BezHladovění.cz

Dietní oběd (nejen na cesty)

Ať už jste doma nebo na cestách, oběd by měl tvořit zhruba 25 % denního energetického příjmu. Ani v létě jej proto nevynechávejte, jen mírně odlehčete. Poradíme vám, jak na to. A přibalíme i pár tipů na zdravý letní oběd.

Teplé jídlo je mýtus, oběd ale nevynechávejte

Nemáte v horkých dnech na teplé jídlo ani pomyšlení? O stání u sporáku ani nemluvě? Nevadí – doporučení našich babiček o „aspoň jednom teplém jídle za den“ hoďte za hlavu. Pokud budete mít všech 5 denních porcí studených, nic se nestane – naopak, čím více čerstvých potravin zařadíte, tím víc tělu odlehčíte.

Ale pozor! Nevynechávejte polední chod s tím, že je příliš horko. O to více toho pak sníte večer. Což je příjem, který má největší tendenci k ukládání do tukových zásob. Alespoň lehké dietní jídlo k obědu proto určitě zařaďte.

Jezte „sezónně a lokálně“, radí odborníci

Co to znamená? Zahrňte do jídelníčku maximum potravin, které mají právě sezónu. Naše tělo je na ně nejlépe připraveno. A jezte to, co je v dané oblasti typické – jedete-li do Mexika, vyzkoušejte fazole na tisíc způsobů, u moře zase ochutnejte co nejvíce ryb. Místní mají vyzkoušeno, co v dané oblasti nejlépe chutná, a zároveň tělo nejméně zatěžuje.

A jak by měl vypadat zdravý letní oběd?

V létě lidé přibírají podobně jako na Vánoce – průměrně 3 až 4 kila. Důvodem je méně pohybu a celkově odpočinkový režim. Proto odlehčete i jídelníček – uberte z klasických příloh a nahraďte je čerstvou zeleninou. Bílkovinám se ale nevyhýbejte – z masa upřednostněte drůbež a ryby, sem tam ozvláštněte jídelníček vepřovým masem. Nezapomínejte ani na čerstvé sýry, jogurty a jogurtové dresinky či luštěniny a výrobky z nich (tofu, tempech) – i ty jsou cenným zdrojem bílkovin.

6 tipů na oběd, který si můžete zabalit na cesty

Do krabičky si můžete vzít skoro cokoli. Naši favoriti na dietní oběd na cesty, který skvěle chutná i za studena, jsou:

1. Závin z listového těsta s cuketou a mozzarellou

Po tomto závinu neztloustnete, a stejně se po něm jen zapráší – a to za tepla i studena. Pro 4 lidi si připravte 2 cukety pokrájené na kolečka, 500g balení listového těsta, 200g bochánek mozzarelly, 6 nakrájených cherry rajčátek, lžičku bazalkového pesta a trochu bazalky. Cuketová kolečka opečte na pánvi. Z těsta vyválejte 2 obdélníky jako štrúdl, pomažte pestem, pokryjte cuketou, cherry rajčátky a bazalkou a zakápněte olivovým olejem. Pečte cca 20 minut na 200 stupňů

2. Celozrnné sendviče s drůbeží šunkou a cherry rajčátky

Tradiční sendvič venku chutná nejlépe. Dát si do něj můžete téměř cokoli. My doporučujeme pomazat žervé a přidat drůbeží šunku, listový salátek a cherry rajčátka. Gurmáni mohou pro chuť přidat ještě plátek prosciutta nebo vajíčka vařeného natvrdo.

3. Těstovinový salát s brokolicí a kuřecím masem

Díky tomuto salátu na cestách nikdo po řízku ani nevzdychne. Uvařte některé z krátkých těstovin (třeba penne nebo fusilli, cca 200 g pro 4 osoby) a celou brokolici, zprudka opečte 2 kuřecí prsa pokrájená na nudličky s trochou pepře. Pak vše smíchejte a přidejte dresink ze zakysané smetany, stroužku česneku a citronové šťávy. Tip! Přidejte trochu kukuřice nebo žampionů.

4. Květákové placičky se žampiony

Kdo se ofrňuje nad květákem, nezná tento recept! Květák uvaříme doměkka a vychladlý nasekáme nadrobno. Smícháme asi s 5 žampiony, vejcem a moukou, trochou strouhanky a soli. Tvarujeme a opékáme placičky. Ideální teplá i studená pochoutka jen tak do ruky, přikusovat můžete čerstvou papriku nebo rajčata.

5. Cizrna po indicku s čočkou a rajčaty

Luštěniny jsou ideální zdroj dobře stravitelných bílkovin. Navíc skvěle chutnají i po vychladnutí a v krabičce krátkodobě snesou i vyšší teploty. Inspirujte se našimi tipy na přípravu cizrny.

6. Kuskusový salát se sušenými rajčaty, zázvorem a římským kmínem

Osvěžující salátek, který máte hotový za pár minut. Uvařte (pro 4 osoby) 500 g kuskusu podle návodu. K němu si na pánvi opečte na troše oleje pokrájená sušená rajčata (cca 160 g), trochu římského kmínu, asi 20 g čerstvého zázvoru na drobounké nudličky a 50 g nadrobno nakrájené cibule. Pak už stačí jen smíchat a sníst buď hned, nebo kdekoli na cestách.

Máte svůj tip na zdravý oběd na cesty? Napište nám třeba na Facebooku.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.