BezHladovění.cz

Chci zhubnout!

Tato nebo velmi podobná slova zná jistě drtivá většina z nás. Těm šťastnějším se přání povedlo dotáhnout do zdárného konce, jiní se s ním potýkají se střídavými úspěchy a někteří se nemohou posunout vpřed. Jaké jsou důvody nezdaru a jak je překonat?

Neúspěch v hubnutí může souviset s celou řadou problému. Tím zřejmě nejzávažnějším jsou zdravotní faktory, jako je například onemocnění štítné žlázy, ale i četné další potíže. V takovém případě svedete bez pomoci lékaře sami jen málo nebo téměř nic. Častěji má však člověk dosažení cíle ve vlastních rukou, ač se to nezdá.

Mezi nejdůležitější důvody neúspěchu patří:

  1. Nedostatek vůle a motivace či demotivace
  2. Volba špatných prostředků

V prvém případě jde o problém především psychický, ve druhém o problém technický. Člověk, který k dosažení cíle zvolí nevhodné, neúčinné či vyloženě špatné a kontraproduktivní prostředky, může selhávat, navzdory nezdolné vůli, odhodlání a snažení.

Jednejte proto tak, abyste neplýtvali silami, jelikož právě to je nejsnadnější cesta k demotivaci. Spousta lidí se rychle nadchne, vehementně se pustí do hubnutí, zkouší to i ono, stanovují si stále vzdálenější cíle a po chvíli se jejich zápal vyčerpá a jsou opět na začátku, kde čekají, dokud v nich nadšení znova nevzplane.

Mnohem účinnější je volit střízlivější, ale promyšlenou cestu a vsadit více do disciplíny a rozumné motivace než do exploze nadšení. Různé emocionálně silné situace v nás mohou takový zápal vyvolat a my se rozhodneme okamžitě skoncovat s tím, co nám na nás vadí. Chceme vidět výsledky a chceme je vidět ihned, protože včera už bylo pozdě. Potom děláme chyby…

Rychlé diety

Ano, dokonalé lákadlo, které vás snadno strhne, pokud jste se dostali do výše popsané situace. Tyto diety slibují rychlé a významné váhové úbytky. Obecně se traduje, že jsou nefunkční, což je však pravda jen zčásti. Spousta těchto diet vám skutečně umožní poměrně rychle významně ztratit na váze. Ale jaké jsou skutečné výsledky a důsledky:

  • Okamžitě po skončení diety nástup výrazného jojo-efektu (často pak skončíte na ještě vyšší váze, než jaká byla před dietou)
  • Při dlouhodobějším nebo častějším držení velmi významné riziko zdravotních problémů
  • Nedostatek energie a nutných živit v době diety s možností následků
  • U většiny těchto diet pocity extrémního hladu, podrážděnosti, slabosti apod.
  • U většiny diet tvoří ztracenou hmotu z drtivé většiny voda a svalová hmota

Většina rychlých diet slibuje úbytek za několik dní či pár týdnů a hájí se nějakou speciální novou vědeckou metodou. Faktem je, že ztráta hmoty spočívá zejména v drastickém omezení příjmu energie a nutných živin. Tyto diety zpomalují metabolismus a některé jsou vysloveně nebezpečné, zejména pak ty, které nařizují velmi jednostranně zaměřené stravování (vynechání některé skupiny potravin a tedy i živin na delší čas, nebo dokonce omezení na jedinou potravinu či skupinu potravin).

Léky a přípravky na hubnutí

Léky na hubnutí (například Meridia, Lindaxa či Xenical apod.) jsou určeny pouze pacientům trpícím vážnou obezitou, a protože je provází celý zástup vedlejších účinků, je možné je užívat pouze na předpis a pod dohledem lékaře coby součást a podporu uceleného hubnoucího plánu. Jejich užívání jiným způsobem představuje hazard se zdravím a v nejkrajnějším případě i se životem.

Pak jsou tu samozřejmě i méně invazivní alternativy, jedná se o různé spalovače tuků, stravovací doplňky apod. U těchto přípravků je problémem kvalita a účinnost. Jelikož se nejedná o léčiva a nejsou na předpis, nic nezaručí, že skutečně mají nějaké účinky přesahující rámec placeba. U drtivé většiny to tak skutečně je. Jsou však i spalovače tuku, které skutečně mohou jistým způsobem pomoci, ale fungují pouze jako katalyzátor, nikoli sami o sobě. Některé například mohou pomoci oddálit únavu a stimulovat výkon, jsou tedy účinné pouze jako podpůrný doplněk cvičení.

