BezHladovění.cz

Co k rychlému obědu přes léto? Dietní recepty nejen na cesty

Ať už jste doma, nebo na cestách, oběd by měl tvořit zhruba 25 % denního energetického příjmu. Ani v létě jej proto nevynechávejte, jen mírně odlehčete.

Teplé jídlo je mýtus, oběd ale nevynechávejte

Nemáte v horkých dnech na teplé jídlo ani pomyšlení? O stání u sporáku ani nemluvě? Nevadí – dobré rady našich babiček o „aspoň jednom teplém jídle za den“ hoďte za hlavu. Pokud sníte všechny denní porce studené, nic se nestane. Naopak. Čím více čerstvých potravin zařadíte, tím víc tělu odlehčíte.

Při hubnutí raději nevynechávejte polední jídlo s tím, že je příliš horko. O to více toho pak sníte večer. Což je kalorický příjem s největší tendencí k ukládání do tukových zásob. Alespoň lehké dietní jídlo k obědu proto určitě zařaďte.

Jezte „sezónně a lokálně“, radí odborníci

Co to znamená? Zahrňte do jídelníčku maximum potravin, které mají právě v dané oblasti sezónu. Tělo z nich využije nejvíc živin a navíc také dobře chutnají. Jedete-li do Mexika, vyzkoušejte fazole na tisíc způsobů, u moře zase ochutnejte co nejvíce ryb a mořských plodů.

Jak na hubnutí přes léto

Nemáte v horku hlad a máte pocit, že zhubnete bez námahy? Pozor. V létě lidé přibírají podobně jako na Vánoce – průměrně 3 až 4 kila. Důvodem je méně pohybu a celkově odpočinkový režim. Proto odlehčete i jídelníček – uberte z klasických příloh a nahraďte je čerstvou zeleninou.

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.


Bílkoviny neubírejte

Z masa upřednostněte drůbež a ryby, sem tam ozvláštněte jídelníček libovým vepřovým nebo hovězím masem. Nezapomínejte ani na sýry, jogurty a jogurtové dresinky či luštěniny a výrobky z nich (tofu, tempeh – i ty jsou cenným zdrojem bílkovin.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Seznam 100+ nejlepších zdrojů bílkovin v potravinách

Proč si vozit jídlo s sebou?

  • Ušetříte peníze i čas, protože nemusíte nikde stavět.
  • Víte, co jíte.
  • Produkujete méně odpadu než při nákupu hotovek či fast-foodových jídel.

Co uvařit k rychlému obědu nejen na cesty

Do krabičky se hodí skoro cokoli. Naši favoriti na dietní recepty na oběd na cesty, který skvěle chutná i za studena a nepodléhá zkáze:

Saláty a luštěniny

Těstovinový salát s brokolicí a kuřecím masem

Díky tomuto salátu na cestách nikdo po řízku ani nevzdychne. Uvařte některé z krátkých těstovin (třeba penne nebo fusilli, cca 200 g pro 4 osoby) a celou brokolici, zprudka opečte 2 kuřecí prsa pokrájená na nudličky s trochou pepře. Pak vše smíchejte a přidejte dresink ze zakysané smetany, stroužku česneku a citronové šťávy.

TIP: Přidejte trochu kukuřice nebo žampionů z plechovky.

Kuskusový salát se sušenými rajčaty, zázvorem a římským kmínem

Osvěžující salát, hotový za pár minut. Uvařte (pro 4 osoby) 500 g kuskusu podle návodu. K němu si na pánvi opečte na troše oleje pokrájená sušená rajčata (cca 160 g), trochu římského kmínu, asi 20 g čerstvého zázvoru na drobounké nudličky a 50 g nadrobno nakrájené cibule. Pak už stačí jen smíchat a sníst buď hned, nebo kdekoli na cestách.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Nejlepší recepty z kuskusu: 5 tipů na sladké i slané rychlovky

Cizrna po indicku s čočkou a rajčaty

Luštěniny jsou ideální zdroj dobře stravitelných bílkovin. Navíc skvěle chutnají i po vychladnutí a v krabičce krátkodobě snesou i vyšší teploty. Inspirujte se našimi tipy na přípravu cizrny.

