Brusinky a hubnutí: zjistěte, jak na to

Kysele nahořklé plody brusnice brusinky nepatří jen mezi lahodné ovoce, ale i přírodní medikament. Mnozí je dokonce považují za jedno z nejsilnějších přírodních antibiotik.

Víte ale, že významně podporují i hubnutí?

Jaký vliv mají brusinky na hubnutí

Pomáhají hned na několika frontách. Základem je silný protizánětlivý účinek, za nějž vděčí především tříslovinám. Díky nim zklidní a pročistí žaludeční i střevní sliznici, která konečně může začít správně fungovat.

V dnešní době plné stresu řada z nás trpí na lehčí záněty, které brání zdravému trávení. Zatočte proto těmto zdravotním potížím. Jezte brusinky!

Další výhody brusinek pro štíhlou linii

  • Obsažená vláknina podporuje činnost střev.
  • Bioflavonoidy upravují hladinu škodlivého cholesterolu podobně jako kvalitní víno.
  • Doplňují cenné vitamíny – především A, C a E – které jsou pro hubnutí velmi důležité.

Vhodné formy brusinek pro štíhlou linii

Chcete-li zhubnout za pomoci „červených borůvek“, dejte si pozor na formu, ve které je přijímáte. Ne každá je k redukci váhy vhodná. Vyhněte se především slazeným výrobkům – komerčně vyráběným marmeládám nebo šťávám. I sušené brusinky ale přirozeně obsahují poměrně dost cukru. Proto raději nepřekračujte doporučenou denní dávku, která činí zhruba 30 g.

Ideální pro hubnutí jsou tyto formy:

  • Odvar z listů – vynikající pro detoxikaci. Použijte zhruba 3 polévkové lžíce sušených nebo čerstvých listů na 0,5 litru horké vody. Před přípravou čaje doporučujeme chvíli lístky odmáčet ve studené vodě.
  • Čaj z čerstvých bobulí – přelijte 2 čajové lžičky cca 300 ml horké vody. Plody pak můžete rozmačkat a vytěžit z nich ještě více živin. Stejně jde připravit čaj i ze sušených brusinek.
  • Brusinkový prášek – podle některých zdrojů nejúčinnější forma pro podporu hubnutí. Denně konzumujte zhruba 1-2 čajové lžičky. Můžete je rozmíchat ve vodě, ale i v jogurtu, smoothie nebo ovocném salátu.

Využijte „hubnoucí“ potenciál naplno

Aby tělo správně využilo všechny živiny, dopřávejte si toto zejména ovoce po jídle. Užíváte-li prášek, rozdělte si ho na 3 dávky a užijte je po každém hlavním chodu.

Tuto lehkou „brusinkovou dietu“ držte zhruba po dobu 2 měsíců. Pak dopřejte tělu zhruba 30denní pauzu.

Zpracování brusinek v kuchyni

Vlastním zpracováním plodů se vyhnete kupovaným produktům s nejistým složením.

Bez zavařených bobulí si většina Čechů neumí představit třeba svíčkovou omáčku. Američané zase tradičního krocana při Dni díkůvzdání. Zavařeninu si vychutnáte také k aromatickým sýrům.

Domácí brusinková šťáva

Ingredience:

  • 400 g čerstvých nebo mražených brusinek
  • 1 l vody
  • Skořice
  • Javorový sirup

Postup:

  1. Brusinky přiveďte k varu.
  2. Jakmile ovoce změkne, odstavte jej a nechce cca 1 hodinu stát.
  3. Sceďte přes hrubé síto.
  4. Nalijte šťávu do půlky sklenice, doplňte perlivou vodou s ledem.
  5. Dochuťte skořicí a javorovým sirupem.

Brusinkový kompot

Při zavařování brusinek se nevyhneme použití cukru jakožto konzervační látky. Proto kompot nepředstavuje ideální dietní potravinu. Jako malé hřešení ale určitě stojí za to.

Ingredience:

  • 1 kg čerstvých brusinek
  • 500 g cukru krupice
  • voda

Postup:

  1. Plody opláchněte a nechte je okapat.
  2. Poduste je v hrnci v troše vody, dokud nepustí šťávu.
  3. Přiveďte k mírnému varu a pomalu přidávejte cukr.
  4. Vařte ještě asi 5 minut za občasného míchání.
  5. Naplňte skleničky, ihned je uzavřete a zavařujte asi 15 minut při teplotě 85 °C.

Tip! I červený rybíz můžete zavařit stejným způsobem. Do směsi přidejte 2 lžičky kyseliny citrónové a 2 lžičky skořice. Rybízový kompot využijete úplně stejně jako brusinkový – ke sladkým omáčkám i do jogurtu. Neteče a báječně chutná!

 

Zjistěte za pár vteřin, zda máte na svou výšku optimální váhu

Jsem . Je mi let.

Vážím kg. Měřím cm.

Zuzana Veselá

Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.

Nenechte si ujít