BezHladovění.cz

Zabiják jménem sůl

Sůl je v dnešní době přirozenou součástí života každého z nás a setkáváme se s ní téměř v každém jídle.

Ne všichni si ale uvědomujeme, že sůl není pouze nevinným dochucovadlem, ale skrytou hrozbou vyspělé společnosti.

Sůl byla velmi významná i v minulosti, v dávných dobách byla kvůli své nedostupnosti srovnávána dokonce se zlatem a používána jako platidlo.

Tento bílý „zázrak“ byl velkým objevem i v lékařství, ve starověkém Egyptě ji používali nejenom při mumifikačních rituálech, ale i do nejrůznějších zábalů, mastí, nebo jako přírodní desinfekci.

Už dříve byla sůl považována za jeden z nejlepších léčebných prostředků na kožní a respirační onemocnění, dodnes se s ní proto můžeme setkat při mnohých lázeňských procedurách.

Skrytá hrozba

Kuchyňská sůl je pro lidské tělo nezbytná, jelikož řada fyziologických funkcí v našem těle se bez sodíku a chloridových iontů zkrátka neobejde.

Dříve solení nebylo takovým problémem jako dnes, protože s příchodem moderní doby a vzestupu životní úrovně se daleko častěji setkáváme se solí ukrytou v již hotových pokrmech.

Báječným příkladem jsou například hojně dostupná rychlá občerstvení, která nejenom že nabízejí produkty s vysokou energetickou hodnotou, ale množství soli v jednom takovém hamburgeru není rozhodně zanedbatelné.

Další kámen úrazu jsou instantní a předpřipravené pokrmy, kde se kromě soli mnohdy setkávám i s jinými – těžko identifikovatelnými a většinou škodlivými dochucovadly.

Spotřeba soli vzrostla také se zvýšenou konzumací konzervovaných potravin, kde sůl zastupuje roli jednoho z nejvděčnějších konzervantů – prodlužuje trvanlivost a parádně zvýrazňuje chuť.

Mnoho lidí má třeba pocit, že jídla příliš nedosoluje, ale často si neuvědomují, v čem všem vlastně sůl konzumují a kolik se toho za den v těle nasčítá.

Věděli jste například, že i obyčejná minerálka, může obsahovat velké množství škodlivého sodíku?

Dávejte si tedy pozor, co kupujete a naučte se číst etikety veškerých produktů.

Hlídejte si obsah sodíku, který může být někdy uvedený i jako „natrium“ (Na).

Životní styl na prvním místě

Nadbytečný příjem soli je u dnešní populace velký problém, jelikož se zlepšením životní úrovně mnoha lidí a vývojem lékařské vědy a péče jako takové, klesl výskyt infekčních onemocnění.

Na druhou stranu ale vzrostl výskyt neinfekčních multifaktoriálních nemocí, na kterých se podílí zejména špatné stravovací návyky a celkový životní styl.

Mezi nemoci způsobené mimo jiné nadbytečným příjmem soli patří zejména kardiovaskulární onemocnění, jež mají na svědomí až 50% všech úmrtí na neinfekční nemoci.

Špatné návyky, které si s sebou neseme často už z období dospívání jako je kouření, pití alkoholu a přílišný příjem soli totiž zvyšují krevní tlak.

To může mít za následek například cévní mozkovou příhodu či ischemickou chorobu srdeční, jejichž výskyt je dnes opravdu alarmující.

V České republice je spotřeba soli na jednoho člověka téměř dvojnásobná než je ideální doporučené množství a taková zpráva by mohla být přinejmenším alarmující.

Lidé, co si rádi osolí svůj život, se pak mohou kromě vysokého krevního tlaku způsobujícího kardiovaskulární nemoci, setkávat také s otoky, diabetem, osteoporózou, obezitou či ledvinovými a respiračními komplikacemi.

Pozor při dietě!

Jíte „zdravě a dietně“, pravidelně se hýbete a stále ne a ne zhubnout? Problém může být v nadbytečném zadržování tekutin!

Solení je strašákem i pro ty, co si hlídají nebo se snaží shodit nějaké ty kilogramy, jelikož zvýšený přísun sodíku má za následek zadržování vody v těle a následný nárůst hmotnosti a možný vznik celulitidy.

V takovém případě rozhodně nezanevřete na pitný režim a snažte se i přes velký pocit zavodněnosti přijmout co nejvíce tekutin.

Nic se nemá přehánět

Pokud bychom si to měli shrnout, sůl je pro náš život nezbytná, ale i zde bychom se měli držet pravidla, které zní – všeho s mírou!

Pokuste se méně dosolovat již připravená jídla, pijte především čistou vodu a minerálky si dopřejte maximálně půllitr denně.

Dále se vyhýbejte instantním pokrmům, cereáliím, sterilované zelenině, mraženým jídlům a všelijakým pamlskům v podobě slaných tyčinek či brambůrků u televize.

Raději si pochutnejte na pár nesolených kvalitních oříšcích a uvidíte, že se budete cítit lépe s domněním, že jste pro své tělo něco udělali.

Baví vás žít zdravě? Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout.
Upozornění na nové články, jídelníčky a recepty posíláme 3x týdně (po, st, pá). Z odběru novinek se můžete kdykoli odhlásit.
Sandra Figalová

Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.

Share via
Send this to a friend