní oběh. Dále má chřest diuretické účinky, tzn., odvodňuje a tím pročišťuje naše ledviny.

Chřest je lehce stravitelný a v těle působí především zásadotvorně až mírně kysele. Ve vařené podobě je dokonce vhodný pro zpestření šetřících diet, která se obvykle indikuje u nejrůznějších onemocnění trávicího traktu (např. při žaludeční dyspepsii, zánětech žaludku a vředových chorobách).

Pro nastartování hubnutí je velmi důležité, aby mělo naše tělo dostatečný a vyvážený příjem všech živin. Zvýšit příjem zeleniny, ovoce, omezit tučné mastné výrobky, z tepelné úpravy pokrmů vybírat z vaření, dušení, pečení, tedy omezit méně hodnotná smažená jídla s vysokou energetickou hodnotou.

Chřest pročišťuje náš organismus, jakožto zelenina plná vitaminů a minerálních látek pomáhá k správnému fungování těla. Je zdrojem vlákniny, která zvyšuje pocit sytosti. Lze jej zakombinovat jako přílohu k hlavním jídlům i do salátů, či polévek. Právě nyní je jeho sezóna a je všude k dostání.

Příprava chřestu je velmi snadná, ale pokud nechcete v kuchyni experimentovat dříve, než jej ochutnáte, zajděte si na chutnou chřestovou polévku do restaurace, určitě nebudete zklamáni.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Tereza Pechová

Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

Share via
Send this to a friend