BezHladovění.cz

Které sýry nepatří do redukčního režimu?

Snažíte se zhubnout, ale nedokážete si představit život bez některých potravin? Jděte na to chytře a naučte se své oblíbené neřesti nahrazovat zdravější a méně kaloričtější variantou.

Velkým postrachem všech dietářů je odpírání si jídla, na které byli doposud zvyklí. Nesmíte se však bát změny a uvidíte, že i při redukčním režimu se můžete najíst s chutí a do sytosti.

Musíte si ale vytvořit všeobecný přehled o tom, co se dá při dietě jíst a čemu byste se raději měli vyhnout. K velkým strašákům patří také sýry, bez kterých si mnozí lidé svůj život zkrátka představit nedokážou.

Ani při shazování kil si však sýry odpírat nemusíte, jen je potřeba se naučit, které z nich jsou při dietě vhodné a kterým bychom se měli raději obloukem vyhnout.

Zdravé a chutné

Mléčné výrobky jsou pro náš organismus nezbytné a i při změnách stravovacích zvyklostí bychom na ně neměli zapomínat.

Sýr je potravina, které je bohatá na množství živočišných bílkovin, ale také tuků, jejichž obsah bychom si měli při dietě hlídat.

Dále sýry obsahují prospěšné vitamíny a minerální látky, jejichž absence v organismu je mnohdy velice nebezpečná.

Mezi takové minerální látky patří zejména fosfor, zinek, draslík a vápník, který se podílí hlavně na posilování kostí a několika důležitých fyziologických procesech v našem těle.

Sýry jsou také bohaté na látku zvanou Tyramin, která ve vyšších koncentracích může způsobovat alergické reakce či bolesti hlavy. Lidé, kteří jsou na tuto látku citliví, by tak měli být při konzumaci sýru opatrní.

Volte chytře

Sýr je pochoutka se vším všudy, na tom se shodneme asi všichni. Dá se konzumovat na nespočet způsobů a prakticky k čemukoli.

Při redukčním režimu bychom si však měli některé druhy odpustit a místo nich se zakousnout třeba do zeleniny. V sýrech bychom především měli sledovat obsah tuku, který je v některých případech opravdu vysoký a při dietě nevhodný.

Množství tuku je vždy uvedeno na obalu v procentech a při redukčním režimu je vhodné zařazovat sýry do 30% tuku v sušině.

Někdy však může být obal zavádějící, vždy je tedy lepší se podívat nejenom na procento tuku, které je uvedené na obale, ale také na množství sušiny v daném produktu a vypočítat si absolutní hodnotu tuku v daném sýru.

Vyhnete se tak situaci, kdy i sýr uvádějící větší množství tuku na obale může být méně kalorický, než jeho kolega uvádějící menší procento tuku. Důvodem je větší množství vody ve zdánlivě tučnějším produktu.

Více tuku, méně bílkovin

Navíc platí pravidlo, že se stoupajícím obsahem tuku v daném sýru se automaticky snižuje obsah prospěšných a při dietě velmi důležitých bílkovin a zároveň se mnohonásobně zvyšuje kalorická hodnota produktu.

Proteiny obsažené v sýrech obsahují velké množství nepostradatelných aminokyselin, proto jsou nízkotučné sýry velmi přínosné i pro sportovce a vysoce aktivní jedince.

Ani s bílkovinami bychom to však neměli přehánět, jejich nadměrná konzumace může značně zatěžovat trávicí trakt a přivodit různé zdravotní komplikace.

Plísňové sýry raději vynechejte

Které sýry jsou tedy v praxi vhodné a na které raději zapomeňte? Rozhodně volte sýry eidamského typu do 30% tuku v sušině, dále nízkotučné sýry ementálského typu a všemi dietáři milovaný – cottage sýr.

Vyhýbejte se plesnivým sýrům jako Niva, Gorgonzola či Hermelín, výjimkou může být jenom velmi snížený obsah tuku v daném výrobku.

Velmi oblíbené jsou i mazací sýry, které jsou skvělé na přípravu svačin a snídaní. Vhodná je například Lučina, a sýry typu Gervais, zapomenout bychom měli na tavené sýry a všelijaké sýrové náhražky.

Opačný efekt

„Taveňákům“, jak je lidově nazýváme, byste se měli vyhnout na každém kroku, jejich škodlivost je mnohdy až do nebe volající. Obsahují kromě velkého množství ochucujících složek i nebezpečné tavicí soli a fosfor, který ve větším množství snižuje vstřebatelnost vápníku a tím škodí nejenom našim kostem a zubům.

Volte tedy raději sýry přírodní a nezapomínejte, že v každém případě se vyplatí přečíst si obal a složení produktu si blíže prostudovat.

Zasytí na dlouhou dobu

Sýry jsou při dietě skvělým pomocníkem také proto, že snižují glykemický index některých pokrmů a díky vysokému obsahu bílkovin pomáhají déle udržovat pocit nasycení, čímž zabraňují obávanému vlčímu hladu.

Rozhodně se tedy sýrům nevyhýbejte ani při dietě, naučte se však rozlišovat ty správné.

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama