reklama
eshop-tycinky-red-berries-0419-cz-1557125591.jpg
BezHladovění.cz

Zhubněte s chřestem

Chřest obecný patří do čeledi chřestovité, latinský název je Asparagus officinalis.

Byl znám již Řeky, starými Egypťany i Římany. Přibližně v období středověku se jeho pěstování přesunulo i do oblasti střední Evropy.

Z chřestu se konzumují ony jedlé houževnaté výhonky, které můžeme koupit bělené nebo nevybělené (zelené).

Zbytek rostliny (nať, oddenky či listy) se využívají v lékařství při léčbě močových nebo ledvinovým onemocnění.

Zelený chřest je nutričně hodnotnější.

Chřest se rozlišuje podle jeho barvy na chřest bílý, chřest fialový – výhonek je bílý a hlavička růžová až nafialovělá, chřest zelený a chřest fialovozelený.

Chřest oplývá řadou vitaminů, i stopových prvků.

Ze stopových prvků obsahuje především jód, chrom, křemík, mangan a zinek, z vitaminů thiamin (B1), riboflavin (B2) a vitamin A. Zanedbatelný není ani obsah flavonoidů, které mají antioxidační účinky.

Název chřestu je odvozen od jedné z aminokyselin, konkrétně aminokyseliny asparagin.

Asparagin má příznivý efekt na imunitní systém a stejně tak i krevní oběh. Dále má chřest diuretické účinky, tzn., odvodňuje a tím pročišťuje naše ledviny.

Chřest je lehce stravitelný a v těle působí především zásadotvorně až mírně kysele. Ve vařené podobě je dokonce vhodný pro zpestření šetřících diet, která se obvykle indikuje u nejrůznějších onemocnění trávicího traktu (např. při žaludeční dyspepsii, zánětech žaludku a vředových chorobách).

Pro nastartování hubnutí je velmi důležité, aby mělo naše tělo dostatečný a vyvážený příjem všech živin. Zvýšit příjem zeleniny, ovoce, omezit tučné mastné výrobky, z tepelné úpravy pokrmů vybírat z vaření, dušení, pečení, tedy omezit méně hodnotná smažená jídla s vysokou energetickou hodnotou.

Chřest pročišťuje náš organismus, jakožto zelenina plná vitaminů a minerálních látek pomáhá k správnému fungování těla. Je zdrojem vlákniny, která zvyšuje pocit sytosti. Lze jej zakombinovat jako přílohu k hlavním jídlům i do salátů, či polévek. Právě nyní je jeho sezóna a je všude k dostání.

Příprava chřestu je velmi snadná, ale pokud nechcete v kuchyni experimentovat dříve, než jej ochutnáte, zajděte si na chutnou chřestovou polévku do restaurace, určitě nebudete zklamáni.

Ing. Tereza Pechová

Ing. Tereza Pechová

Vždy jsem tíhla k dobrému jídlu a trávení času v přírodě při nejrůznějších sportovních aktivitách. Právě zájem o zdravý životní styl a zjištění, na kolik je naše zdraví ovlivněno tím co jíme, mě přivedlo k absolvování oboru Nutriční terapie.

reklama