BezHladovění.cz

Brusinky a hubnutí: zjistěte, jak na to

Kysele nahořklé plody brusnice brusinky nepatří jen mezi lahodné ovoce, ale i přírodní medikament. Mnozí je dokonce považují za jedno z nejsilnějších přírodních antibiotik.

Víte ale, že významně podporují i hubnutí?

Jaký vliv mají brusinky na hubnutí

Pomáhají hned na několika frontách. Základem je silný protizánětlivý účinek, za nějž vděčí především tříslovinám. Díky nim zklidní a pročistí žaludeční i střevní sliznici, která konečně může začít správně fungovat.

V dnešní době plné stresu řada z nás trpí na lehčí záněty, které brání zdravému trávení. Zatočte proto těmto zdravotním potížím. Jezte brusinky!

Další výhody brusinek pro štíhlou linii

  • Obsažená vláknina podporuje činnost střev.
  • Bioflavonoidy upravují hladinu škodlivého cholesterolu podobně jako kvalitní víno.
  • Doplňují cenné vitamíny – především A, C a E – které jsou pro hubnutí velmi důležité.

Vhodné formy brusinek pro štíhlou linii

Chcete-li zhubnout za pomoci „červených borůvek“, dejte si pozor na formu, ve které je přijímáte. Ne každá je k redukci váhy vhodná. Vyhněte se především slazeným výrobkům – komerčně vyráběným marmeládám nebo šťávám. I sušené brusinky ale přirozeně obsahují poměrně dost cukru. Proto raději nepřekračujte doporučenou denní dávku, která činí zhruba 30 g.

Ideální pro hubnutí jsou tyto formy:

  • Odvar z listů – vynikající pro detoxikaci. Použijte zhruba 3 polévkové lžíce sušených nebo čerstvých listů na 0,5 litru horké vody. Před přípravou čaje doporučujeme chvíli lístky odmáčet ve studené vodě.
  • Čaj z čerstvých bobulí – přelijte 2 čajové lžičky cca 300 ml horké vody. Plody pak můžete rozmačkat a vytěžit z nich ještě více živin. Stejně jde připravit čaj i ze sušených brusinek.
  • Brusinkový prášek – podle některých zdrojů nejúčinnější forma pro podporu hubnutí. Denně konzumujte zhruba 1-2 čajové lžičky. Můžete je rozmíchat ve vodě, ale i v jogurtu, smoothie nebo ovocném salátu.

odvar z brusinek

Využijte „hubnoucí“ potenciál naplno

Aby tělo správně využilo všechny živiny, dopřávejte si toto zejména ovoce po jídle. Užíváte-li prášek, rozdělte si ho na 3 dávky a užijte je po každém hlavním chodu.

Tuto lehkou „brusinkovou dietu“ držte zhruba po dobu 2 měsíců. Pak dopřejte tělu zhruba 30denní pauzu.

Zpracování brusinek v kuchyni

Vlastním zpracováním plodů se vyhnete kupovaným produktům s nejistým složením.

Bez zavařených bobulí si většina Čechů neumí představit třeba svíčkovou omáčku. Američané zase tradičního krocana při Dni díkůvzdání. Zavařeninu si vychutnáte také k aromatickým sýrům.

svíčková omáčka

Domácí brusinková šťáva

Ingredience:

  • 400 g čerstvých nebo mražených brusinek
  • 1 l vody
  • Skořice
  • Javorový sirup

Postup:

  1. Brusinky přiveďte k varu.
  2. Jakmile ovoce změkne, odstavte jej a nechce cca 1 hodinu stát.
  3. Sceďte přes hrubé síto.
  4. Nalijte šťávu do půlky sklenice, doplňte perlivou vodou s ledem.
  5. Dochuťte skořicí a javorovým sirupem.

brusinková šťáva

Brusinkový kompot

Při zavařování brusinek se nevyhneme použití cukru jakožto konzervační látky. Proto kompot nepředstavuje ideální dietní potravinu. Jako malé hřešení ale určitě stojí za to.

Ingredience:

  • 1 kg čerstvých brusinek
  • 500 g cukru krupice
  • voda

Postup:

  1. Plody opláchněte a nechte je okapat.
  2. Poduste je v hrnci v troše vody, dokud nepustí šťávu.
  3. Přiveďte k mírnému varu a pomalu přidávejte cukr.
  4. Vařte ještě asi 5 minut za občasného míchání.
  5. Naplňte skleničky, ihned je uzavřete a zavařujte asi 15 minut při teplotě 85 °C.

brusinkový kompot

Tip! I červený rybíz můžete zavařit stejným způsobem. Do směsi přidejte 2 lžičky kyseliny citrónové a 2 lžičky skořice. Rybízový kompot využijete úplně stejně jako brusinkový – ke sladkým omáčkám i do jogurtu. Neteče a báječně chutná!

Jak se vám článek líbí?

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Mgr. et Mgr. Zuzana Veselá

Jsem vystudovaná právnička, ale nyní se naplno věnuji psaní. Mám ráda českou, italskou, indickou a mexickou kuchyni. Miluji ochutnávání nových druhů exotického ovoce a (nealko!) nápojů. Od vyváženého jídelníčku z poctivých surovin se podle mě odvíjí i naše celková pohoda.