Každopádně, hubnout se dá dostatečně účinně i bez podobných přípravků, které tak jako tak obvykle představují jenom vyhozené peníze.

Diety, které stojí za to vyzkoušet

Nejsou jenom nebezpečné a nefunkční diety, ač se mnozí té naděje již vzdali, skutečně existují i takové, které mohou účinkovat bez hladovění a nebýt zdraví škodlivé – ba mohou být i prospěšné. Jednou z těch nejlepších je například:

Středomořská dieta

Tahle dieta se jistě bude líbit těm, kteří tíhnou k italské, španělské či řecké kuchyni a mají rádi lehká, ale kvalitní a čerstvá jídla. Nejedná se o dietu v pravém slova smyslu jako spíš o životní styl, jehož „pravidla“ jsou v mnohém velmi blízká zásadám zdravé výživy. Středomořská dieta vám přinese dostatek minerálů, vitamínů, víceméně optimální poměr živin, ale nebude vás mučit hladem – ba spíš si jistě pochutnáte. Jaké jsou tedy základní principy:

  • Když si každé jídlo představíte jako talíř, tak jedna polovina by měla sestávat ze zeleniny
  • Čtvrtinu mají tvořit kvalitní bílkoviny, ideálním zdrojem jsou ryby, drůbež, jehněčí, telecí nebo zvěřina či mléčné výrobky (zejména netučné) a vejce
  • Dieta výrazně omezuje klasické přílohy (pečivo, těstoviny, brambory, rýže apod.), které by měly tvořit jen čtvrtinu talíře
  • Jezte jen kvalitní tuky z ořechů, ryb a za studena lisovaných kvalitních olejů
  • Z obilných výrobků volte celozrnné, žitné, ovesné – nikoli pšeničné
  • Důležitou složkou diety jsou také luštěniny přidávané např. do salátů či k hlavnímu jídlu
  • Vyhýbejte se sladkostem, slazeným nápojům, alkoholu, uzeninám, smaženým a těžkým pokrmům, fast-foodu, polotovarům, instantním výrobkům, pochutinám, dochucovadlům a podobně – zaměřte se výlučně na čerstvé potraviny
  • Dieta doporučuje sklenku dobrého červeného vína denně
  • Jezte alespoň 5krát denně v malých porcích

Dieta je jednoduchá, ale velmi zdravá. Držet ji můžete dlouhodobě nebo trvale. Nečekejte závratné váhové úbytky. Jejím cílem je zdravý životní styl a postupné docílení optimální váhy, nikoli závratné hubnutí.

Dieta DASH

Tato dieta byla již několik let za sebou vyhlášena jako nejlepší v jisté významné americké anketě (magazín U.S. News & World Report). Původně je účelem diety snížení krevního tlaku a cholesterolu, ale velmi dobře působí jako prevence dalších onemocnění spojených s obezitou a také k samotné regulaci nadváhy či obezity. Opět se jedná spíše o zdravý životní styl s určitými základními principy nežli o jasně definovanou dietu.

Podstatou je omezení sodíku (uzeniny, průmyslově upravené potraviny, pochutiny apod.) a zaměření na čerstvé potraviny, zeleninu a celozrnné výrobky. Denní příjem by měl zahrnovat:

  • 7 – 8 dílů obilných výrobků (z toho alespoň 3 celozrnné)
  • 4 – 5 dílů zeleniny
  • 4 – 5 dílů ovoce (při hubnutí je vhodné omezit na 1 až 2 porce)
  • 4 – 5 dílů netučných mléčných výrobků
  • 2 porce libového masa (ideálně zvěřina, ryby nebo drůbež či telecí nebo jehněčí)
  • 4 – 5 dílů týdně luštěnin či ořechů a semen

Opět nemůžete čekat rychlé, ale za to trvalé a zdravé hubnutí bez hladovění a s optimálním poměrem a dostatkem živin.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Redakce

Redakce

Každý den vám přinášíme novinky a zajímavosti ze světa zdravého životního stylu a hubnutí.

reklama
reklama
reklama