Placky a placičky

Květákové placičky se žampiony

Kdo se ofrňuje nad květákem, nezná recept na květákové placičky! Květák uvaříme doměkka a vychladlý nasekáme nadrobno. Smícháme asi s 5 žampiony, vejcem a moukou, trochou strouhanky a soli. Tvarujeme a opékáme placičky. Ideální teplá i studená pochoutka jen tak do ruky, přikusovat můžete čerstvou papriku nebo rajčata.

Cuketové placičky

Nastrouhejte 2 cukety, nechte vypotit, ochuťte pepřem, česnekem, sušenou majoránkou, oreganem, celerem. Těsto dobře zahustí jakákoli mouka, třeba rýžová. Tvarujte cuketové placičky a pečte cca 20 minut. Skvěle chutnají ještě teplé i studené.

Bramborové placky

Klasické smažené bramboráky moc nepatří do zdravé stravy. Tyhle bramborové placky vám naopak pochválí každý odborník na výživu. Připravíte je z brambor, špenátu, koriandru, lahůdkového droždí, lněných semínek a cizrnové mouky. Podávejte jen tak nebo s kouskem čerstvé zeleniny – například okurky či rajčete. Výborně chutnají také s rostlinnými dipy, například guacamole. Tomu však nesvědčí delší pobyt v batohu či rozpáleném autě.

Pečené

Závin z listového těsta s cuketou a mozzarellou

Po tomto závinu neztloustnete, a stejně se po něm jen zapráší – a to za tepla i studena. Pro 4 lidi si připravte 2 cukety pokrájené na kolečka, 500g balení listového těsta, 200g bochánek mozzarelly, 6 nakrájených cherry rajčátek, lžičku bazalkového pesta a trochu bazalky. Cuketová kolečka opečte na pánvi. Z těsta vyválejte 2 obdélníky jako štrúdl, pomažte pestem, pokryjte cuketou, pokrájenou mozzarellou, cherry rajčátky a bazalkou a zakápněte olivovým olejem. Pečte cca 20 minut na 200 stupňů.

Cuketový koláč s tofu

Listové těsto, tofu, cuketa, cibule a bylinky. Nic víc na tenhle báječný cuketový koláč nepotřebujete. Vychutnáte si ho ještě teplý i za studena.

Sendviče

Celozrnné sendviče s drůbeží šunkou a cherry rajčátky

Tradiční sendvič venku chutná nejlépe. Dát si do něj můžete téměř cokoli. My doporučujeme pomazat žervé a přidat drůbeží šunku, listový salátek a cherry rajčátka. Gurmáni přidají pro chuť  ještě plátek prosciutta nebo vajíčka vařeného natvrdo.

TIP: Sendviče můžete připravit i na sladko. Skvěle chutnají s oříškovým máslem, jablky, banány či jiným ovocem. Naším tipem je mandlové máslo s jahodami.

Tipy na ještě rychlejší oběd na cesty

Nestíháte vařit, ale nechcete jíst v restauraci? Vyřešte otázku co uvařit k obědu nejrychlejší možnou cestou:

  • Celozrnné krekry s luštěninovou nebo jinou kvalitní paštikou
  • Rybí konzerva s kouskem celozrnného pečiva, zelenina
  • Sušené maso, zelenina, plátek celozrnného chleba
  • Proteinový nápoj, banán, hrst semínek nebo ořechů
  • Celozrnná tortilla s arašídovým máslem, banánem a skořicí
  • Celozrnná tortilla, sterilované fazole, plátky sýra
  •  Tortilla chipsy, plechovka fazolí, jerky, avokádo

Rychlejší už to být nemůže 🙂

PŘEČTĚTE SI TAKÉ
Ukázkový jídelníček na cesty

Máte svůj tip na zdravý oběd na cesty? Napište nám třeba na Facebooku.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Share via
Send this to a friend