BezHladovění.cz

Zabiják jménem sůl

Sůl je v dnešní době přirozenou součástí života každého z nás a setkáváme se s ní téměř v každém jídle.

Ne všichni si ale uvědomujeme, že sůl není pouze nevinným dochucovadlem, ale skrytou hrozbou vyspělé společnosti.

Sůl byla velmi významná i v minulosti, v dávných dobách byla kvůli své nedostupnosti srovnávána dokonce se zlatem a používána jako platidlo.

Tento bílý „zázrak“ byl velkým objevem i v lékařství, ve starověkém Egyptě ji používali nejenom při mumifikačních rituálech, ale i do nejrůznějších zábalů, mastí, nebo jako přírodní desinfekci.

Už dříve byla sůl považována za jeden z nejlepších léčebných prostředků na kožní a respirační onemocnění, dodnes se s ní proto můžeme setkat při mnohých lázeňských procedurách.

Skrytá hrozba

Kuchyňská sůl je pro lidské tělo nezbytná, jelikož řada fyziologických funkcí v našem těle se bez sodíku a chloridových iontů zkrátka neobejde.

Dříve solení nebylo takovým problémem jako dnes, protože s příchodem moderní doby a vzestupu životní úrovně se daleko častěji setkáváme se solí ukrytou v již hotových pokrmech.

Báječným příkladem jsou například hojně dostupná rychlá občerstvení, která nejenom že nabízejí produkty s vysokou energetickou hodnotou, ale množství soli v jednom takovém hamburgeru není rozhodně zanedbatelné.

Další kámen úrazu jsou instantní a předpřipravené pokrmy, kde se kromě soli mnohdy setkávám i s jinými – těžko identifikovatelnými a většinou škodlivými dochucovadly.

Spotřeba soli vzrostla také se zvýšenou konzumací konzervovaných potravin, kde sůl zastupuje roli jednoho z nejvděčnějších konzervantů – prodlužuje trvanlivost a parádně zvýrazňuje chuť.

Mnoho lidí má třeba pocit, že jídla příliš nedosoluje, ale často si neuvědomují, v čem všem vlastně sůl konzumují a kolik se toho za den v těle nasčítá.

Věděli jste například, že i obyčejná minerálka, může obsahovat velké množství škodlivého sodíku?

Dávejte si tedy pozor, co kupujete a naučte se číst etikety veškerých produktů.

Hlídejte si obsah sodíku, který může být někdy uvedený i jako „natrium“ (Na).

Životní styl na prvním místě

Nadbytečný příjem soli je u dnešní populace velký problém, jelikož se zlepšením životní úrovně mnoha lidí a vývojem lékařské vědy a péče jako takové, klesl výskyt infekčních onemocnění.

Na druhou stranu ale vzrostl výskyt neinfekčních multifaktoriálních nemocí, na kterých se podílí zejména špatné stravovací návyky a celkový životní styl.

Mezi nemoci způsobené mimo jiné nadbytečným příjmem soli patří zejména kardiovaskulární onemocnění, jež mají na svědomí až 50% všech úmrtí na neinfekční nemoci.

Špatné návyky, které si s sebou neseme často už z období dospívání jako je kouření, pití alkoholu a přílišný příjem soli totiž zvyšují krevní tlak.

To může mít za následek například cévní mozkovou příhodu či ischemickou chorobu srdeční, jejichž výskyt je dnes opravdu alarmující.

V České republice je spotřeba soli na jednoho člověka téměř dvojnásobná než je ideální doporučené množství a taková zpráva by mohla být přinejmenším alarmující.

Lidé, co si rádi osolí svůj život, se pak mohou kromě vysokého krevního tlaku způsobujícího kardiovaskulární nemoci, setkávat také s otoky, diabetem, osteoporózou, obezitou či ledvinovými a respiračními komplikacemi.

Pozor při dietě!

Jíte „zdravě a dietně“, pravidelně se hýbete a stále ne a ne zhubnout? Problém může být v nadbytečném zadržování tekutin!

Solení je strašákem i pro ty, co si hlídají nebo se snaží shodit nějaké ty kilogramy, jelikož zvýšený přísun sodíku má za následek zadržování vody v těle a následný nárůst hmotnosti a možný vznik celulitidy.

V takovém případě rozhodně nezanevřete na pitný režim a snažte se i přes velký pocit zavodněnosti přijmout co nejvíce tekutin.

Nic se nemá přehánět

Pokud bychom si to měli shrnout, sůl je pro náš život nezbytná, ale i zde bychom se měli držet pravidla, které zní – všeho s mírou!

Pokuste se méně dosolovat již připravená jídla, pijte především čistou vodu a minerálky si dopřejte maximálně půllitr denně.

Dále se vyhýbejte instantním pokrmům, cereáliím, sterilované zelenině, mraženým jídlům a všelijakým pamlskům v podobě slaných tyčinek či brambůrků u televize.

Raději si pochutnejte na pár nesolených kvalitních oříšcích a uvidíte, že se budete cítit lépe s domněním, že jste pro své tělo něco udělali.

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

reklama