BezHladovění.cz

Vitamíny od A do Z

I těm největším laikům ve výživě je všeobecně známo, že dostatek vitamínů a minerálů v naší stravě je klíčem ke zdravému tělu i spokojené duši.

Tyto látky je navíc vhodné přijímat přímo ze stravy, nikoli z uměle syntetizovaných potravinových doplňků z lékárny.

Tak se stanou v našem těle daleko využitelnější a organismus se vám odvděčí nekončícím zdravím a vitalitou v každém věku.

Vitamíny a minerály jsou látky, které si tělo většinou nedokáže samo syntetizovat, a proto je musíme přijímat s potravou.

Tyto elementy se v našem těle účastní řady metabolických reakcí a působí jako biokatalyzátory, nebo tvoří nezbytné oxidačně redukční systémy působící jako ochranné faktory proti nežádoucím vlivům vnějšího prostředí.

V dnešní uspěchané době mnoho lidí nedbá na dostatečný příjem vitamínů a minerálů a často se tedy setkáváme s jejich nedostatkem – hypovitaminózou, nebo úplným vymizením – avitaminózou.

Bezpečné i nebezpečné

Tentokrát začneme s vitamíny a uvedeme si příklady těch nejnezbytnějších.

Vitamíny dělíme na ty, co jsou rozpustné v tucích – patří sem vitamíny A, D, E, K a těmito vitamíny se můžeme předávkovat.

Vitamíny B a C jsou rozpustné ve vodě a v případě jejich zvýšené přítomnosti v organismu je jednoduše vyloučíme, proto nejsou na zdraví nijak ohrožující.

Každý vitamín má své doporučené dávkování, které se však mění s druhem organismu, věkem, nebo fyziologickým stavem daného člověka.

První zmiňovaný – vitamín A (retinol) se vyskytuje pouze v potravinách živočišného původu, jako jsou játra, mléčné výrobky či tuk mořských ryb a je nezbytný pro zdravé oči, kůži a odolnost organismu proti infekcím.

Vitamín A si naše tělo dokáže syntetizovat i z provitamínu beta-karotenu, který se nachází i v rostlinných zdrojích, zejména v ovoci a zelenině typické naoranžovělou barvou jako je mrkev, meruňky, mango, ale i špenát.

Beta-karoten je významný antioxidant, ale dokáže nás ochránit i před škodlivými vlivy slunečního záření.

D jako Daniela

Vitamín D je vitamín, s jehož nedostatkem se dnes setkává velká část populace. Jeho zdrojem je kromě potravin (žloutek, tučné ryby, játra) zejména sluneční záření.

Je důležitý pro správné ukládání vápníku v kostech a při jeho nedostatku tak může docházet ke špatnému hojení zlomenin, nedostatečné mineralizaci kostí i zubů, nebo hůře – osteoporóze.

Naopak, ve velkém množství může být vitamín D i toxický, jeho vyvážený příjem je dobré si hlídat.

E jako Evžen

Vitamín E je významný antioxidant, obsažený zejména v potravinách s vysokým množstvím nenasycených mastných kyselin, což jsou hlavně rostlinné oleje.

Hlavní funkcí vitamínu E je zabraňování oxidace mastných kyselin, tím snižuje riziko aterosklerózy a kardiovaskulárních onemocnění jako takových.

Redukuje LDL – špatný cholesterol a zároveň zvyšuje hladinu HDL – toho dobrého.

Pomáhá chránit i ostatní buňky v našem těle, podporuje ve své činnosti mozek a nervový systém, nebo napomáhá ke správné regulaci krevního cukru.

K jako Karel

Posledním vitamínem rozpustným v tucích je vitamín K, který je nezbytný pro správnou regulaci srážlivosti krve a je důležitý při nadměrném krvácení, například po operaci.

Vitamín K napomáhá i spalování tuků, nebo udržování zdravých kostí a zubů.

Najdeme ho například v zelené zelenině (zelí, špenát, kapusta, brokolice), ale i v mase, játrech a některých ořeších.

B jako Božena

Mezi vitamíny rozpustné ve vodě patří takzvaný B-komplex a vitamín C. Do B-komplexu řadíme všechny vitamíny skupiny B, mezi nimi bychom měli jmenovat ty nejdůležitější.

Vitamín B1 (thiamin) je nezbytný při udržování dobré nálady, zlepšuje trávení, brání únavě a podporuje srdeční činnost.

Vitamín B2 (riboflavin) podporuje tvorbu imunity a působí proti migréně, vitamín B3 (niacin) pomáhá zlepšovat krevní oběh, vyživuje mozek, je vhodný i pro léčbu kožních onemocnění nebo osteoporózy.

Do B-komplexu řadíme i kyselinu listovou, důležitou v těhotenství, jelikož má velký vliv na tvorbu červených krvinek, či některých nezbytných aminokyselin pro správný vývoj dětského organismu.

Jako poslední zmíníme vitamín B12, který je rovněž velmi důležitý při krvetvorbě, zmírňuje únavu a psychické vyčerpání, nebo napomáhá ke správné činnosti nervové soustavy.

Podílí se i na energetickém metabolismu a podporuje funkci našeho imunitního systému.

C jako Cecílie

To nejdůležitější na konec – Vitamín C. Vitamín C neboli kyselina askorbová je nejznámějším vitamínem, který je v našem těle doslova nepostradatelný.

Je významným antioxidantem, posiluje imunitu a přisívá k ochraně a tvorbě nových tkání. Tím je vhodný zejména při léčbě veškerých onemocnění a hojení ran.

Najdeme ho v čerstvém ovoci, zelenině a bramborách. Předávkování vitamínem C je prakticky nemožné, jeho vysoký příjem vám tedy rozhodně neuškodí.

Jak se vám článek líbí?

Mgr. Sandra Figalová

Mgr. Sandra Figalová

Zdravý životní styl je mojí zálibou už delší dobu, kromě studia oboru Nutriční terapie na 1. lékařské fakultě se o výživu a sport zajímám i ve volném čase. Zastávám přístup, že každý jsme trochu jiný a máme jiné individuální potřeby, na které bychom měli brát vždy ohled.